آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

موگرینی با چه هدفی به ایران آمد؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات ایران و 5+1

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درست چند هفته پس از یک توافق هسته ای مهم در سفری به تهران در روز سه شنبه این توافق را زمینه ساز باز شدن فصل جدیدی در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه ای بین ایران و اتحادیه بیست و هشت عضوی اروپا توصیف کرد.

فایننشال تایمز نوشت: جبهه دیپلماتیک بعدی برای اروپا پیدا کردن راهی جهت بحث و گفتگو در مورد اوضاع امنیتی آشفته خاورمیانه (غرب آسیا) و همکاری ایران با همسایگانش در خلیج (فارس) است.

 اتحادیه اروپا و ایران روز سه شنبه به تعمیق روابط در مورد طیفی از مسائل از انرژی تا تروریسم متعهد شدند. دیپلماتها امیدوارند این امر به گفتگوهای وسیع تر در خصوص امنیت منطقه و نتیجتا کمک به ترمیم روابط نابسامان جمهوری اسلامی با همسایگانش در خلیج (فارس) بینجامد.

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا درست چند هفته پس از یک توافق هسته ای مهم در سفری به تهران در روز سه شنبه این توافق را زمینه ساز باز شدن فصل جدیدی در خصوص مسائل دو جانبه و منطقه ای بین ایران و اتحادیه بیست و هشت عضوی اروپا توصیف کرد.

توافق هسته ای این ماه راه را برای سفر طیفی از شخصیتهای اروپایی به ایران در تابستان هموار کرد و پس از موگرینی، سفر روز چهارشنبه لوران فابیوس وزیر خارجه فرانسه به تهران اولین سفر مقامی فرانسوی در این سطح به ایران در بیش از یک دهه است.

فراسوی اجرای دقیق توافق هسته ای این ماه وین- و تجارت پرسود با خاتمه تحریم ها - نگاه اروپا به جبهه دیپلماتیک بعدی است که پیدا کردن راهی برای بحث و گفتگو در مورد اوضاع امنیتی آشفته در منطقه است.

به گفته منابع داخلی، در حالیکه موگرینی اهداف بلند پروازانه ای در خصوص امنیت منطقه ای دارد، اولین گامها جنبه مقدماتی دارد.

هدف اول ایجاد مجاری غیررسمی برای بحث در خصوص نحوه امکان تعامل ایران و دولتهای خلیج (فارس) و کاستن از تنشها بر سر سوریه، عراق و یمن است.

این گامها نهایتا می تواند راه را برای همکاری امنیتی وسیع تر و مذاکراتی در سطح بالاتر با شرکت آمریکا و دیگر قدرتهای جهان هموار سازد.

اینها چالشهایی بزرگ است و اروپا از اهرم فشار بسیار محدودی در چنین منطقه ای در بحبوحه آشوبها برخوردار است.

در نشست وزرای خارجه، فابیوس و فیلیپ هاموند وزیران خارجه انگلیس درباره احتمال وخامت اوضاع با توجه به تلاش رقبای منطقه ای ایران برای تقویت موضع خود قبل از خاتمه تحریم ها هشدار دادند.

با اینحال دیپلماتهای اروپایی با موج تمجیدها از نقش شان در تسهیل مذاکرات هسته ای بین ایران و شش قدرت جهان - فرآیندی که حدود دوازده سال قبل به عنوان ابتکار عمل اتحادیه اروپا آغاز شد- (در خصوص روند کنونی) اطمینان خاطر دارند.

پیِیر ویمونت رئیس سابق سرویس دیپلماتیک اتحادیه اروپا و عضو کنونی اندیشکده کارنگی در اروپا می گوید،‌ این قاره می تواند نقش یک «واسطه با صداقت» را طی دوره تحول حساس پس از توافق وین ایفا کند. به گفته وی، این یک مسئولیت دیپلماتیک دشوار است و اتحادیه اروپا نباید یک لحظه را هم تلف کند.

حساسیت هایی در عرصه سیاست داخلی در تهران و واشنگتن وجود دارد و مخالفان توافق هسته ای در تهران آنرا بهانه ای برای مداخله بیجای آمریکا در امور داخلی ایران، و مخالفان این توافق در واشنگتن آنرا مجوزی برای تهران جهت مضاعف کردن حمایت از نیروهایش در عراق، سوریه،‌ یمن و لبنان می دانند.

دولت حسن روحانی رئیس جمهور بهبود روابط منطقه ای ایران را از اولویتهای سیاست خود قرار داده است.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------