آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

طرح جدید آژانس برای مصاحبه با دانشمندان هسته‌ای ایران



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

در حالی که مدت یک هفته تعیین شده برای تمدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 امروز به پایان می رسد، همچنان طرفین از پابرجا بودن برخی اختلافات اساسی سخن می گویند و به نظر می رسد گفت و گوها دستکم چند روز دیگر ادامه داشته باشد. در این میان، شبکه خبری «الجزیره» در گزارشی مدعی شده آژانس بین المللی انرژی اتمی شیوه جدیدی را برای مصاحبه با دانشمندان هسته ای ایران مطرح کرده است.

 طی روزهای اخیر ودر پی سفر پنجشنبه گذشته یوکیا آمانو، مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی به تهران، منابع مختلف از توافق ایران و آژانس برای حل و فصل مسائل فنی باقیمانده سخن گفته اند. در این راستا، شبکه خبری «الجزیره» در قالب گزارشی مدعی شده طرح جدید آژانس برای اطمینان یافتن درباره ماهیت فعالیت های هسته ای ایران، شامل «مصاحبه غیرمستقیم» با دانشمندان هسته ای ایران است.

بنا بر این ادعا، در پی مخالفت ایران با مصاحبه بازرسان آژانس با دانشمندان هسته ای کشور، این نهاد قصد دارد بدون دیدار غیرمستقیم و در مواردی بدون افشای هویت دانشمند موردنظر، با این افراد به گفت و گو و مصاحبه بپردازد. این موضوع در قالب راه حل هایی مطرح می شود که پس از ورود آژانس به روند تدوین توافق نهایی هسته ای ایران و گروه 1+5 مورد توجه قرار گرفته اند.

الجزیره همچنین می افزاید آژانس قصد دارد از شیوه های پیشرفته ای در بازرسی از تأسیسات هسته ای ایران استفاده کند که بر اساس آن، امکان دور زدن یا کنار گذاشته شدن مفاد توافق نهایی هسته ای وجود نداشته باشد.

در بخش دیگری از این گزارش به نقل از منابع نزدیک به مذاکره کنندگان آمده در حال حاضر، مسائل حل نشده میان طرفین تنها پنج درصد از مجموع مسائل را شامل می شود و در مورد ضمائم و پیوست ها نیز روند نگارش تا 70 درصد انجام شده است. به گفته این منابع، در مقطع کنونی بحث درباره مسائل مورد اختلاف کاملاً از دست کارشناسان نمایندگان سیاسی طرفین خارج شده و در اختیار وزیران قرار گرفته است.

در این گزارش همچنین به اظهارات اخیر جان کربی، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا اشاره شده که گفته به علت وجود اختلافات سیاسی و فنی، هنوز توافقی با ایران حاصل نشده است. وی تصریح کرده که اگر این اختلافات حل و فصل نشود، هیچ گونه توافقی به امضا نخواهد رسید. کربی همچنین احتمال ادامه مذاکرات پس از روز سه شنبه (امروز) را رد نکرده است. 

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------