آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

افشاگری وزیر اطلاعات اسرائیل درباره اظهار نظر جنجالی وزیر خارجه فرانسه



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - اعتراف وزیر اطلاعات رژیم صهیونیستی
ما پاریس را تحت فشار گذاشتیم

دولت اوباما بین تولید سلاح هسته ای و ظرفیت تولید ، یک مرزبندی کرده است. آمریکا درک می کند که نمی توان اطلاعاتی که دانشمندان ایرانی در مورد ساخت سانتریفوژها و دیگر تکنولوژی های هسته ای به آنها دست یافته اند را پس گرفت. هرچند مقامات آمریکایی درخواست اسرائیل در مورد غنی سازی صفر در ایران را نپذیرفته اند، برای مذاکره با ایران بر سر توافقی سختگیرانه تلاش می کنند.

 اواخر آبان ماه، زمانی که دومین دور از مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5، با اظهار نظر جنجالی وزیر خارجه فرانسه بی نتیجه ماند، همه انگشت اتهام خود را به سوی لورن فابیوس نشانه رفتند که  پیش از اینکه به ژنو برود، با مقامات اسرائیل ملاقات کرده بود. اکنون یووال اشتاینیتز ، وزیر اطلاعات اسرائیل می گوید همانطور که اسرائیل فرانسه را قانع کرد تا شرایط سخت تری را در توافق هسته ای مقدماتی با ایران -که سوم آذرماه به امضاء رسید- بگنجاند، در توافق هسته ای جامع نیز می توان شرط توقف فعالیت های غنی سازی را اضافه کرد.

وزیر اطلاعات اسرائیل این اظهارات را همزمان با سخنرانی بنیامین نتانیاهو، نخست وزیر رژیم اسرائیل در کنفرانس سالانه سیاستگذاری ایپک در واشینگتن مطرح کرد که کاملا همسو با گفته های بی بی بود. نتانیاهو در جریان سخنرانی خود در ایپک که قدرتمندترین لابی اسرائیلی در آمریکا به شمار می رود مدعی شد که ایران نمی تواند هیچ برنامه غنی سازی داشته باشد.

 

این در شرایطی است که حتی وندی شرمن، مذاکره کننده ارشد هسته ای آمریکا نیز خاطرنشان کرده که در توافق نهایی با ایران حق غنی سازی محدود و تحت نظارت در نظر گرفته می شود. نکته جالب اینجاست که شرمن این موضع گیری را در شرایطی مطرح کرد که در تل آویو بود و با مقامات اسرائیل دیدار می کرد.

با این حال اشتاینیتز در مرکز بین المللی وودرو ویلسون واشینگتن همان جمله هایی را تکرار کرد که نتانیاهو چند ساعت قبل در کنفرانس ایپک گفته بود. جملاتی نظیر اینکه نه تنها ایران نباید به سلاح هسته ای دست یابد، بلکه نباید ظرفیت تولید آن را نیز داشته باشد.

این در حالی است که دولت اوباما بین تولید سلاح هسته ای و ظرفیت تولید ، یک مرزبندی کرده است. آمریکا درک می کند که نمی توان اطلاعاتی که دانشمندان ایرانی در مورد ساخت سانتریفوژها و دیگر تکنولوژی های هسته ای به آنها دست یافته اند را پس گرفت. به همین دلیل در برنامه اقدام مشترک ژنو که بین نمایندگان ایران و گروه 1+5، امضاء شد، آمده است که در توافق نهایی باید تعریفی مشترک از برنامه های غنی سازی ایران ارایه شود.

 وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل ادعا می کند نشانه های برنامه های هسته ای ایران شامل غنی سازی با خلوص بالا، تعداد سانتریفوژها و تاسیسات آب سنگین اراک، تایید کنند اهداف هسته ای صلح آمیز نیست. کارشناسان آمریکایی می گویند با کاهش شمار سانتریفیوژها در ایران به 3 تا 5 هزار دستگاه و اعمال نظارت دقیق آژانس بین المللی انرژی اتمی بر فعالیت آنها می توان مطمئن شد که ایران ظرف مدت شش ماه تا یک سال نمی تواند به ظرفیت تولید سلاح هسته ای برسد. البته مقامات تهران همواره بر صلح آمیز بودن فعالیت های هسته ای خود پافشاری داشته و تاکید می کنند که به دنبال ساخت سلاح هسته ای نیستند.


یووال اشتاینیتز، ادعا می کند که این دیپلماسی اسرائیلی بود که موجب شد توافق هسته ای مقدماتی قدرتمندتری با ایران منعقد شود.

وزیر اطلاعات اسرائیل در پاسخ به این پرسش المانتیور که آیا اسرائیل درخواست های غیر ممکنی مانند غنی سازی صفر را باز هم مطرح می کند یا خیر گفت: می توان ایران را مجبور کرد. او مدعی شد در صورتی که تهران در دو راهی انتخاب بین غنی سازی و  حفظ اقتصاد اش قرار بگیرد، منطقی برخورد خواهد کرد. بنا بر ادعای وی مخالفت ایران با توقف غنی سازی بخشی از تاکتیک های مذاکره ای است.

با این وجود تحریم های اقتصادی علیه ایران ، اینک آرام آرام در حال لغو شدن هستند. توافق هسته ای مقدماتی ژنو زمینه را برای تعلیق برخی تحریم ها فراهم آورده است. از سوی دگر دولت اوباما نیز توانسته کنگره را مدیریت کند و مانع تصویب تحریم های جدید شود. همچنین بر خلاف گذشته، ایپک نتوانسته از نفوذ خود برای پیش برد سیاست های اش علیه ایران استفاده کند. با این حال یووال اشتاینیتز، ادعا می کند که این دیپلماسی اسرائیلی بود که موجب شد توافق هسته ای مقدماتی قدرتمندتری با ایران منعقد شود.

به گفته وزیر اطلاعات رژیم اسرائیل، در متن اولیه توافق مقدماتی با ایران، جمهوری اسلامی ایران تنها از فعالیت راکتور آب سنگین اراک منع می شد نه ادامه ساخت و ساز و نصب تجهیزات در این تاسیسات که پتانسیل تولید پلوتونیوم را دارد. وی در ادامه مدعی شد، این اسرائیل بود که از فرانسه خواست محدودیت های بیشتری در این زمینه در نظر بگیرد.

یک منبع دیپلماتیک فرانسوی به المانیتور گفت نمی تواند در مورد اظهارات وزیر اطلاعات اسرائیل موضع گیری کند اما موضع فرانسه این است که ایران به سلاح هسته ای دست پیدا نکند و می داند که باید در مورد یک توافق قاطع با ایران وارد مذاکره شود. این منبع آگاه در ادامه مدعی شد، ایران باید با صداقت به پرسش های مطرح در مورد فعالیت های هسته ای اش پاسخ دهد.

هرچند مقامات آمریکایی درخواست اسرائیل در مورد غنی سازی صفر در ایران را نپذیرفته اند، برای مذاکره با ایران بر سر توافقی سختگیرانه تلاش می کنند. جان کری، وزیر خارجه آمریکا در سخنرانی روز دوشنبه خود در ایپک گفت: ما تنها زمانی با ایران توافق نهایی را امضاء می کنیم که  مطمئن باشیم ایران نمی تواند به سلاح هسته ای دست یابد.

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------