آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

بلومبرگ: روسیه بزرگترین بازنده بازگشت ایران به بازار نفت است



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,بازار نفت

فعالان بازار نفت می‌گویند، علاوه بر روسیه کشور‌هایی همچون نیجریه، آنگولا، کلمبیا و عراق نیز با رقابت بیشتری از سوی ایران در اروپا و آسیا مواجه خواهند شد.

تحلیلگران می‌گویند: روسیه که با عربستان و آمریکا برای تبدیل شدن به بزرگترین تولید کننده نفت جهان رقابت دارد، بزرگترین بازنده بازگشت ایران به بازار انرژی جهان خواهد بود.

به گزارش ایسنا، به نقل از بلومبرگ، اد مورس رییس تحقیقات موسسه مالی سیتی‌گروپ می‌گوید: ایران در بازار نفت اروپا به ‌طور رو در رو با روسیه رقابت خواهد کرد.

ایران از زمان تحریمهای اتحادیه اروپا در سال 2012 از فروش نفت در اروپا منع شده است. تحریم‌های اروپا در کنار تحریم‌های آمریکا که خرید نفت ایران را با دلار دشوار‌تر می‌کند باعث شده که تولید نفت ایران از روزانه 3.6 میلیون بشکه در سال 2011 به 2.6 میلیون بشکه در سال گذشته تنزل پیدا کند.

روسیه که نفت صادراتی آن شبیه نفت ایران است بیشترین سود را از کاهش صادرات نفت ایران برده است. براساس اطلاعات مرکز آمار تجاری بین کشور‌ها(ترید مپ) صادرات نفت روسیه به بازار‌های اصلی ایران در آسیا و اروپا بیش از دو برابر شده و از سال 2011 تا 2014، 420 هزار بشکه در روز رشد داشته است.

اگرچه ایران و روسیه در بازار انرژی جهان رقیب هستند اما به لحاظ سیاسی متحدان نزدیکی برای هم بوده‌اند. روسیه تسلیحات و دانش هسته‌ای در اختیار ایران گذاشته و همچنین دیگر قدرت‌های جهانی را برای حصول توافق هسته‌ای که به تحریم‌های ایران پایان خواهد داد ترغیب کرده است.

توافق هسته‌ای احتمالا در روزهای آتی در وین حاصل خواهد شد و اگرچه بازگشت ایران به بازار جهانی نفت دستکم شش تا 9 ماه طول می‌کشد، اما صنعت نفت در تلاش برای محاسبه تاثیر این بازگشت است.

فعالان بازار نفت می‌گویند، علاوه بر روسیه کشور‌هایی همچون نیجریه، آنگولا، کلمبیا و عراق نیز با رقابت بیشتری از سوی ایران در اروپا و آسیا مواجه خواهند شد.

به گفته این فعالان دیگر عواملی که می‌تواند روی برآوردهای آنها تاثیر بگذارد توقف صادرات نفت روسیه به دلیل جنگ داخلی، صادرات نامنظم عراق از طریق خط لوله به دریای مدیترانه و کاهش صادرات نفت لیبی و سودان جنوبی به دلیل درگیری‌ها در این دو کشور هستند.

این در حالی است که ایران تصریح کرده که قصد دارد مشتریان سنتی خود را پس بگیرد.

بیژن زنگنه وزیر نفت ایران در ماه می اعلام کرد که آسیا و اروپا بازارهای در اولویت ایران هستند.

زنگنه همچنین در نشست وزرای اوپک در وین در ماه ژوئن در نامه‌ای خطاب به دیگر اعضا از آنها خواست که فضا را برای تولید روزانه چهار میلیون بشکه نفت ایران که در سال 2008 وجود داشت باز کنند.

نفت اورال روسیه به لحاظ مشخصات شباهت زیادی به نفت خام ایران دارد که پالایشگاه‌های اروپایی سابقا قبل از تحریم‌ها وارد می‌کردند.

دیوید فایف رییس بخش تحقیقات بازار در گروه واسطه نفتی گنوور در ژنو گفت: احتمالا نفت اورال تا حدی با نفتی صادراتی ایران به اروپا رقابت خواهد کرد.

فایف افزود: نفت کرکوک عراق که به لحاظ کیفیت مشابه نفت اورال و نفت ایران است نیز ممکن است در اروپا رقیب پیدا کند.

موسسه گنوور که توسط گنادی تیمچنکو میلیاردر روسی تاسیس شده یکی از پنج واسطه نفتی بزرگ جهان است که به خاطر تخصص در بازار نفت روسیه معروف است.

افزایش صادرات نفت ایران همچنین با نفت غرب آفریقا که در حال حاضر به دلیل توسعه نفت شیل آمریکا تحت فشار قرار گرفته رقابت خواهد کرد. تولید‌کنندگان آفریقایی سابقا عرضه‌کننده کلیدی نفت به آمریکا بودند.

اوگن لیندن تحلیلگر ارشد موسسه مشاور انرژی جی بی سی در وین گفت: نیجریه و روسیه هر دو تمایل دارند که روی فروش نفت در بازار آزاد تکیه کنند که آنها را در رقابت با نفت ایران آسیب‌پذیر‌تر می‌کند.

پالایشگاه‌های نفتی اروپایی در حال از سرگیری خرید نفت ایران هستند.

مارکو چیاوتی مدیر عرضه و بازرگانی پالایشگاه ساراس با بیان اینکه این شرکت به‌ طور منظم با ایران در تماس است، گفت: ساراس به دنبال خرید مجدد نفت ایران در بازار و به صورت قرار‌داد‌های دوره‌ای است.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------