آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

نجفی: تفاهم کلی بین ایران و آژانس



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه پس از یک هفته رایزنی میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 در وین گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

نماینده ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت‌: ایران و آژانس به یک تفاهم کلی برای چارچوب زمانی برای ادامه همکاری‌ها دست یافته‌اند.

به گزارش ایسنا، به نقل از ایتارتاس رضا نجفی نماینده دائم ایران در آژانس بین‌المللی انرژی اتمی گفت:‌ دو طرف به یک درک مشترک برای ادامه همکاری‌ها برای حل موضوعات مرتبط با تحقیقات گذشته با در نظر گرفتن نقطه نظرات ایران و آژانس رسیدند.

وی افزود: تهران و آژانس بین‌المللی به زودی نشستی را برای کار روی زمانبندی و جزئیات اقدامات اجرایی در سطوح کارشناسان برگزار خواهند کرد.

بر اساس این گزارش یوکیو آمانو مدیر کل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی روز پنج شنبه در تهران با رئیس‌جمهور و دیگر مقامات ارشد ایران دیدار و گفت‌وگو کرد. دو طرف در این دیدار درباره چگونگی تسریع حل مسائل باقی مانده میان ایران و آژانس شامل رفع نگرانی ها در خصوص فعالیت های هسته‌ای گذشته تهران رایزنی کرده‌اند.

مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در حالی به تهران سفر کرده است که مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5‌ با ورود به آخرین مرحله از این رایزنی‌ها هم اکنون در وین پایتخت اتریش در جریان است.

آمانو اوایل هفته گذشته نیز در سفری غیرمنتظره به وین رفت و در چارچوب مذاکرات هسته‌ای دیدارهای دو جانبه‌ای با مذاکره کنندگان شامل جان کری وزیر امور خارجه آمریکا انجام داد.

لوران فابیوس وزیر امور خارجه فرانسه نیز روز پنج شنبه پس از یک هفته رایزنی میان هیأت‌های مذاکره کننده ایران و 1+5 در وین گفت که پیشرفت‌هایی حاصل شده است.

وی در جمع خبرنگاران گفت:‌ در موضوعات مورد بحث پیشرفت‌هایی حاصل شده است اما هنوز به انتها نرسیده‌ایم. من قرار است عصر روز یکشنبه به وین بازگردم وامیدوارم در آن جا به یک راه حل قطعی دست یابیم که حصول یک توافقی محکم را تضمین می‌کند.

وزیر امور خارجه فرانسه اوایل هفته گذشته برای شرکت در رایزنی‌ها میان ایران و گروه 1+5‌ به وین سفر کرد.

همچنین فلیپ هاموند وزیر امور خارجه انگلیس روز پنج شنبه با اشاره به مذاکرات هسته‌ای بیان کرد: از نظر من ما هنوز به لحظه توافق نرسیده‌ایم. اگرچه کار هنوز ادامه دارد و شما طی روزهای آینده شاهد رفت و آمد وزرای خارجه برای حفظ پیشرفت های حاصل شده در این رایزنی‌ها خواهید بود.

به گزارش ایسنا،‌ایران و گروه 1+5 نزدیک به دو سال است که برای دستیابی به یک راه حل جامع در خصوص برنامه هسته‌ای ایران و چگونگی لغو تحریم‌های بین‌المللی علیه این کشور هستند. در صورت حصول یک توافق هسته‌ای این امر می‌تواند به بیش از یک دهه بن بست سیاسی در این زمینه میان ایران و غرب پایان دهد.

فرانک والتر اشتاین مایر وزیر امور خارجه آلمان نیز در این باره گفت:‌ واضح است که هنوز به توافق دست نیافته‌ایم. موانع کوچک و بزرگی وجود دارد و ما برای رفع آن‌ها تلاش می‌کنیم.

وی ادامه داد: این‌که اراده و تمایل تمام طرف‌ها برای رسیدن به نتیجه کافی است یا نه، سوالی است که نمی‌توانیم به آن پاسخ دهیم.

علاوه بر این وانگ یی وزیر امور خارجه چین روز پنج شنبه به مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5‌ در وین پیوسته است.

وی پس از ورود به وین گفت که تمام طرف‌ها باید تلاش‌های مثبتی به کار گیرند.

وانگ یی ادامه داد: ما اطمینان داریم که تمام طرف های مذاکره کننده در نهایت به یک توافق عادلانه ، منصفانه ومتوازن دست خواهند یافت و از نظر من احتمال آن بسیار زیاد است.

سرگئی ریابکوف معاون وزیر امور خارجه‌روسیه نیز ضمن ابراز خوش‌بینی نسبت به حصول یک توافق نهایی میان ایران و گروه 1+5 گفت که 91 درصد از متنی که دو طرف هم اکنون در حال کار روی آن هستند تکمیل شده و مذاکرات طی چند روز آینده به نتیجه می‌رسد.

وی تصریح کرد: من نمی‌توانم پیش‌بینی کنم که چند ساعت زمان برای حل این مسأله لازم داریم اما تمام طرف ها بر این باورند که رایزنی ها در روزهای آینده پایان می‌یابد.

وزیر امور خارجه آمریکا نیز که از آغاز این دور از مذاکرات هسته‌ای به وین سفر کرده است روز چهارشنبه گفت که تمام طرف‌ها به سختی در حال کار روی مسائل بسیار سخت هستند.

وی تاکید کرد:‌ اما ما بر این باوریم که در حال پیشرفت هستیم و به همین دلیل به کار خود ادامه می‌دهیم.

زمانبندی لغو تحریم‌ها و توسعه برنامه هسته‌ای ایران در آینده از موضوعات پیچیده و سختی است که در این رایزنی ها مورد بحث قرار می‌گیرد.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------