آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

لیبرمن: نتانیاهو سگی است که گاز نمی‌گیرد!



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

از زمان حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، شماری از مقامات فعلی و ارشد رژیم اسرائیل به مخالفت با آن برخاسته و ادعاهایی را علیه این توافق مطرح کرده اند؛ اما از سوی دیگر و به موازات این روند، انتقادات از بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل نیز به سبب نحوه برخوردش با این موضوع تشدید شده است. اظهارات وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل، جدیدترین نمونه از این امر به شمار می رود.

 آویگدور لیبرمن، وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل که تا چندی پیش، یکی از متحدین بنیامین نتانیاهو در دولت این رژیم به شمار می رفت، در اظهاراتی تند به نوع برخورد نتانیاهو با موضوع هسته ای ایران انتقاد کرده و وی را فاقد درایت و کارآیی لازم برای مدیریت این موضوع دانسته است. وی همچنین آشکارا خواستار برکناری نتانیاهو از سمت خود شده است.

روزنامه «یدیعوت آحارانوت» که اظهارات لیبرمن را بازتاب داده می نویسد، وی که تا همین اواخر در کابینه نتانیاهو وزیر خارجه بود، اکنون در هنگام اظهارنظر درباره متحد سابق خود، هیچ ملاحظه ای را در نظر نمی گیرد و می گوید: «برای مدیریت ‌موضوع ایران، باید خلاق و مصمم باشید و بدانید که چطور تصمیمات دشوار بگیرید؛ اما نتانیاهو هیچ یک از این ویژگی ها را ندارد».

لیبرمن با اشاره به نظر برخی ‌سران احزاب مخالف دولت، مبنی بر ضرورت تشکیل یک «کمیته تحقیق» برای بررسی موضوع هسته ای ایران، اظهار داشته: «ما نیازی به تشکیل کمیته تحقیق نداریم. ما باید نخست وزیر را تغییر دهیم... نتاننیاهو نمی تواند از پس موضوع ایران برآید و من به صریح ترین شکل ممکن می گویم  این موضوع برای وی بسیار بزرگ است».

وزیر خارجه سابق رژیم اسرائیل در ادامه ضمن به کار بردن لحنی تند علیه نتانیاهو، اظهار داشته: «من می توانم از همه ضرب المثل ها استفاده کنم: اگر می خواهی شلیک کنی، شلیک کن و حرف نزن. سگی که پارس می کند، گاز نمی گیرد. اما کف ماجرا این است که ما آنقدر درباره همه گزینه ها صحبت کردیم که دیگر کسی ما را جدی نمی گیرد. اکنون وقتی دوباره درباره این موضوع حرف می زنیم، آن ها فقط به ما می خندند».

لیبرمن می افزاید: «می پرسید باید چه کار می کردیم؟ کابینه باید تصمیمات مشخصی اتخاذ می کرد؛ اما همه چیز اینجا مبهم، تعریف نشده و غیرمتمرکز است. من در چند مورد با نتانیاهو اختلاف داشتم که برخی از آن ها را همه می دانند و برخی را نه. یادم هست ‌در سال 2009 و پیش از تشکیل دولت قبلی، گفت و گویی با نتانیاهو داشتم. من به او گفتم می دانم که تو در حرف، در مقایسه با عمل چه کارهای می توانی بکنی. او در حرف زدن عالی است، اما در عمل نه».

این مقام سابق رژیم اسرائیل در ادامه اظهارات خود گفته: «آنچه در هنگام امضای توافق میان ایران و غرب رخ داد، فراتر از یک شکست بود. نتانیاهو قادر به اداره این موضوع نیست و ابزار آن را هم‌ ندارد. اما او می داند چطور جان سالم به در ببرد. او یک بازیگر عالی است و می داند چطور وعده هایی بدهد که قصد عمل به آن ها را ندارد. او یک بازاریاب بزرگ است و شاید بهترین بازاریابی باشد که ما داریم. اما همه این ها برای اداره یک دولت کافی نیست و نمی تواند مسائلی را که ما در پیش رو داریم، ‌حل و فصل کند».

وی در ادامه با بیان اینکه مسأله اصلی تنها موضوع حمله احتمالی به تأسیسات هسته ای ایران است، اظهار داشته: «مسأله حمله کردن یا نکردن نیست. یک استراتژیک ملی نمی تواند تنها به این موضوع خلاصه شود. مسأله فقدان یک استراتژی مشخص در موضوع ایران و همچنین موضوع فلسطین است. در تمام سال های حضورم در دولت، ‌نتوانستم کابینه را وادار به تدوین یک استراتژی مشخص کنم».

لیبرمن در بخش دیگری از اظهارات خود، به انتقاد از رویکرد اوباما در قبال آمریکا که به افزایش شکاف میان واشنگتن و تل آویو منجر شده پرداخته و گفته: «حتی اکنون نیز نتانیاهو درست عمل نمی کند. روشن است که هیچ شانسی برای خنثی کردن این توافق در کنگره وجود ندارد. همه این ها به علت یک اشتباه بزرگ است و آن خصومت وی با اوباما، رئیس جمهور آمریکاست. بحث ها و اختلافاتی وجود دارد اما لازم نیست ‌آن را به یک اختلاف علنی تبدیل کنید. شما فقط ثابت کردید ‌ما در مقایسه با ایرانی ها چقدر منزوی هستیم. آمریکا حق دارد ‌به گونه دیگری فکر کند. این مسأله نباید تبدیل به یک اختلاف شخصی شود. شما نباید‌ مدا‌م دیگران را مقصر بدانید. آمریکایی ها اشتباه می کنند، اما سؤال این است که ما چه کاری انجام می دهیم؟ مقصر دانستن دوباره آن ها اشتباه است».

به هر حال، این اظهارات لیبرمن نشانگر آن است که حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5 به رغم تلاش های چندین ساله رژیم اسرائیل برای جلوگیری از آن، نه تنها سبب تضعیف بیش از پیش جایگاه رژیم اسرائیل در عرصه بین المللی شده، بلکه نتانیاهو را در عرصه داخلی نیز با شدیدترین مخالفت ها طی چند سال اخیر مواجه کرده است؛ مخالفت هایی که شدیدترین آن ها اکنون از زبان یکی از متحدین سابق خود وی بیان می شود.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------