آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

وزیر خارجه اسرائیل: جلوی ایران را بگیرید / انتشار فیلم عزاداری کنار برج ایفل

وزیر خارجه اسرائیل در پایین پست خود آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه ایالات متحده و همچنین وزرای امور خارجه کشورهای فرانسه، ایتالیا، بریتانیا و آلمان را نیز منشن کرده است.…

مهمانی که در ماجرای توافق ژنو به داد اوباما رسید!



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,توافق ژنو

 

اخبار سیاست خارجی - تاگس اشپیگل:
مهمانی که در ماجرای توافق ژنو به داد اوباما رسید!

کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی مجازات‌های جدید علیه ایران بحث می‌کند. گروه‌های یهودی، از طرفداران تحریم در کنگره، پشتیبانی می‌کنند.

تاگس اشپیگل نوشت: کنگره‌ی آمریکا درباره‌ی مجازات‌های جدید علیه ایران بحث می‌کند. گروه‌های یهودی، از طرفداران تحریم در کنگره، پشتیبانی می‌کنند.

به گزارش  تیک بلیت ورودی برای یک نفر ۱۶۲۰۰ دلار و برای هر زوج ۳۲۴۰۰ دلار بود. حدود ۱۲۰ نفر به مهمانی شام دعوت شده بودند. همگی به ملک گسترده‌ی حیم سابان، غول رسانه‌ای آمریکایی‌–اسرائیلی، و همسرش چریل در بورلی‌هیلز آمده بودند تا پول خود را به حزب دموکرات آمریکا بدهند. باراک اوباما، به عنوان مهم‌ترین جمع‌کننده‌ی اعانه، در چادر طلایی رنگی ایستاده بود که پشت خانه‌ی سابان زده بودند.

حیم سابان، که در مبارزات انتخاباتی از حامیان اوباما بوده، حمایت خود را از رییس‌جمهور در مساله‌ی ایران نیز نشان داد. او به عنوان مقدمه گفت: «اگر ایرانی‌ها امروز پشت میز مذاکره نشسته‌اند فقط به این دلیل است که رییس‌جمهور، سخت‌ترین تحریم‌ها را برقرار کرده است.» به گفته‌ی سابان تعهد اوباما به امنیت اسراییل «هیچ‌گاه بیشتر» از حالا نبوده است. به نظر می‌رسد که برگزاری این شب در خانه‌ی حامی یهودیِ اوباما، بعد از توافق ژنو با ایران به مذاق او خوش آمده باشد. رییس‌جمهور آمریکا به این حمایت‌ها نیاز مبرم دارد.

انتقادهای تندی که بعد از توافق ژنو متوجه اوباما شده، تنها از طرف اسراییل نیست؛ همچون گذشته جمهوری‌خواهان و دموکرات‌های با نفوذ در کنگره‌ی آمریکا، اصرار دارند که تحریم علیه ایران تشدید شود. محافل محافظه‌کار در واشنگتن، معامله را به عنوان عقب‌گرد تاریخی محکوم می‌کنند که ایران را تقریبا به هیچ چیز متعهد نمی‌کند، اما از آمریکا اهرم فشار تحریم‌ها را می‌گیرد. در نتیجه سازمان‌های یهودی در آمریکا به رییس‌جمهور فشار می‌آورند. موفقیت مذاکرات که در سراسر دنیا از آن استقبال شد در خود آمریکا باعث بروز اختلاف شدیدی شده است.

اوباما از فرصتی که سابان در اختیارش گذاشته بود، سود جست و مقابل جمعیت هوادار از سیاست خود در ایران دفاع کرد. او گفت: «وقتی به این سمت برگزیده شدم، خیلی درباره‌ی ایران حرف زده می‌شد.» به تعبیر اوباما آن‌چه نبود، «برنامه» بود. به گفته‌ی رییس‌جمهور آمریکا، اکنون تهران باید برای اولین بار غنی‌سازی اورانیوم خود را متوقف کند که با این کار جلوی رقابت هسته‌ای در این منطقه‌ی بی‌ثبات گرفته می‌شود: «این برای آمریکا خوب است. برای متحدان ما خوب است و برای اسراییل هم خوب است.»

البته بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر اسراییل موضوع را کاملا متفاوت می‌بیند و فرستادگان‌اش را به واشنگتن گسیل می‌دارد تا بر اوباما فشار بیاورد. چارلز شومر، رهبر دموکرات‌ها در سنای آمریکا، با توجه به «عدم تناسبِ» توافق ژنو پیش‌بینی می‌کند که کنگره [در آینده] تصمیم به تحریم‌های دیگر نیز می‌گیرد. موضع شومر ظاهرا در آمریکایی‌های یهودی با تایید روبه‌روست. روزنامه‌ی «The Hill» از جمع‌کننده‌ی اعانه‌ی دموکرات، جف رابینز نقل می‌کند که می‌گوید خیلی از یهودیان آمریکا نظر شومر را تایید می‌کنند.

 

به گفته‌ی رابینز نگرانی‌های زیادی وجود دارد که آمریکایی‌ها و دیگران «در میل خود برای رسیدن به یک تکه کاغذ» معامله‌ای انجام داده‌اند که با آن‌چه به دنبال آن هستند، تطبیق ندارد. رابینز این توافق را به ضرر اسراییل می‌بیند. یک اعانه‌دهنده‌ی یهودی، اوباما را متهم می‌کند که اسراییل را فروخته است. الیوت انگل، نماینده‌ی دموکرات کنگره، رییس تازه انتخاب شده در شورای بین‌المللی نمایندگان یهودی، معامله‌ی ژنو را «بسیار دل‌سرد کننده» خواند.

دست‌کم احتمالا قبل از پایان سال، تحریم‌های جدید نخواهیم داشت. جان کری، وزیرخارجه‌ی آمریکا سه‌شنبه به کمیسیون خارجی مجلس نمایندگان رفت و با تاکید هشدار داد که چنین تحریم‌هایی می‌تواند مذاکرات را به خطر بیاندازد. او چهارشنبه پشت درهای بسته با سناتورها به گفت‌وگو نشست تا با برنامه‌ی جدید تحریم، همراهی نکنند. پنج‌شنبه از کمیسیون بانک‌های سنا شنیده شد که به دولت فرصتی داده خواهد شد و فعلا رای گیری صورت نخواهد گرفت.

اما جان مک‌کین، سناتور متنفذ جمهوری‌خواه خیلی تحت تاثیر حرف‌های جان کری قرار نگرفت. او گفت همچنان برای تصویب تحریم‌های جدید تلاش می‌کند. طرفداران تحریم در سنا بسته‌ی مجازات جدیدی را علیه ایران آماده کرده‌اند. این بسته برای حالتی که بعد از شش ماه، توافق نهایی با ایران حاصل نشود، تحریم‌های جدید را پیش‌بینی می‌کند.

 

اما در عین‌حال در این طرحِ قانونی به کاخ سفید اختیار داده می‌شود که جلوی این اقدام‌ها را بگیرد؛ مشروط بر این‌ که بعد از شش ماه دست‌کم امید به رسیدن توافق دایم با ایران وجود داشته باشد. طرفداران تحریم اعلام کردند که در ژانویه دوباره به این موضوع خواهند پرداخت.

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------