آخرین اخبار سیاست خارجی

جنگ جهانی سوم ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

به طور عملی جهان وارد جنگ جهانی سوم شده است/ در چند سال گذشته بر سر بی‌طرفی چه آمد؟

حمله اسرائیل به ایران در بامداد جمعه گذشته سبب شد تا رسانه های خبری و دولت ایالات متحده نفس راحتی بکشند از اینکه از جنگ تمام‌عیار جلوگیری شده است. به گزارش خبرآنلاین…

گزارش لحظه به لحظه از دور تازه مذاکرات ایران و 1+ 5 / پایان دو دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روز نخست



 
پایان دو دور مذاکرات ایران و گروه 1+5 در روز نخست وین

نخستین روز از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، از امروز در شهر وین آغاز شده و به این ترتیب، روند تلاش ها برای حصول توافق جامع هسته ای به طور رسمی کلید خورده است. گفته می شود قرار است در مذاکرات وین، طرفین بر سر نقشه راهی به توافق برسند تا بر اساس آن، ادامه گفت و گوها را که ممکن است بین شش ماه تا یک سال به طول بینجامد، پیش ببرند.

به گزارش «تابناک»، تیم مذاکره کننده هسته ای، همچنانکه وزیر امور خارجه تاکید کرده است با دقت و در نظر گرفتن حقوق و منافع ایران وارد این دور از مذاکرات سخت، فشرده و پیچیده خواهد شد؛ مذاکراتی که به گفته وی با توجه به هدف مشترکی که در برنامه اقدام مشترک ژنو تعیین شده است، یعنی ادامه برنامه هسته ای ایران توام با ایجاد اعتماد و اطمینان لازم از غیرنظامی و صلح آمیز بودن آن، علی القاعده نباید کار دشواری باشد.

مذاکراتی که امروز در وین آغاز شده، مذاکراتی است که بر اساس توافق ژنو ظرف حداکثر یک سال می تواند به توافق جامع و نهایی منجر شود؛ گرچه مقامات جمهوری اسلامی ایران از جمله مذاکره کننده ارشد هسته ای رسیدن به تفاهم در 6 ماه را در صورت حسن نیت طرف مقابل امکان پذیر می دانند.

دستور کار دور تازه مذاکرات ایران و 1+ 5 در وین، «تعیین دستور کار و چهارچوب مذاکرات آینده»، «تعیین اصول راهنما» و «روش پیگیری موضوعات» برای رسیدن به توافق جامع و نهایی است. به گفته رییس هیات مذاکره کننده هسته ای جمهوری اسلامی ایران، موضوعاتی که در این دور از مذاکرات مطرح می شود، «کلی» است تا طرفین پس از تعیین کلیات و حدود آن وارد جزییات شوند.

بر اساس برنامه اقدام مشترک ژنو، به دنبال اجرای موفق گام نهایی راه حل جامع و با سپری شدن کامل دوره زمانی این گام، با برنامه هسته ای مانند برنامه هر کشور غیرهسته ای دیگر عضو معاهده عدم گسترش سلاح های هسته ای (ان.پی.تی) رفتار خواهد شد.

گزارش لحظه به لحظه این مذاکرات با استفاده از منابع داخلی و خارجی در ادامه می آید:

 

 23:15- دومین دور از اولین روز مذاکرات ایران و شش کشور موسوم به 1+5 لحظاتی پیش در وین پایان یافت. دور اول این مذاکرات نیز ظهر امروز انجام شده بود. بین دور اول و دور دوم مذاکرات، ایران و کشورهای 1+5 مذاکراتی را به‌صورت دو و چندجانبه برگزار کرده بودند.از محتوای جلسات و مباحث مطرح شده، هنوز خبری به صورت رسمی منتشر نشده است.

 

 21:23- دور جدید مذاکرات ایران و گروه 1+5 به ریاست سید عباس عراقچی و هلگا اشمید از سر گرفته شد.

20:59- دیدار هیأت‌های ایرانی و آمریکایی پایان یافت.

20:58- دیپلمات های فرانسوی: ایران نباید اجازه راه اندازی راکتور اراک را داشته باشد. دیپلمات‌های فرانسوی در کنار همتایان آمریکایی خود اعلام کردند که ایران نباید اجازه راه‌اندازی رآکتور اراک را داشته باشد.

19:47-شرمن معاون وزیر خارجه آمریکا و نماینده هیات آمریکایی در وین در جلسه غیررسمی توجیه خبرنگاران خارجی اعلام کرد ایران نمی‌تواند رآکتور هسته‌ای اراک را به راه بیاندازد و مذاکرات سه روز به طول می‌انجامد.

19:10-هیئت‌ مذاکره‌کننده ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار کردند.

18:58- سید عباس عراقچی و هیئت آمریکایی به سرپرستی وندی شرمن، معاون وزیر خارجه این کشور وارد گفت وگوهای کارشناسی شدند.

