آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

بازتاب سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات هسته‌ای ایران

 

اخبار سیاست خارجی - بازتاب سخنان رهبر انقلاب و رئیس‌جمهور درباره مذاکرات هسته‌ای

بازتاب سخنان مقام معظم رهبری و همچنین رئیس جمهور درباره موضوع مذاکرات هسته ای، ارزیابی سفیر پیشین فرانسه در ایران از دور جدید مذاکرات ایران و 1+5، برنامه مقامات ایران و آژانس برای دیدار و گفت و گو درباره موضوعات مورد توجه در برنامه هسته ای ایران و بازتاب سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، از جمله مهمترین مطالب امروز مطبوعات جهان درباره ایران است.

به گزارش «تابناک»، سخنان روز گذشته رهبر انقلاب و همچنین رئیس جمهور کشور درباره موضوع مذاکرات هسته ای، از جمله موضوعاتی است که در شمار زیادی از مطبوعات بین المللی بازتاب داشته است. خبرگزاری «رویترز» ضمن پرداختن به سخنان مقام معظم رهبری می نویسد رهبر ایران، انتظارات غرب برای محدود شدن برنامه موشکی ایران را «احمقانه و ابلهانه» خوانده است. این خبرگزاری همچنین می نویسد به عقیده آیت الله خامنه ای، مذاکرات هسته ای محل بحث درباره پیشرفت های دفاعی ایران نیست. رویترز همچنین اشاره می کند که رهبر انقلاب خواستار توسعه بیشتر برنامه های دفاعی ایران و محدود نماندن آن به سطح فعلی شده است.

از سوی دیگر، «واشنگتن اگزمینر» سخنان رئیس جمهور ایران را بازتاب داده که بر رعایت اصل شفافیت از سوی ایران در مذاکرات هسته ای تأکید کرده است. این سایت می نویسد حسن روحانی، رئیس جمهور ایران گفته کشورش درباره حق خود برای توسعه هسته ای تسلیم نخواهد شد؛ اما در مذاکرات هسته ای شفافیت را رعایت خواهد نمود. در این مطلب به نقل از روحانی آمده: «اگر جهان خواستار روابط خوب با ایران است، باید راه تسلیم در برابر حقوق ایران، احترام به ملت ایران و قدردانی از دانشمندان ایرانی را انتخاب کند». وی همچنین تأکید کرده ایران هیچ گاه به دنبال سلاح هسته ای نبوده، زیرا آن را مشروع نمی داند.

اما در مطلب دیگری در موضوع هسته ای، سایت شبکه خبری «بلومبرگ» اقدام به انتشار گزارشی تحلیلی از دور جدید مذاکرات هسته ای ایران و گروه 1+5 کرده و می نویسد در شرایطی که کشورهای غربی طی ماه های اخیر درصدد توسعه روابط با ایران برآمده اند، روند تدوین توافقنامه نهایی هسته ای نیز از این دور از مذاکرات آغاز می شود. این سایت با بیان اینکه احتمالاً دور جدید مذاکرات، طولانی ترین دور از ماه نوامبر تاکنون باشد، به نقل از فرانسوا نیکلا، سفیر پیشین فرانسه در ایران می نویسد: «طرف های مذاکره به نحوی محکوم به موفقیت هستند...از جانب غرب، هیچ طرح جایگزینی (به جز موفقیت مذاکرات) وجود ندارد».

در همین زمینه، روزنامه «دیلی استار» لبنان نیز از برنامه دیدار مقامات ایران و آژانس بین المللی انرژی اتمی طی امروز (دوشنبه) خبر داده است. این روزنامه می نویسد آژانس اعلام کرده برای بحث درباره بازرسی ها از تأسیسات هسته ای ایران، گفت و گوهایی را با مقامات ایرانی برگزار می کند. بر اساس اعلام این نهاد، مقامات دو طرف امروز در وین برای گفت و گوی بیشتر درباره چارچوب همکاری ها، با یکدیگر دیدار می کنند. به نوشته این روزنامه، مهمترین هدف آژانس، بررسی ادعاهای موجود درباره وجود جنبه های نظامی در برنامه هسته ای ایران در دوره پیش از سال 2003 میلادی است.

در نهایت، باید اشاره کرد که همزمان با سفر نخست وزیر پاکستان به تهران، بسیاری از مطبوعات بین المللی نیز به این موضوع توجه نشان داده اند. در همین زمینه، روزنامه «گالف تودی» دیدگاه نواز شریف درباره گشوده شدن فصلی جدید در روابط کشورش با ایران را بازتاب داده است. این روزنامه با اشاره به اینکه موضوع احداث خط لوله گازی ایران به پاکستان یکی از مهمترین دستور کارهای سفر نواز به ایران بوده، می نویسد رئیس جمهور ایران و نخست وزیر پاکستان بر سر ادامه این پروژه به توافق رسیده و اظهار داشته اند که ساخت این خط لوله، به نفع مردم دو کشور است. نواز همچنین گفته سفرش به ایران با هدف گشایش فصلی نو در روابط دو کشور انجام گرفته است.
اخبار سیاست خارجی  - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------