آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

باج میلیاردی عربستان برای این چهار بند ضدایرانی



اخبار سیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,عربستان

جای تاسف دارد که عربستان همزمان با افزایش تحرکات کور برای تخریب موقعیت بین‌المللی ایران، روابطش را با رژیم صهیونیستی که هر روز گروهی از مسلمانان را می‌کشد، بهبود بخشیده و بنابراین بعید است تصمیم جدی علیه صهیونیست‌ها و برای حمایت از مسلمانان فلسطین در اجلاس استانبول نیز اتخاذ شود

 سازمان همکاری اسلامی در شرایطی امروز بیانیه‌ای دویست بندی منضمم به چهار بند علیه ایران و حزب‌الله لبنان صادر خواهد کرد که صدور این بیانیه برای کشور عربستان به عنوان طراح این بندها، میلیاردها دلار هزینه در بر داشته و مسئولان برخی کشورها برای همراهی با سعودی‌ها در این پروژه صرفاً تبلیغاتی، امتیازات قابل توجهی دریافت کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری «تیک» به نقل از خبرگزاری ها؛ اعضای سازمان همکاری اسلامی امروز -جمعه- با صدور بیانیه‌ رسمی‌ به سیزدهمین دوره اجلاس این سازمان که این بار به میزبانی استانبول برگزار می‌شود، پایان می‌دهند؛ بیانیه‌ای که ایران در پروسه نگارشش به طریق موذیانه‌ای حذف شد و با عدم صدور روادید سفر نمایندگان ایران به عربستان و شرکت در این روند، عربستان با برخی کشورهای دیگر اقدام به تنظیمش کردند.

سعودی‌ها از این فرصت نهایت بهره‌برداری را نمودند و چهار بند علیه ایران و حزب‌الله، محور اصلی مقاومت در خاورمیانه مقابل تروریسم، در بیانیه رسمی سیزدهمین دوره اجلاس سازمان همکاری اسلامی گنجاندند؛ بندهایی که به گفته علی عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت امور خارجه با وجود آنکه با مخالفت ایران و گروهی از کشورها همراه شده اما رئیس این دوره از اجلاس و همچنین کشورهای همراه با عربستان، این بیانیه را تصویب شده قلمداد کردند.

در واقع سعودی‌ها با حذف غیرقانونی ایران از روند تنظیم این بیانیه، آنچه قصد داشتند علیه ایران و هم‌پیمانانش از تریبون سازمان همکاری کشورهای اسلامی خوانده شود، در این بیانیه قرار دادند و شرایط را به گونه‌ای پیش بردند که کار تمام شده تلقی شوند و در اجلاس سران کشورهای اسلامی، صرفاً در راستای تشریفات قانونی، این بیانیه قرائت شود.

البته عربستان برای اینکه چنین عملیات تبلیغات ضدایرانی با اعتراض گروهی از کشورها مواجه نشود و حامیان این بیانیه تفرقه افکنانه در جهان اسلام در اقلیت قرار نگیرند، به شدت متحمل هزینه شد و با تطمیع برخی از کشورهای کوچک، شرایط را به نفع خود تغییر داد و در واقع چهار بند علیه ایران در بیانیه این سازمان، میلیاردها دلار برای آل سعود هزینه به بار آورده که نسبت به آثار محدود این بیانیه، ولخرجی بزرگی از محل فروش نفت مردم عربستان است.

با این وجود، تجربه سال‌های گذشته نشان داده، سعودی‌ها چگونه پولشان را به باد داده‌اند تا در گوشه‌ای از سند رسمی 200 بندی این سازمان، علیه ایران موضع گیری بی اثر شود. البته اینکه برخی کشورهای اسلامی با سردستگی سعودی‌ها به جای آنکه در راستای وحدت و تحکیم جایگاه کشورهای مسلمان به عنوان هدف اصلی این سازمان گام بردارند، در عکس این مسیر بیانیه تنظیم کنند، قابل تامل بوده و می‌تواند آغاز بر زوال و تشریفاتی‌تر شدن نشست‌های این سازمان شود.