18:56- دیپلمات آمریکایی: احتمالاً به توافق مدنظر خود دست نخواهیم یافت. یک مقام ارشد آمریکایی با اشاره شرایط حاکم بر مذاکرات ایران و 1+5 و اعلام مواضع طرفین،‌ اذعان کرد که به احتمال زیاد نمی‌توانیم به توافقی مطلوب و مورد نظر خود دست یابیم.

 

17:38- هیئت ایرانی به سرپرستی سید عباس عراقچی با سه کشور اروپایی آلمان، فرانسه و انگلیس درباره چارچوب راه حل جامع وارد رایزنی شد.

17:11- محمد جواد ظریف روز سه شنبه در دیدار یوکیا آمانو مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی در حاشیه مذاکرات هسته ای وین، قصد جمهوری اسلامی ایران مبنی بر پیش بردن موضوعات هسته ای در چارچوب گفتگو با کشورهای 1+5 و آژانس انرژی اتمی را مورد تاکید قرار داد. ظریف تاکید کرد: با توجه به روندی که در گذشته وجود داشته آژانس باید به نحوی عمل کند که فضای اعتماد ایجاد شود تا در پرتو آن همکاریهای طرفین تسهیل شود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار 

جدید

 

15:36- عراقچی: دور بعدی مذاکرات بدون حضور ظریف و کارشناسی خواهد بود/ برچیده شدن تأسیسات ایران از نظر طرف ایرانی در دستور کار نیست/ توقف برنامه هسته ای ایران در توافق ژنو نبوده و در آینده نیز رخ نخواهد داد/ ممکن است کارگروه های مختلفی تشکیل شود تا به پیشرفت فنی مباحث کمک کند/ در این دور از گفت و گوها وارد محتوا نمی شویم.

15:27- سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره هسته ای جمهوری اسلامی ایران دور اول مذاکرات وین را «خوب» توصیف کرد و گفت: مذاکرات پیچیده و طولانی پیش رو داریم.

15:22- سید عباس عراقچی، مذاکره‌کننده ارشد کشورمان لحظاتی پیش در بین خبرنگاران حاضر شد و به سوالات آنان پاسخ داد.

15:08- مایکل مان، سخنگوی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در یک کنفرانس خبری در وین ابراز داشت: به همه نگرانی‌ها درباره برنامه هسته‌ای ایران باید پرداخته شود، تا اطمینان از صلح‌آمیز بودن آن حاصل شود. هدف دور اول ایجاد چارچوب برای نحو ادامه مذاکرات توافق جامع است. وی افزود: هیچ کس انتظار توافق نهایی در پایان این دور را ندارد، اما ما می‌خواهیم پیشرفتی حاصل شود.

 

14:50- منابع خبری از دیدار امروز عصر هلگا اشمید، معاون کاترین اشتون با عباس عراقچی، معاون حقوقی وزارت خارجه خبر می‌دهند.
دور دوم مذاکرات عصر امروز برگزار می‌شود.


14:46- مذاکرات دوجانبه ایران و چین آغاز شد.

14:40- دور اول مذاکرات ایران و 1+5 لحظاتی پیش به پایان رسید. مایکل مان، سخنگوی اشتون گفته است که پس از دور اول مذاکرات، دیدارهای دو جانبه بین هیات‌های ایران و 1+5 آغاز خواهد شد.

13:57-  اولین دور مذاکرات هسته‌ای جامع ایران و 1+5 لحظاتی پیش با حضور هیات‌های دیپلماتیک ۷ کشور آغاز شد.

 

اخبار ,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 
13:11- دیدار دوجانبه محمد جواد ظریف و یوکیا آمانو برگزار شد.

12:30- دکتر ظریف در ادامه دیدارها و رایزنی‌های دیپلماتیک پیش از آغاز مذاکرات، تا دقایقی دیگر با یوکیو آمانو مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی دیدار خواهد کرد.

11:45- دکتر ظریف با حضور در مقر ریاست‌جمهوری اتریش با هاینتس فیشر رئیس‌جمهور این کشور دیدار کرد.

10:40- دکتر ظریف و همتای اتریشی‌اش بر سر میز صبحانه به گفت‌وگو نشستند.

10:30- وندی شرمن در گفت‌وگو با شبکه سی‌ان‌ان در پاسخ به سوال خبرنگار این شبکه درباره سخنان دیروز رهبر انقلاب درباره بدبینی به مذاکرات گفت: آنچه که به آن اهمیت می‌دهم این است که ایران بسیار بیشتر از آنچه که می‌گوید انجام داده است.

10:00- سرگئی ریابکوف معاون وزیر خارجه روسیه با حضور در محل اقامت دکتر ظریف، با وی دیدار و گفت‌وگو کرد.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------