آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

آمریکا معافیت ۹ کشور از تحریم نفتی ایران را تمدید کرد+جزئیات



اخبار,اخبار سیاست خارجی,تحریم نفتی ایران

 

اخبار سیاست خارجی - آمریکا معافیت ۹ کشور از تحریم نفتی ایران را ۶ ماه دیگر تمدید کرد

وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تمدید معافیت چین، هند، کره، ترکیه و چند کشور دیگر از تحریم خرید نفت از ایران خبر داد.

به گزارش فارس، «جان کری» وزیر خارجه آمریکا روز گذشته با صدور بیانیه‌ای از تمدید معافیت چند کشور از جمله چین و هند از تحریم خرید نفت از ایران خبر داد.
 
کری در این بیانیه تأکید کرده است که این چند کشور به دلیل کاهش مداوم خرید نفت خود از ایران، توانسته‌اند شرایط برخوداری از این معافیت را کسب کنند.
 
وزیر خارجه آمریکا با بیان اینکه واشنگتن مصمم به «اعمال پرقدرت تحریم‌های موجود است»، گفت کشورهای چین، هند، کره جنوبی، ترکیه و تایوان به دلیل کاهش مستمر خرید نفت از ایران، می‌توانند از معافیت از تحریم نفتی ایران بهره ببرند. علاوه بر این، مالزی، آفریقای جنوبی، سنگاپور و سریلانکا هم که فعلا خرید نفتی از ایران ندارند، می‌توانند از این معافیت استفاده کنند.
 
بنا بر قوانین تحریم‌های یکجانبه وضع‌شده علیه ایران، وزارت خارجه آمریکا باید به صورت مستمر پایبندی خریداران عمده نفت از ایران به کاهش گام به گام خرید نفت از ایران را اعلام کند. این چهارمین مرتبه بود که وزارت خارجه آمریکا این 9 کشور را از تحریم نفتی ایران، معاف اعلام کرد.
 
کری در بیانیه روز جمعه با اشاره به توافق هسته‌ای میان ایران و گروه موسوم به 1+5، گفته است بر اساس این قرارداد، آمریکا متعهد شده است طی 6 ماه آینده از تلاش برای کاهش بیش از پیش میزان فروش نفت ایران دست بردارد.
 
ایران و گروه 1+5 هفته گذشته بعد از مدت‌ها مذاکرات فشرده، به توافقی اولیه تحت قالب یک «طرح اقدام مشترک» دست یافتند. بر این اساس، ایران متعهد شده است در 6 ماه آینده برنامه هسته‌ای خود را بیش از این گسترش ندهد و طرف غربی هم تحریم جدیدی علیه ایران وضع نکند. ضمنا مقرر شده است میزان فروش نفت ایران در سطح کنونی باقی بماند و تهران به 4.2 میلیارد دلار از درآمدهای نفتی خود دسترسی داشته باشد. لغو تحریم پتروشیمی، فلزات گرانبها و صنعت خودرو (با ارزش تقریبی 1.5 میلیارد دلار) از دیگر مفاد این توافقنامه است.
 
کری تاکید کرده آمریکا طی 6 ماه آینده با قوت تحریم‌های کنونی را ادامه می‌دهد و همزمان تلاش می‌کند به راهکاری جامع دست یابد که اطمینان لازم از صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران را به وجود آورد.

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------