آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا دو شرکت و چهار فرد را به اتهام فعالیتهای سایبری از سوی سپاه تحریم کرد

وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر داد. به گزارش سایت دیده بان ایران؛ وزارت خزانه داری آمریکا از اعمال تحریم‌های جدید مرتبط با ایران خبر…

آمریکایی‌ها دیدار با ظریف را می‌خواهند یا روحانی؟



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,مذاکرات ایران و 5+1

 

اخبار سیاست خارجی - در ادامه روند مذاکرات هسته‌ای؛
آمریکایی‌ها دیدار با ظریف را می‌خواهند یا روحانی؟

در حالی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ بدون دستیابی به نتیجه‌ای محسوس در وین پایان یافت، اینک بحث درباره چگونگی ادامه روند گفت‌و‌گو‌ها، به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است. در این زمینه، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با رسانه‌های این کشور از احتمال انجام دیدارهایی در بالا‌ترین سطوح میان مقامات دو کشور سخن گفته است.

مقامات ارشد ایرانی و آمریکایی با یکدیگر دیدار می‌کنند؟در حالی که دور جدید مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه ۱+ ۵ بدون دستیابی به نتیجه‌ای محسوس در وین پایان یافت، اینک بحث درباره چگونگی ادامه روند گفت‌و‌گو‌ها، به موضوعی مهم و قابل توجه تبدیل شده است.

 

در این زمینه، یک مقام ارشد آمریکایی که نخواسته نامش فاش شود، در گفت‌و‌گو با رسانه‌های این کشور از احتمال انجام دیدارهایی در بالا‌ترین سطوح میان مقامات دو کشور سخن گفته است.

به گزارش «تابناک»، سایت وزارت خارجه ایالات متحده، متن نشست مطبوعاتی یکی از مقامات ارشد این کشور را با برخی رسانه‌های غربی منتشر کرده که در آن، درباره روند مذاکرات در ژنو و همچنین چشم‌انداز ادامه گفت‌و‌گو‌ها مطالبی بیان شده است.
 
وی با تأیید گفته‌های پیشین مقامات دو طرف، اشاره کرده که اکنون گفت‌و‌گو‌ها در مرحله مذاکرات واقعی و تهیه پیش‌نویس قرار دارد و این پروسه‌ هم اکنون در جریان است و ادامه پیدا خواهد کرد.

به گفته وی، اکنون همه موضوعات روی میز است و درباره آن‌ها مذاکره می‌شود. با این حال، در حال حاضر امکان اینکه گفته شود، مذاکرات دقیقاً در چه مرحله‌ای است، نیست.

وی تأکید می‌کند: مذاکرات انجام شده در وین، مفید بوده؛ اما در پاره‌ای مراحل با دشواری نیز روبه‌رو شده است. البته این موضوعی است که پیش از این نیز مورد اشاره و ‌انتظار بوده، زیرا شکاف‌های عمیق و موضوعات پیچیده‌ای در دستور کار قرار دارد؛ به عبارت دیگر، اگر موضوعات ساده بود، مدت‌ها پیش از این حل شده بود.

‌به گفته وی، روند جاری بسیار پیچیده و دشوار است و زمان زیادی نیز برای طرفین ‌نمانده است. با ‌وجود این، دو طرف بر این باورند‌ که دستیابی به توافق امکان‌پذیر است. اشاره به این نکته ضروری است که هنوز در آغاز کاریم و همه طرف‌ها مشغول ‌مذاکرات جدی‌اند.

این مقام آمریکایی اشاره می‌کند، ‌در هر مذاکره‌، روزهای سخت و آسان و همچنین فراز و نشیب‌های گوناگونی وجود دارد و این دور از مذاکرات، از جمله روزهای دشوار بوده است؛‌‌ همان گونه که در روند تدوین توافق‌نامه ژنو نیز چنین روزهای سختی بوده است. در حال حاضر، طرفین بر چگونگی پیشبرد پروسه مذاکرات متمرکز هستند.

در ادامه، خبرنگاران برخی رسانه‌های غربی پرسش‌هایی را از این مقام ارشد آمریکایی ‌می‌‌پرسند. در یکی از این پرسش‌ها، خبرنگاری درباره مذاکرات طولانی دوجانبه میان نمایندگان ایران و آمریکا از وی سؤال می‌کند که مقام آمریکایی در پاسخ تأیید می‌کند که روز جمعه گفت‌و‌گویی سه ساعته میان نمایندگان دو طرف انجام گرفته و ‌چنین گفت‌و‌گوهایی پس از این نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

در پاسخ به پرسشی دیگر، وی بیشتر درباره جزئیات موضوع توضیح داده و اشاره می‌کند که هیچ کس انتظار نداشته در جریان چهار روز گفت‌و‌گو در وین، همه مسائل حل و فصل شود. از سوی دیگر، روند مذاکرات تا زمان برگزاری دور بعدی متوقف نشده و تعاملات ادامه پیدا خواهد کرد.

در همین زمینه، این مقام آمریکایی تأکید می‌کند ‌به باور وی، در هفته‌ها و ماه‌های آتی، دیدارهای دوجانبه‌ای میان مقامات عالی‌رتبه دو طرف برگزار خواهد شد که با هدف پیشبرد روند مذاکرات صورت خواهد گرفت. وی به طور خاص به ماهیت این دیدار‌ها اشاره نکرده، ولی آن را «دیدارهایی در سطوح بالا» دانسته است.

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------