آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

خط و نشان پاکستان برای چابهار



اخبار سیاست خارجی,خبرهای سیاست خارجی,نهایی شدن توافق

چند روز پس از نهایی شدن توافق نامه‌ای که رسما دالان ترانزیتی چابهار را کلید می‌زند، یکی از رقبای منطقه‌ای این مسیر اظهار نظری کرده که نشان می‌دهد محوریت چابهار باید پس رقابتی سنگین با بنادر منطقه به دست آید، رقابتی که به نظر می‌رسد از چند سال قبل آغاز شده است.

چند روز پس از نهایی شدن توافق نامه‌ای که رسما دالان ترانزیتی چابهار را کلید می‌زند، یکی از رقبای منطقه‌ای این مسیر اظهار نظری کرده که نشان می‌دهد محوریت چابهار باید پس رقابتی سنگین با بنادر منطقه به دست آید، رقابتی که به نظر می‌رسد از چند سال قبل آغاز شده است.

بندر چابهار در منتهی الیه جنوب شرقی آب‌های ایران در حالی به عنوان نقطه ورودی کشتی‌ها به آب‌های خلیج فارس و البته نزدیک‌ترین راه ارتباط کشورهای آسیای میانه به آب‌های آزاد مطرح شده، که در همسایگی خود رقیبی قدرتمند و بزرگ را می‌بیند. بندر گواتر پاکستان که بسیار به موقعیت دریایی چابهار نزدیک است، از سال‌ها قبل کار خود را برای ورود به عرصه هاب‌های دریایی منطقه آغاز کرده و سرمایه گذاران خارجی را نیز در خود جای داده است.

این بندر از سال‌ها پیش قراردادهایی را با چین منعقد کرده تا اگر ایران با رقیب منطقه‌ای خود در بنادر دریای عمان درگیر است، چین نیز گامی مهم برای کنترل نفوذ هند در منطقه بردارد.

هرچند با توجه به قراردادهای اقتصادی کلان منعقد شده میان ایران و پاکستان و البته نیاز اقتصادی دو کشور به یکدیگر قطعا روابط تهران و اسلام آباد در دیگر حوزه‌ها تقویت خواهد شد، اما اصول اقتصادی رقابت برای به وجود آوردن بالاترین مزیت نسبی را طلب می‌کند و از این رو چابهار باید خود را برای رقابت با گواتر آماده کند. موضوعی که مقامات پاکستانی نیز آن را به شکل رسمی مطرح کرده اند.

وزیر توسعه و برنامه ریزی پاکستان هرچند گفته کشورش چابهار را تهدید نمی‌بیند اما در عین حال به شکلی تلویحی از آغاز یک رقابت سخن گفته که پاکستان چند سال زودتر از ایران آن را کلید زده است.

احسن اقبال گفته موقعیت و اهمیتی که بندر گوادر پاکستان دارد، دیگر بنادر منطقه از چنین ویژگی برخوردار نیستند و روند توسعه و تجهیز بندر گوادر در مقایسه با بندر چابهار پنج سال جلوتر است.

هرچند چابهار راهی طولانی تا رسیدن به توسعه مدنظر دارد و در صورت رسیدن به اهداف مدنظر خود می‌تواند لاینر های دریایی گسترده‌ای را جدای از رقبای منطقه‌ای برای خود دشت کند اما محوری شدن در منطقه راهی طولانی را می‌طلبد که رسیدن به آن نیاز به دست یافتن به جایگاه رقبا را دارد. رقبایی که از حالا خود را آماده کرده‌اند و به نظر می‌رسد در آینده نیز با دستی پر به مصاف چابهار خواهند رفت.

 

اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------