آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

امیرعبداللهیان: قصد پاسخگویی به اسرائیل را نداریم

امیر عبداللهیان، وزیر خارجه در گفت‌وگو با شبکه خبری ان.بی.سی: ایران برنامه‌ای برای پاسخ ندارد مگر اینکه اسرائیل یک حمله بزرگ و چشمگیر انجام دهد. سایت رسمی امور وزارت…

چه کسی بهتر از ظریف و کری؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

می توان این انتظار را داشت که موعد بعدی مواجهه ظریف و کری در کمیته صلح نوبل مستقر در اسلو نروژ و به هنگام دریافت نوبل صلح باشد

اگر توافق هسته ای اخیر بین ایران و قدرت های جهانی مهم ترین دستاورد دیپلماسی بین الملل در قرن بیست و یکم نباشد بدون تردید جزء معدود موارد انگشت شمار دیپلماسی موفق بین المللی در دهه های اخیر به حساب می آید؛ از همین روست که در روزهای گذشته و همزمان با نزدیک شدن به موعد اعلام نام برندگان نوبل صلح 2015 نام دو دیپلمات ارشد ایران و آمریکا که در دو سال گذشته تابوی مذاکره را شکسته و صدها ساعت با یکدیگر مذاکره  کردند ، تا به توافق جامع هسته ای برسند، بار دیگر به عنوان برندگان احتمالی نوبل صلح امسال به میان می آید.

امسال نیز طبق سنت مرسوم با گمانه زنی های روزهای آخر مانده به اعلام نام برنده نوبل صلح نام ظریف و کری در کنار نام دهها شخصیت و چهره بین المللی دیگر بر سر زبانها افتاده است،

نوبل صلح 2015 به احتمال فراوان تا کمتر از یک هفته دیگر صاحب خود را خواهد شناخت . نوبلی که بیش از دیگر نوبل ها تحت تاثیر سیاست قرار دارد و  گاه در سال ها و دهه های گذشته اعلام نام برنده آن با واکنش های مخالف و انتقادی روبرو شده است.

امسال اما احتمال اعلام نام "محمد جواد ظریف" و "جان کری" نه تنها تعجبی برنخواهد انگیخت، بلکه برعکس به گمان بسیاری از ناظران مسایل بین المللی ، توافق هسته ای اخیر بین ایران وگروه 1+5  دستاوردی بزرگ برای دیپلماسی و صلح بین المللی است.

اگر در دهه ها و سال های گذشته موضوعاتی چون صلح اعراب و اسراییل بهانه اعطای نوبل صلح شده است و گاه این جایزه به طور مشترک به دو یا چند نفر اعطا شده است، امسال نیز رقم زنندگان یک توافق سرنوشت ساز بین المللی به نام " برنامه جامع اقدام مشترک" (برجام) به حق می توانند شایسته دریافت این جایزه باشند.

در دو سال گذشته ظریف و کری به عنوان دو دیپلمات پر سابقه و خبره صدها ساعت مقابل یکدیگر نشستند و به دلیل سماجت در کسب نتیجه از مذاکرات با انتقادهای شدید و مختلفی - اما مشابهی-  در عرصه سیاسی کشورهای متبوع خود مواجه شدند؛ اما این انتقادات سبب دلسردی آنها از پیگیری به سرانجام رساندن توافق هسته ای نشد و ساعت های متوالی و متمادی بی خوابی و مذاکرات طولانی شبانه و روزانه و تلاش برای نجات روند مذاکرات از شکست، در نهایت به توافقی مرضی الرفین انجامید که حتی مخالفان سیاسی دولت های ایران و آمریکا در عمل نتوانسته اند جایگزینی برای آن بیابند.

می توان این انتظار را داشت که موعد بعدی مواجهه ظریف و کری در کمیته صلح نوبل مستقر در اسلو نروژ و به هنگام دریافت نوبل صلح باشد؛ شاید هم کمیته نوبل صلح، امسال نیز همانند برخی سال های گذشته همه را شوکه کند و در نهایت با اعلام نام هایی که کمتر شناخته شده هستند، آب پاکی را روی دست همه ناظران بریزد. تا چند روز دیگر و اعلام نام برنده  یا برندگان نهایی نوبل صلح، پاسخ همه گمانه زنی ها داده خواهد شد.

 

اخبار سیاست خارجی - عصر ایران

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------