آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

ارتش آزاد سوریه: تمرکز ما بر مبارزه با ایران است



اخبار,اخبار بین الملل , گروه تروریستی داعش

طی یک سال اخیر و در پی قدرت‌گیری روزافزون گروه تروریستی داعش، صحنه نبرد در سوریه تا حد زیادی تغییر کرده و ترکیب نیروهای درگیر در نبرد دستخوش تحول شده است. در این میان، آن دسته از نیروهای شورشی که آمریکا آنها را «میانه رو» خوانده و مدعی مبارزه آن‌ها با داعش است، تمرکز اصلی خود را در نبرد با ایران می‌بینند.

طی یک سال اخیر و در پی قدرت‌گیری روزافزون گروه تروریستی داعش، صحنه نبرد در سوریه تا حد زیادی تغییر کرده و ترکیب نیروهای درگیر در نبرد دستخوش تحول شده است. در این میان، آن دسته از نیروهای شورشی که آمریکا آنها را «میانه رو» خوانده و مدعی مبارزه آن‌ها با داعش است، تمرکز اصلی خود را در نبرد با ایران می‌بینند.

به گزارش «تابناک»، ایاس غالب، مدیر دفتر سیاسی گروه ‌«شورای فرماندهی انقلابی» در قنیطره و جولان که از گروه‌های نزدیک به ارتش آزاد سوریه است، در گفت‌و‌گویی با روزنامه جروزالم پست ضمن بیان این ادعا که گروه تحت فرماندهی وی خود را احیا کرده و همچنان مشغول مبارزه در سوریه است، نبرد اصلی این گروه را با ایران و حزب الله دانسته است.

وی در این گفت‌و‌گو ادعا کرده، وضعیت نظامی جاری در قنیطره، سبب شده نیروهای دولتی سوریه، متحمل ضرباتی از سوی گروه‌های مخالف شوند و در مقابل، ارتش آزاد یک سیستم فعال دفاع و حمله را در مقابل نیروهای ارتش طراحی کرده است.

بنا بر این گزارش، شورای فرماندهی انقلابی که از سال 2013 در منطقه قنیطره و جولان فعال است، تمرکز خود را بر فعالیت در منطقه مرزی سوریه با سرزمین‌های اشغالی قرار داده است. رهبر این شورا، عبدالله البشیر، همزمان رئیس ستاد شورای عالی نظامی نیز هست که بدنه اصلی «ارتش آزاد سوریه» را تشکیل می‌دهد. وی در ماه فوریه سال 2014 به این سمت منصوب شده است.

جروزالم پست اشاره می‌کند، ‌گروه‌های شورشی هفته گذشته عملیاتی با نام «طوفان جنوبی» را در منطقه درعا در 80 کیلومتری قنیطره در مرز اردن انجام دادند که هدف از آن، عقب راندن نیروهای دولتی بود. منطقه قنیطره یکی از مناطقی است که حضور گروه‌های شورشی و تروریست در آن، بر نتیجه نبرد در سوریه تأثیرگذار است.

با این حال، یک سخنگوی گروه مذکور تأیید کرده که نیروهای شورشی در این منطقه، به شدت از سوی دولت سوریه و متحدانش تحت فشار هستند. وی در اظهارات خود به چالش‌های نیروهای شورشی در مقابل نیروهای دولتی اشاره کرده و فقدان دفاع مؤثر در مقابل حملات هوایی و امکانات اندک برای مداوای مجروحین را از جمله مهمترین مسائل برشمرده است.

با این حال، وی مدعی است که طی یک سال گذشته، نیروهای ارتش اسد تا حد زیادی تحلیل رفته و در شرایط کنونی، این ایران و حزب الله هستند که در این منطقه مشغول نبرد می‌باشند؛ بنابراین، وی تمرکز اصلی نبرد ارتش آزاد را در حال حاضر بر مبارزه با ایران و حزب الله می‌داند.

گفتنی است، این اظهارات در حالی از سوی افراد مذکور بیان می‌شود که ایالات متحده آمریکا از مدتی پیش، ارتش آزاد سوریه و گروه‌های همسو با آن را در فهرست گروه‌های شورشی «میانه رو» در سوریه قرار داده و مدعی است ‌از طریق ارسال انواع کمک‌ها برای این گروه‌ها و همچنین آموزش نیروهای آن‌ها، این گروه‌های شورشی را برای مبارزه با داعش آماده می‌کند.

با ‌وجود این، آن گونه که از اظهارات این سران شورشی برمی آید، کمک‌های آمریکا نه تنها در راستای تمرکز آن‌ها بر مبارزه با تکفیری‌های داعش به کار گرفته نشده، بلکه این گروه‌ها نیز همچون داعش دشمن اصلی خود را ایران می‌دانند و بر ضرورت اولویت دادن به مبارزه با ایران و حزب الله تأکید می‌کنند.

نکته دیگری که در این زمینه باید مورد اشاره قرار گیرد، حمایت علنی و فزاینده رژیم اسرائیل از ارتش آزاد و گروه‌های وابسته به آن است که حتی در اظهارات موشه یعلون، وزیر جنگ این رژیم نیز بازتاب یافته است. یعلون در جریان یک کنفرانس خبری در ‌29 ژوئن ضمن اشاره به اینکه رژیم اسرائیل با شورشیان سوری در ارتباط است، از فراهم کردن خدمات پزشکی و درمانی برای گروه‌های شورشی خبر داد. البته به شرطی که شورشیان، مناطق مرزی سوریه با سرزمین‌های اشغالی را آرام نگه دارند!

به این ترتیب، آن گونه که مشخص است، رژیم اسرائیل تلاش دارد با استفاده از گروه‌های شورشی در سوریه، منفعتی چندگانه برای خود کسب کند؛ بدین معنا که نخست، این گروه‌ها را برای براندازی دولت سوریه تقویت کند؛ دوم، از آن‌ها به عنوان نیروهای مرزبان برای جلوگیری از سرایت بی ثباتی به داخل سرزمین‌های اشغالی استفاده و سوم، از طریق این گروه‌ها با نفوذ ایران و حزب الله در منطقه قنیطره و جولان مبارزه کند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------