هنوز متن چهار بندی که ضد ایران و حزب‌الله لبنان است، منتشر نشده اما با تجمیع خبرهایی که در رسانه‌ها منتشر شده، احتمالاً این موارد در بیانیه پایانی از سوی عربستان گنجانده شده است:

- محکومیت حمله به ساختمان سفارت و کنسولگری عربستان سعودی در ایران

- رد اظهارات مقامات ایرانی به ویژه در زمینه اجرای احکام قضایی علیه افراد مرتکب جرایم تروریستی در عربستان سعودی

- محکومیت دخالت های (ادعایی عربستان) ایران در امور داخلی بحرین، یمن، سوریه و سومالی

- محکومیت (ادعای) حمایت ایران از تروریسم

- رابطه ایران با کشورهای همسایه باید براساس حسن همجواری و عدم دخالت در امور داخلی کشورهای همسایه و احترام به حاکمیت و استقلال کشورهای همسایه و حل اختلافات ازطریق راه های مسالمت آمیز باشد.

- (طرح ادعای) تروریستی خواندن حزب‌الله لبنان

این بندها را در شرایطی در بیانیه پایانی قرار گرفته که وهابیت به عنوان مبنای ایدئولوژیک حاکمیت عربستان، اصلی‌ترین منبع تغذیه فکری و مالی تاریخ معاصر بوده و اکنون داعش را نیز تغذیه می‌کند. تروریستی خواندن حزب الله لبنان نیز مشخصاً به دلیل تاثیر حزب الله در کاهش نفوذ عربستان در لبنان است و سعودی‌ها از اینکه با توجه به پشتوانه مردمی حزب الله نتوانسته‌اند ساختار سیایسی این کشور را راساً بچینند، خشمگین هستند.

همانگونه که اشاره شد سازمان همکاری اسلامی در فضای بین‌المللی قدرت تاثیرگذاری ندارد و این بیانیه عمدتاً جنبه تبلیغاتی خواهد اما عربستان و چند شیخ‌نشینش که در این پروژه سیاه همراهی‌اش کرده‌اند، در پی ارائه این تصویر دروغین به افکارعمومی جهان هستند که جهان اسلام ایران و حزب‌الله به عنوان نزدیک‌ترین گروه مقاومت به ایران را محکوم کرده و حالا باید جامعه جهانی نیز با جهان اسلام همراهی کند!

ناگفته پیداست که این بیانیه می‌تواند برای چند ساعت تا حداکثر چند روز، تیترهای ضدمحور مقاومت علیه تروریسم را در رسانه‌های بین‌المللی در پی داشته باشد اما با سرعتی باورنکردنی به فراموشی سپرده می‌شود و با توجه به آنکه سازمان همکاری اسلامی به واسطه همین رفتارهای وحدت‌شکانه هیچ‌گاه نتوانسته صدای واحد جهان اسلام باشد، این بیانیه‌ها موضع جدی کشورهای اسلامی محسوب نمی‌شود.

البته طبیعتاً هنگامی که برای صدور چنین بیانیه‌ای میلیاردها دلار هزینه می‌شود، صرف چندصد میلیون دلار برای خریدن برخی رسانه‌های آمریکایی که کل بودجه سالیانه‌شان چند صدمیلیون دلار است برای عربستان چندان دشوار نیست و با توجه به گزارش‌هایی که پیش از این از خریدن رسانه های بزرگ توسط آل سعود منتشر شده، بعید نیست مجدداً این اقدام برای دامن زدن به تصویر کاذبی که عربستان در پی آن است، رقم بخورد.

پادشاه عربستان تمام خزانه‌اش را تا آخرین دلار وقف نفرت پراکنی در منطقه و اقدامات ضدایرانی کرده و هر روز سرمایه گذاری تازه‌ای در این راه باطل انجام می‌دهد. جای تاسف دارد که عربستان همزمان با افزایش تحرکات کور برای تخریب موقعیت بین‌المللی ایران، روابطش را با رژیم صهیونیستی که هر روز گروهی از مسلمانان را می‌کشد، بهبود بخشیده و بنابراین بعید است تصمیم جدی علیه صهیونیست‌ها و برای حمایت از مسلمانان فلسطین در اجلاس استانبول نیز اتخاذ شود. با این اوصاف آیا همچنان باید سازمان همکاری اسلامی را جدی گرفت؟

 

اخبار بین الملل - تیک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------