آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بیانیه آژانس بین‌المللی انرژی اتمی درباره سایت‌های هسته‌ای ایران

آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در بیانیه‌ای اعلام کرد که هیچ آسیبی به سایت‌های هسته‌ای ایران وارد نشده است. به گزارش ایسنا، اوایل امروز رسانه‌ها گزارش دادند سیستم‌های…

«دشوارترین موضوعات» در دور جدید مذاکرات هسته‌ای کدامند؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی , مذاکرات هسته‌ای ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - «دشوارترین موضوعات» در دور جدید مذاکرات هسته‌ای کدامند؟

دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حالی در دومین روز خود در وین در جریان است که هنوز هیچ خبر رسمی و قطعی از جزئیات گفت‌و‌گوهای این دوره منتشر نشده است. با این حال، یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات، محورهای کلی که دو طرف هم اکنون مشغول بحث و تبادل‌نظر درباره آن‌ها هستند، بیان کرده است.

«دشوارترین موضوعات» در دور جدید مذاکرات هسته‌ای کدامند؟دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ در حالی در دومین روز خود در وین در جریان است که هنوز هیچ خبر رسمی و قطعی از جزئیات گفت‌و‌گوهای این دوره منتشر نشده است. با این حال، یک دیپلمات غربی نزدیک به مذاکرات، محورهای کلی که دو طرف هم اکنون مشغول بحث و تبادل‌نظر درباره آن‌ها هستند، بیان کرده است.

به گزارش «تابناک»، یک دیپلمات غربی آگاه از مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱ +۵ گفته در روز دوم گفت‌و‌گوهای «وین ۳»، دو طرف مشغول بحث و رایزنی برای نزدیک کردن دیدگاه‌ها و از میان بردن «شکاف‌های مهم» موجود میان مواضع خود هستند.

به نوشته «رویترز»، این دیپلمات غربی ضمن تأکید بر اینکه هم ایران و هم گروه ‌۱+ ۵ با حسی از اضطرار وارد مذاکرات شده و تلاش دارند تا ظرف بازه زمانی تعیین شده (تا بیستم ژوئیه) توافق میان دو طرف حاصل شود، گفته: «ما می‌دانیم که هنوز شکاف‌های مهمی ‌مانده و این فرایند، آسان نخواهد بود. اما همه ما متعهدیم که بیستم ژوئیه پیش‌نویس توافق را آماده کنیم».

مهم‌ترین موضوعاتی که هم‌اکنون دو طرف در حال بحث درباره آن‌ها هستند، شامل ظرفیت غنی‌سازی اورانیوم ایران در آینده، برخی تأسیسات هسته‌ای که کشورهای غربی مدعی هستند نیازی به استفاده از آن‌ها برای برنامه صلح‌آمیز هسته‌ای نیست، آینده تحقیق و توسعه هسته‌ای در ایران و همچنین برنامه‌ریزی برای انجام اقدامات لازم جهت از میان برداشتن تحریم‌های موجود علیه ایران است.

دیپلمات‌های غربی گفته‌اند، تنش‌های موجود میان روسیه و آمریکا بر سر اوکراین و همچنین ماجرای خودداری آمریکا از صدور روادید برای نماینده جدید ایران در سازمان ملل، تاکنون تأثیری منفی بر روند مذاکرات نداشته است.

از سوی دیگر، این خبرگزاری می‌نویسد، ‌یکی از مقامات ارشد ایرانی نیز گفته ایران در پی حفظ «خط قرمز»‌های خود در این مذاکرات دشوار است.

وی اظهار داشته: «ایران خواستار توافقی است که در آن، حقوقش مورد توجه قرار گیرد. گفت‌و‌گو‌ها به مرحله بسیار دشواری وارد شده و رسیدن به پیشرفت دشوار است».

به هر حال، بنا بر ‌گزارش رویترز، برنامه تحقیق و توسعه سانتریفیوژ‌ها در ایران، حجم ذخایر اورانیوم، آینده رآکتور آب سنگین اراک و همچنین سرنوشت تأسیسات هسته‌ای «فردو»، دشوار‌ترین موضوعاتی است که دو طرف با آن روبه‌رو هستند.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------