آخرین اخبار سیاست خارجی

پسر حمید نوری،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

پسر حمید نوری بازداشت شد

پسر حمید نوری در سوئد بازداشت شد. به گزارش دیده بان ایران، عطیه نوری، دختر حمید نوری شهروند بازداشت شده توسط سوئد از بازداشت برادرش (مجید نوری) توسط پلیس این کشور خبر…

اظهارات افخم در مورد روابط تهران و لندن



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,روابط تهران و لندن

 

اخبار سیاست خارجی - افخم: روابط تهران و لندن در حال بهبود است

سخنگوي وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و لندن خبر داد.

سخنگوي وزارت خارجه از بهبود روابط تهران و لندن خبر داد. مرضيه افخم ديروز در نشست خبري هفتگي‌‌اش با اشاره به سفر يك روزه سايمون گس، مديركل سياسي وزارت امور خارجه انگلستان اظهارداشت: روابط تهران و لندن در روند بهبود تدريجي گام به گام است و رايزني‌ها در اين باره ادامه دارد.

به گزارش ايرنا، وي تاكيد كرد: هنگامي كه در روابط بين دو كشور وقفه‌يي ايجاد شده است، حل آن زمان مي‌برد. وي خاطرنشان كرد: با شروع به كار دولت يازدهم ما شاهد رفت و آمدهاي سياسي و پارلماني از سوي كشورهاي مختلف اروپايي بوديم و در سفرهاي خود ديدارهايي را با مقامات و مسوولان ايراني داشته‌اند كه سفر مديركل سياسي وزارت‌خارجه انگلستان نيز در همين چارچوب است.

افخم خاطرنشان كرد: اين مقام انگليسي در سفر خود به تهران با مسوولان بسياري از وزارت امور خارجه از جمله «عباس عراقچي»، «مجيد تخت روانچي»، «حسين اميرعبداللهيان» و... ديدار و درباره مسائل منطقه‌يي، بين‌المللي بحث و گفت‌وگو كرد. وي به جايگاه موفق ايران در منطقه اشاره كرد و گفت: از آنجا كه جمهوري اسلامي ايران مي‌تواند در حل بحران‌هاي منطقه‌يي تاثير داشته باشد ديدگاه ايران درباره اين موضوعات منطقه‌يي براي مقامات اين كشور از اهميت بسياري برخوردار است.

سخنگوي وزارت امور خارجه در پاسخ به سوالي درباره سفر رييس بازرسان آژانس به ايران و گفت‌وگو با مقامات ايراني و جزييات اين سفر گفت: توافقاتي بين سازمان انرژي اتمي و آژانس بين‌المللي انرژي اتمي صورت گرفته و اين سفر نيز در چارچوب همين توافقات انجام شد. افخم افزود: مشورت‌ها و گفت‌وگوهايي بين سازمان انرژي اتمي و آژانس در جريان است و سفر مقامات آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيز در همين چارچوب است. وي يادآور شد: گفت‌وگوها در اين زمينه ادامه دارد و مشورت‌ها در چارچوب توافقات انجام مي‌شود اما جزييات قابل انتشاري هنوز وجود ندارد.

پيش‌نويسي براي مذاكرات وجود ندارد
از آنجا كه ايران و 1+5 به زودي مذاكرات خود را در مورد تدوين توافقنامه نهايي در وين آغاز خواهند كرد، اين موضوع نيز يكي از محورهاي پرسش خبرنگاران از افخم بود. او در اين باره كه آيا براي هر دور از مذاكرات ايران و گروه 1+5 از قبل پيش‌نويسي تهيه شده است، پاسخ داد: هر طرف براي مذاكرات نقشه راهي دارد و پيش‌نويسي را مدنظر خود قرار مي‌دهد كه مبتني بر موضوعات حقوقي مورد‌نظرش است. وي افزود: تيم ايراني هم در مذاكرات چارچوبي را مد‌نظر خود دارد و گروه حقوقي و مشورتي جلسات مستمري دارند تا بتوانند در نشست‌هاي آينده موضوعات مورد‌نظر ايران را به‌طور كامل و دقيق پيش ببرند.

 

سخنگوي دستگاه ديپلماسي ايران ادامه داد: در مذاكرات آينده ايران و 1+5 قرار است گروه‌هاي مذاكره‌كننده وارد مرحله تنظيم و نوشتن متن توافق شوند كه مرحله سخت و پيچيده كار آغاز مي‌شود. افخم تاكيد كرد: براي ورود به اين مرحله نقشه راه و چارچوبي را تيم مذاكرات مورد توجه خود دارد و اين‌گونه نيست كه پيش‌نويسي روي ميز باشد و دو طرف بر مبناي آن مذاكره كنند. وي همچنين خاطرنشان كرد كه از فرصت سفر مقامات ايراني به نيو‌يورك براي حضور در برگزاري كنفرانس بازنگري ان‌پي‌تي استفاده مي‌شود تا نشست كارشناسي ايران و 1+5 نيز برگزار شود و گفت‌وگوها و ديدارها در زمينه موضوع هسته‌يي ادامه يابد.

سفر به عربستان در دستور كار قرار دارد
وي همچنين درباره آخرين پيگيري‌هاي انجام شده درباره وضعيت «نوراحمد نيكبخت» ديپلمات ربوده شده ايراني در صنعا و سفر معاون وزير خارجه براي پيگيري اين موضوع گفت: پيگيري‌ها در اين باره ادامه دارد. كميته پيگيري با انجام سفر از محل ربايش بازديد كرد و حوز‌ه‌هاي اطلاعاتي مرتبط با محيط تقويت شده و اطلاعات بيشتري داريم.

 

افخم همچنين درباره سفر اميرعبداللهيان، معاون عربي و آفريقاي وزارت امورخارجه به جده گفت: معاون وزير امور خارجه ايران به كشورهاي منطقه سفرهايي انجام داده است و سفر به عربستان سعودي نيز كماكان در دستور كار قرار دارد. وي يادآور شد: البته لازم است برخي مقدمات براي اين سفر آماده شود. سخنگوي وزارت امور خارجه همچنين در اين نشست خبري به صدور حكم اعدام براي تعدادي از اعضاي اخوان‌المسلمين در مصر واكنش نشان داد و گفت: جمهوري اسلامي ايران تحولات اين كشور را به دقت دنبال مي‌كند. 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------