آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

گمانه زنی درباره آغاز فاز تازه تنش میان تهران و حماس



اخبار سیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,وزارت کشور غزه

وزارت کشور غزه اخیرا تصمیم گرفت تا یک انجمن خیریه که گفته می شود ارتباطات نزدیکی با ایران دارد را تعطیل کند. سایت "المانیتور با انتشار گزارشی این پرسش را مطرح کرده است که آیا اقدام اخیر نشان دهنده شکننده بودن روابط میان ایران و حماس است و باید منتظر آغاز دور تازه ای تنش در روباط میان تهران و غزه بود؟

 "ایاذ البزم" سخنگوی وزارت کشور غزه به المانیتور گفته است:"وزارت کشور دولت حماس تصمیم به تعطیل کردن این موسسه خیریه گرفت چرا که قانون مرتبط با سازمان های خیریه (قانون 2000 مرتبط با نهادهای غیر دولتی) را نقض کرده بود و از آن به عنوان مرکزی برای فعالیت های سیاسی استفاده می شد. وزارت کشور در حال حاضر از این موضوع مطلع شده و با اتخاذ راهکاری حقوقی فعالیت های سیاسی آن نهاد را متوقف کرد و به آن نهاد خیریه در این باره در دسامبر سال 2015 میلادی هشدار داد اما این موسسه توجهی به هشدارها نداشت".

 این سایت در ادامه با اشاره به نهاد خیریه "الباقیات الصالحات" در غزه که در سال 2004 میلادی به ابتکار عمل چند تن از رهبران جامعه مدنی به گفته اعضای آن نهاد در سایتش تاسیس شده بود می نویسد:"این نهاد اعلام کرده بود که کارش ارائه کمک های بشردوستانه و کمک های مالی به گروه های هدف از جمله خانواده شهدا، مجروحان و بازداشت شدگان و افراد محروم و فقیر بوده است. هم چنین، این نهاد خیریه اعلام کرده بوند که نیازهای مدرسه کودکان و سبد مواد غذایی و تجهیزات گرمایشی برای فصل سرد زمستان و شهریه دانشگاه جوانان را تامین می کرده است".

این سایت اشاره کرده که خبرنگارش تلاش کرده تا با رییس آن موسسه خیریه تماس برقرار کند اما نتوانسته اند چرا که خط تلفن همراهش مسدود شده است. با این حال، "سالم" یکی از مقام های ارشد هیئت مدیره آن انجمن در بیانیه ای که در 12 مارس صادر کرد تصمیم اخیر دولت حماس برای تعطیلی آن نهاد خیریه را فاقد توجیه قانونی خواند. او اظهار کرده است که این نهاد در سال 2004 میلادی و پیش از کنترل غزه توسط حماس در سال 2007 میلادی تاسیس شده بود".

این سایت اشاره می کند که آن موسسه خیریه به لطف کمک های مالی و حمایت های کمیته امداد امام خمینی (ره) سرپا باقی مانده بود و در ارائه لباس و جیره های غذایی به خانواده های شهدای فلسطینی و کودکان یتیم کمک می کرد.

"ایمن آیش" مدیر کل سازمان های غیر دولتی در وزارت کشور در غزه به المانیتور می کند:"این تصمیم تنها به این دلیل گرفته شده است که تناقضی در فعالیت آن موسسه وجود داشت. آن مرکز به فعالیت های سیاسی نیز می پرداخت. این نفض قانون فعالیت سازمان های غیر دولتی است. او اشاره نکرد که این فعالیت ها چه بوده اند اما یک منبع ناشناس در وزارت کشور غزه گفته است که انجمن اندیشه های سیاسی ایران را ترویج می داده است و در طول فعالیت های خیریه عکس های حضرت امام (ره) را میان فلسطینیان توزیع می کرده است".

این سایت اشاره می کند که شاید تصمیم اخیر وزارت کشور دولت حماس کاملا اداری و اجرایی بوده باشد و هیچ دلیل مستقیم سیاسی نداشته باشد اما تحولات اخیر در روابط حماس و ایران این پرسش را مطرح می سازد  که ایا واقعا دست های سیاسی پشت پرده ای برای تعطیلی مرکزی خیریه آن هم وابسته به ایران وجود داشته است"؟

المانیتور در ادامه به نقل از وزیر سابق اطلاعات در دولت حماس و مشاور سیاسی اسماعیل هنیه نخست وزیر پیشین آن دولت اشاره می کند که گمان نمی کند که تعطیلی یک مرکز خیریه به سردی بیش تر در روابط حماس و ایران منجر شود. او می افزاید:"ایرانیان می دانند که حماس از ایجاد قطبی گرایی در منطقه خودداری می کند. حماس نیز می داند که سرزمین های فلسطینی صرفا با تلاش یک دولت نمی توانند آزاد شوند بلکه با کمک سایر دولت ها و مردمان رسیدن به این هدف امکان پذیر نیست. حماس از این شعار که یا با ما یا علیه ما خوددااری می کند و معتقد است که آرمان فلسطین نقطه اصلی و مشترک بین کشورهای رقیب منطقه ای جمله ایرانمو عربستان سعودی است".

این سایت اما اشاره می کند که شواهد چیز دیگری را نشان می دهند و در این باره می نویسد:"شبکه تلویزیونی المیادین که نزدیک به ایران است در تاریخ 17 مارس گذشته جزئیات نشستی میان سردار قاسم سلیمانی با مقام های حماس در جریان سفر آنان به تهران در ماه فوریه را منتشر کرد. در آن دیدار مشخص شده که سردار سلیمانی از حماس به دلیل دوری از محور مقاومت انتقاد کرده است. سایت تابناک نیز در تاریخ 16 مارس گذشته به حماس حمله کرد و آن گروه را به دور شدن از ایران متهم کرد. این سایت نوشت که حماس به طور رسمی به کشورهای دیگر منطقه در مقایسه با ایران نزدیک تر شده است و این موضوع باید به طور علنی بیان شود".

در ادامه این گزارش "صالح رقب" وزیر سابق اوقاف دولت فلسطینی و استاد مسائل اسلامی در دانشگاه اسلامی غزه اما ادعا می کند که ایران در  تلاش است از طریق سازمان های خیریه تفکر شیعی را در غزه گسترش دهد. او در این باره می گوید:"ایران درصد تکرار تجربه حزب الله لبنان و انصارالله یمن در غزه است. در نتیجه طبیعی است که دولت حماس با تمایلاتی که متفاوت از اندیشه اهل سنت هستند مخالفت کند و محتاطانه با این موضوع برخورد کند".

"ناجی شراب" استاد علوم سیاسی در دانشگاه الازهر اما باور دارد که تصمیم اخیر برای تعطیلی این بنیاد خیریه وابسته به ایران آشکارا دارای ابعاد سیاسی در منطقه است و در این باره می گوید:"حماس می بیند که موج گسترده ای از قطبی شدن میان ایران و عربستان سعودی ایجاد شده است. دولت حماس در عین حال می خواهد روابط حسنه ای با کشورهای عرب شورای همکاری خلیج فارس داشته باشد. حماس به وضوح نمی خواهد نفوذ ایران در غزه از طریق این نهاد و نهادهای مشابه آن افزایش یابد چرا که بر این باور است که این موضوع می تواند چالشی سیاسی در اینده باشد".

این سایت در پایان اشاره می کند در حالی که ایران خواستار آن است تا حماس علیه عربستان سعودی و سیاست های منطقه ای آن کشور موضع گیری کند آن گروه از این موضوع سرباز می زند و نمود این مسئله را می توان در تعطیلی نهاد خیریه نیز دید. 

 

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------