آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

آیا آینده سیاسی روحانی به توافق هسته ای گره خورده است؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

دولت روحانی که «فن‌سالار» توصیف می شود موفق شد تورم را به 15 درصد کاهش دهد اما درآمدهای نفتی با سقوط بهای نفت به شدت کاهش پیدا کرد.

خبرگزاری فرانسه در گزارشی درباره چالش‌هایی که رئیس جمهور ایران پس از توافق احتمالی با قدرت‌های بزرگ با آن مواجه خواهد شد، نوشت:  آینده حسن روحانی رئیس جمهور ایران به توافق هسته‌ای با قدرت‌های بزرگ گره خورده است هر چند اگر این گفتگوها به موفقیت هم منجر شود، او به سرعت با دیگر چالش‌های سیاسی داخلی مواجه خواهد شد.

 این خبرگزاری غربی آورده است: این روحانی میانه‌رو که ژوئن 2013 در دور نخست انتخابات ریاست جمهوری به پیروزی رسید، قول داد به توافقی تاریخی دست پیدا کند و تحریم‌های بین المللی را ضمن حفظ دستاوردهای هسته‌ای کشور، بردارد.

قدرت‌های بزرگ، از طریق این تفاهم، می خواهند اطمینان یابند که برنامه هسته‌ای ایران صرفا جنبه غیرنظامی دارد و تهران به دنبال دستیابی به سلاح‌اتمی نیست و در ازای آن تحریم‌ها علیه این کشور را لغو کنند.

به گفته تحلیل‌گران، دستیابی به توافق موفقیتی برای روحانی خواهد بود اما احتمالا برای ماندگار کردن دوره ریاست جمهوری او در تاریخ جمهوری اسلامی کافی نخواهد بود.

زیرا توان او برای ایجاد تغییرات در سیاست داخلی و عمل به وعده‌های انتخاباتیش در مورد مسائل فرهنگی و اجتماعی نیز مورد قضاوت قرار خواهد گرفت.

در انتخابات پارلمانی 26 فوریه 2016، رأی دهندگان احتمالا به نامزدهای موافق با سیاست گشایش دیپلماتیک او رأی خواهند داد.

اما ایرانی‌ها همچنین ممکن است به محافظه‌کارانی رو بیاورند که می گویند رئیس جمهور به وعده‌هایش عمل نکرده است، چه توافق هسته‌ای حاصل شود چه نشود.

امیر محبیان تحلیلگر اصولگرا به خبرگزاری فرانسه گفت: «برای مردم، اوضاع تغییر نکرده است و بسیاری فکر می کنند در بازی مذاکرات هیچ چیزی برنده نشده‌اند. این احساس است که مخالفان با توافق را تقویت می کند».

وی افزود:‌ «اگر او به انتظارات پاسخ ندهد، برای مخالفان رئیس جمهور بسیار راحت خواهد بود که بگویند شما شکست خورید».

دولت روحانی که «فن‌سالار» توصیف می شود موفق شد تورم را به 15 درصد کاهش دهد اما درآمدهای نفتی با سقوط بهای نفت به شدت کاهش پیدا کرد.

دولت پس از تصویب بودجه ریاضتی در ماه مارس، یارانه‌های مستقیم به مردم را که توسط محمود احمدی نژاد رئیس جمهور سابق ایران برقرار شد، برای مهار روند افزایش قیمت‌ها، کاهش داد.

سعید لیلاز تحلیل‌گر اقتصادی نزدیک به اصلاح‌طلبان معتقد است اگر تحریم‌های بانکی و نفتی بین المللی برداشته شوند، هنوز باید منتظر بود تا تأثیرات آن خود را نشان دهد.

وی افزود: «همه چیز بلافاصله سر و سامان پیدا نخواهد کرد زیرا اوضاع سیاسی-اقتصادی بسیار خراب است».

وی خاطر نشان کرد:‌«چالش‌های مهمی در پرونده‌های اجتماعی و فرهنگی پیش روی روحانی قرار دارد». وی تصریح کرد: «او موفق شد به علت مذاکرات این چالش‌ها را تخلیه کند اما به زودی دیگر این بهانه را نخواهد داشت».

روحانی اظهارنظر در مورد اصلاحات یا پیشرفت‌های مورد نظر را از قبل آغاز کرده است اما موفقیتی کسب نکرده است.

سعید لیلاز افزود:‌«روحانی وعده‌هایش را فراموش نکرده است».

این تحلیل‌گر خاطر نشان کرد کسب توافق هسته‌ای احتمالا او را در نگاه اصلاح‌طلبان تقویت خواهد کرد.

اگر اصلاح‌طلبان مجلس را از محافظه‌کاران پس بگیرند، آنها می توانند با رئیس جمهور متحد شوند.


اما مطالبات اصلاح‌طلبان برای تغییرات بسیار سریع ممکن است روحانی را در مقابل جناح تندرو نظام که نگران لیبرال شدن جامعه است، به خطر بیندازد.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------