آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

پیام فوری وزیر خارجه ایتالیا به روحانی و ظریف چه بود؟



اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,وزیرخارجه ایتالیا

 

اخبار سیاست خارجی - پیام فوری وزیر خارجه ایتالیا به روحانی و ظریف چه بود؟

وزیرخارجه ایتالیا پس از ده سال به ایران رفت و با رئیس جمهور ایران، حسن روحانی وهمتای ایرانی خود محمد جواد ظریف دیدار کرد.

به گزارش تیک ، هواپیمای وزیر خارجه ایتالیا پس از عبور از هوای آلوده و غباری که این روزها فضای تهران را پوشانده است، در فرودگاه این شهر فرود آمد. این اولین هواپیما دولت ایتالیاست که بعد از سال ها وزیر خارجه این کشور، مسافرش است. اما بونینو بعد از ده سال به ایران رفت. او قبل از سفر به ژنو در رم دیدار کوتاهی با همتای ایرانی اش داشت. ده سال تحریم اقتصادی سازمان ملل، آمریکا و اتحادیه اروپا منجر به بحران اقتصادی ایران شد.اما دیپلمات هایی که خانم بونیتو را همراهی می کردند عقیده داشتند که ضربه نهایی را سیاست های اقتصادی احمدي نژاد به ایران زد.

وزیر خارجه ایتالیا برای ادامه راه گفتگو با ایران که اوباما آغازگر آن بود به ایران رفت. اما وی حامل یک پیام فوري نیز بود: "باید هرچه سریع تر به جنگ در سوریه خاتمه داد"

به نوشته ی لارپوبلیکا،‌وی هم از روحاني و هم از ظریف خواست که درباره بحران سوریه احساس مسئولیت کنند. بحث بر سر شش میلیون پناهنده است. هیچ کشوری به تنهایی نمی تواند به این بحران خاتمه بدهد. راه حل این بحران سیاسی است و راه حل نظامی امکان ندارد. و این نیاز به همراهی کشورهای منطقه دارد.

خانم بونیتو از ایران خواست که به کنفرانس صلح سوریه در ژنو برود. وي درایتالیا گفته بود که ایران بعنوان یکی از حامیان اسد باید در کنفرانس شرکت کند. اما در واکنش به عدم دعوت ایران به کنفرانس سوریه گفت که من همچنان معتقدم که مسئله مسئولیت ایران در بحران سوریه مهم است و حل این بحران باید به دست همه کشورها صورت بگیرد.

در مورد مسئله اتمی نیز خانم بونیتو اشاره کرد که این موضوع بسیار حساس است. ماه گذشته ایران و شش قدرت جهان به یک توافق شش ماهه دست پیدا کردند. اما اولترا محافظه کاران ایرانی و جمهوریخواهان آمریکایی تلاش می کنند تا این توافق بر هم بخورد.

در ایران برخی از گروه های سیاسی و محافظه کاران دست به هر کاری می زنند که ایران در حالت جنگ یا در روابط سرد با آمریکا و کشورهاي حاشیه خلیج فارس باقی بماند. در آمریکا هم بخشی از جمهویخواهان نمی خواهند اوباما به هیچ موفقیتی دست پیدا کند. بسیاری از دموکرات ها هم دچار همان ترس اسرائیل شده اند که می گوید ایران برای رفع تحریم ها این توافق را امضا کرده است و به برنامه های اتمی اش ادامه می دهد.

به همین دلیل اما بونینو به صراحت گفت: "ما در یک دوران حساس قرار داریم که برای رسیدن به توافق کامل نباید اشتباهات تاکتیکی مرتکب شویم یا عصبی باشیم. باید بر اعصاب خودمان مسلط بود. با وجود اینکه وقت زیادی باقی نمانده است اما ما به وقت نیاز داریم. موانع بسیار زیاد است و افرادی هم در این میان علیه ما کار می کنند."

خانم بونینو با دو معاون وزیر زن دولت ایران دیدار کرد. ابتدا با معصومه ابتکار، سخنگوی دانشجویانی که سفارت آمریکا را اشغال کرده بودند و ۵۲ دیپلمات آمریکایی را به مدت ۴۴۴ روز گروگان گرفته بودند. معصومه ابتکار که در آن زمان خواهر مری نامیده می شد با چادر مشکی در تلویزیون های آمریکایی پیام می داد اکنون رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست است. خانم بونینو در سفارت ایتالیا با یکی از معاونان رئیس جمهور، شهیندخت ملاوردی، نیز ملاقات کرد. وی این دیدار را بسیار سازنده توصیف کرد.

چنین به نظر می رسد که دولتمردان اصلاح ایران تلاش می کنند تا روحانی بتواند هرچه زودتر توافقنامه قطعی را قبل از اینکه مشکلی پیش بیاید، امضا کند. 

اخبار سیاست خارجی - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------