آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

مشروح دیدار روسای جمهور ایران و چین



اخبار,اخبار سیاست خارجی ,دیدار حسن روحانی با رئیس جمهور چین

 

اخبار سیاست خارجی - مشروح دیدار روسای جمهور ایران و چین

روسای جمهور ایران و چین در مذاکرات مشترک هیات‌های عالی‌رتبه دو کشور بر ضرورت گسترش و تعمیق بیش از پیش مناسبات دوجانبه منطقه‌ای و بین‌المللی و ارتقاء سطح همکاری‌های مشترک در زمینه‌های گوناگون سیاسی، اقتصادی، تجاری و فرهنگی تهران - پکن تاکید کردند.

به گزارش ایسنا، حسن روحانی در دیدار با رییس‌ جمهور چین با تشکر از پذیرایی گرم دولت و ملت چین از هیأت ایرانی در اجلاس سیکا، نتایج این نشست را مثبت ارزیابی و تصریح کرد: مطمئناً در دوره ریاست چین در این کنفرانس شاهد تحرک به سوی ایجاد نهادی مثبت در آسیا خواهیم بود.

رییس‌جمهور با اشاره به مذاکرات گذشته روسای جمهور دو کشور در بیشکک بر تلاش در جهت حرکت به سمت ایجاد روابطی راهبردی و جامع میان ایران و چین تاکید کرد و گفت: ایران و چین نقش مهمی در ایجاد ثبات و امنیت در قاره آسیا بر عهده دارند و تاریخ روابط و دوستی دو کشور می‌تواند نوید رابطه‌ای بسیار عمیق را بدهد.

روحانی با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران آماده گسترش همکاری‌ها با چین در بخش‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی است، افزود: تصمیم این دولت بر توسعه سواحل جنوبی دریای عمان و خلیج فارس و ایجاد منطقه ویژه اقتصادی در جاسک است که در این راستا این منطقه آماده سرمایه‌گذاری خارجی در زمینه ایجاد بندر و صنایع انرژی بر است.

رییس‌جمهوری ادامه داد: ما همچنین مصمم به توسعه و حمل و نقل ریلی در چابهار هستیم که این خط آهن به مسیرهای ریلی پاکستان، افغانستان، قرقیزستان و در نهایت به چین متصل خواهد شد و یک بازار ۴۰۰ میلیون دلاری در این مسیر وجود دارد.

روحانی خاطرنشان کرد: جمهوری اسلامی ایران از هرگونه سرمایه‌گذاری چین در ایران حمایت کرده و از آن استقبال می‌کند.

رییس‌جمهوری بر فعال شدن کمیسیون مشترک ایران و چین برای برنامه‌ریزی در جهت اجرایی کردن توافقات دو کشور تأکید کرد.

وی همچنین از مواضع صحیح و قانونی چین در قبال موضوع هسته‌ای ایران تقدیر کرد و اظهار کرد: جمهوری اسلامی ایران حقوق خود را مطابق موازین ان‌ پی‌ تی پیگیری می‌کند.

رییس‌جمهور با اشاره به اینکه در زمینه روابط فرهنگی دو کشور نیز شرایط برای توسعه روابط میان دو ملت گسترده است، تلاش‌ها در جهت تبادل دانشجو، توسعه توریسم و گردشگری میان ایران و چین را موضوعی حائز اهمیت توصیف کرد.

روحانی با تاکید بر آمادگی جمهوری اسلامی ایران برای تلاش در جهت تامین امنیت و صلح بین‌المللی گفت: افراطی‌گری ارتباطی با اسلام نداشته و متاسفانه برخی از کشورهای عربی در ساماندهی و حمایت این گروه‌ها نظیر القاعده مؤثر بوده‌اند.

رییس‌جمهوری با تقدیر از بیان و حمایت صریح بیانیه چهارمین اجلاس سران سیکا از پیشنهاد ایران در مجمع عمومی سازمان ملل متحد مبنی بر مبارزه با خشونت و افراطی‌گری تصریح کرد: ایران و چین می‌توانند در زمینه مبارزه با افراطی‌گری، تروریسم و مواد مخدر و برای توسعه صلح در منطقه و جهان با یکدیگر همکاری‌های مثبتی را سازماندهی کنند.

شین جی پینگ رییس‌جمهور چین نیز در این دیدار با تقدیر از مشارکت فعال ایران در اجلاس سیکا، مذاکرات گذشته با دکتر روحانی در بیشکک را مثبت ارزیابی و ملاقات مجدد با ایشان را نشانگر سطح بالای روابط میان دو کشور دانست.

رییس‌جمهوری چین با اشاره به مناسبات و همکاری‌های ایران و چین در بخش‌های مختلف و رایزنی‌های مختلف دو کشور در خصوص مسایل گوناگون اظهار کرد: ظرفیت راهبردی و افق گسترده‌ای در توسعه همکاری‌های دو کشور وجود داشته و ایران همواره یک شریک راهبردی برای چین به حساب آمده است.

وی افزود: در شرایطی که امروز روابط منطقه‌ای و بین‌المللی در حال تحولات عمیق است تمایل داریم تا همکاری‌های اقتصادی و فرهنگی میان تهران - پکن را ارتقا‌ء‌ داده و تقویت کنیم.

رییس‌ جمهور چین با اشاره به اینکه امروز ایران با اتخاذ رویکرد مثبت محیط سرمایه‌گذاری در این کشور را بهبود بخشیده و شرکت‌های بین‌المللی تمایل به سرمایه‌گذاری در این کشور دارند، افزود: اتصال چین به بندر چابهار کمک شایانی به توسعه همکاری‌های دو کشور خواهد کرد و در این راستا آماده مشارکت و استفاده از توانمندی‌های مشترک هستیم.

شین جی پینگ همچنین با تاکید بر ضرورت توسعه همکاری‌ها در زمینه‌های علمی و پتروشیمی میان ایران و چین خواستار فعال‌تر شدن کمیسیون مشترک دو کشور بویژه در جهت توسعه اقتصادی، ارتباطات فرهنگی و گردشگری میان ایران و چین شد.

وی با بیان اینکه تدبیر و رویکرد مثبت ایران باعث شده تا فضای جدیدی در مذاکرات ۱+۵ ایجاد شود، تصریح کرد: چین همواره به حقوق هسته‌ای ایران احترام گذاشته و با تحریم‌های یکجانبه برخی کشورها مخالفت می‌کند.

رییس‌ جمهور چین همچنین برای سفر به کشورمان در راستای تقویت روابط میان تهران - پکن اعلام آمادگی کرد.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------