آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

خشم نتانیاهو از اوباما بابت توافق هسته ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

گفته می شود نتانیاهو تنها در این باره صحبت کرده است که چگونه دولت اسرائیل بر ضد این توافق فعالیت خواهد کرد در حالی که کنگره بر اساس قانونی که به تازگی تصویب شده به بررسی توافق به مدت 60 روز می پردازد.

بلومبرگ نوشت: دولت آمریکا می خواهد روابط با اسرائیل از توافق با ایران عبور کند و مذاکرات در مورد چگونگی مقابله با نفوذ ایران در منطقه آغاز شود.

اما دولت اسرائیل چنین گفتگوهایی را برگزار نمی کند در حالی که احتمال اندکی وجود دارد کنگره بتواند توافق هسته ای ایران را از بین ببرد.

مقامات اسرائیل و آمریکا می گویند این پیامی است که هفته گذشته بنیامین نتانیاهو نخست وزیر اسرائیل به وزیر دفاع آمریکا تحویل داده بود. اشتون کارتر وزیر دفاع آمریکا در اسرائیل امیدوار بود گفتگوها در این باره که چگونه آمریکا و اسرائیل می توانند خطرات ناشی از توافق بین المللی با هدف محدود کردن دستیابی ایران به تسلیحات هسته ای در برابر لغو بسیاری از تحریم های اقتصادی را کاهش دهند. اما کارتر حتی نتوانست این گفتگوها را آغاز کند.

گفته می شود نتانیاهو تنها در این باره صحبت کرده است که چگونه دولت اسرائیل بر ضد این توافق فعالیت خواهد کرد در حالی که کنگره بر اساس قانونی که به تازگی تصویب شده به بررسی توافق به مدت 60 روز می پردازد.

یک مقام اسرائیلی آشنا با این گفتگو ها این هفته گفت، اسرائیل در حال حاضر در تلاش برای از بین بردن این توافق است. اما این وضع می تواند در روز شصت و یکم تغییر کند.

کارتر روز چهارشنبه تایید کرد که در این نشست، نتانیاهو بسیار روشن اعلام کرد که او آشکارا با این توافق مخالف است. یک مقام دفاعی آمریکا نیز گفت در این نشست، نتانیاهو وزیر دفاع آمریکا را به طور علنی ملامت نکرد. در واقع، کارتر در جلسات دیگر این سفر، در مورد همکاری های امنیتی گسترده با اسرائیل صحبت کرد. این مقام دفاعی آمریکا گفت کارتر با وجود تنش در مورد ایران ، با خوش بینی اسرائیل را ترک کرد.

اسرائیل با موضوعی دشوار روبروست. مقامات اسرائیلی ادعا کرده اند که ایران با بدست آوردن دهها میلیارد دلار از حساب های رفع توقیف شده خود در خارج از کشور در موقعیتی برای بوجود آوردن ویرانی بیشتر در منطقه خواهد بود حتی اگر اقداماتی بر ضد ساخت سلاح های هسته ای اجرا شود.

بخت برای از بین بردن این توافق واقعا اندک است. مخالفان توافق از هر دو حزب آمریکا نیاز به تصویب یک قطعنامه ضد این توافق دارند. مخالفان بعد به دو سوم اکثریت رای مجلس نمایندگان و مجلس سنا برای لغو حق وتوی ریاست جمهوری آمریکا نیاز خواهند داشت. نانسی پلوسی رهبر اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا گفته دفاع از این توافق را در اولویت در این مجلس قرار داده است. دموکرات های مجلس سنا که مخالف توافق ایران هستند با همکاران خود برای مخالفت با توافق گفتگو نکرده اند.

مایکل هرتزوگ یک مقام ارشد سابق ارتش اسرائیل و برادر رهبرحزب کارگر اسرائیل گفت :«تصمیم گیرندگان در اسرائیل بر این باورند که ما این گفتگو را حالا آغاز نمی کنیم، زیرا از این گفتگوها به این شکل استفاده خواهد شد تا به نظر برسد ما در مورد این توافق تسلیم شده ایم.» همه احزاب اصلی اسرائیل به مخالفت با این توافق پرداخته اند.

کمپین اسرائیل در حال حاضر بر دموکرات ها در کنگره متمرکز شده است. ران درمر سفیر اسرائیل در واشنگتن، دهها دیدار با قانونگذاران داشته و از آنها خواسته است بعد از آنکه دوره بررسی ماه سپتامبر به پایان رسید در مخالفت با این توافق رای دهند.

در حالی که درمر و متحدان آن مانند گروه ایپک در حال کار در کنگره هستند، نتانیاهو نیز فرصت های زیادی برای در میان گذاشتن مستقیم دلایل خود با قانونگذاران دارد.

دهها تن از نمایندگان کنگره آمریکا در زمان تعطیلی ماه اوت به اسرائیل سفر خواهند کرد.

ویپ استنی هویر رهبر گروه اقلیت مجلس نمایندگان آمریکا ریاست گروهی از اعضای حزب دموکرات کنگره به اسرائیل در ماه آینده را به عهده خواهد داشت.

اسرائیل و کشورهای عربی هر دو در مورد ایران تازه به قدرت رسیده احساس تهدید می کنند اما متحدان عرب آمریکا مانند عربستان سعودی آشکارا این توافق را تخریب نمی کنند.

کارتر گفت در دیدارش با سلمان پادشاه عربستان وی بیانیه ای را خواند که در آن به نوعی از این توافق حمایت شده است.

با این حال، مقامات سابق عربستان مانند شاهزاده بندر بن سلطان، سفیر سابق در واشنگتن، به طور علنی از این توافق انتقاد می کنند.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------