آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

محرمانه‌های «وین»



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


اخبار سیاست خارجی - گزارش از دومین روز مذاکرات هسته‌ای
محرمانه‌های «وین»

 

خبرنگار اعزامی «شرق» به «وین»: باید گزارشی بنویسم از اتفاقاتی که رخ نداده یا شاید رخ داده؛ اما خبری از آن منتشر نشده.

 

در دومین روز مذاکره هسته‌ای در وین، شهر پر است از مجسمه، ساختمان‌های قدیمی و ارکستر و اپرا، اما از مذاکره هسته‌ای ایران و کشورهای 1+5 تنها نیم‌سطر خبر منتشر می‌شود؛ آغاز مذاکره و بعد پایانش. دوباره شروع مذاکره بعدی.

 

 از صبح خبرهایی، مذاکره را تحت‌تاثیر قرار می‌دهد، انفجار در نزدیکی ساختمان رایزنی فرهنگی سفارت ایران در بیروت و بعد کشته‌شدن تعدادی در درگیری‌های اوکراین.

 

اما درگیری‌های اوکراین برای کشورهای اروپایی حاضر در مذاکره و بیش از آن، برای کاترین اشتون، مسوول سیاست خارجی «اتحادیه اروپا» اهمیت دارد.

 

آنها مجبورند که تصمیم بگیرند: حال برای پیشگیری از جنگی نوین و تمام‌عیار در اوکراین دست‌به‌کار شوند یا آنکه برای نگرانی از برنامه هسته‌ای ایران پای میز مذاکره بمانند.

 

خبرها از فراخوانی وزرای اتحادیه اروپا برای نشستی فوری در بروکسل که نگران وسعت گرفتن کشتارها در اوکراین هستند.

 

فعلا می‌توان از نگرانی در مورد برنامه هسته‌ای ایران چشم فرو بست و به‌ توافق ژنو خوشبین بود. قرار می‌شود ساعت دو بعدازظهر امروز (پنجشنبه) جلسه‌ای فوق‌العاده به ریاست اشتون در مورد اوکراین برگزار شود، این خبر آشکار می‌کند اشتون پس از مذاکرات با ایران در «وین» - شهری تخریب‌شده در جنگ جهانی دوم - به «بروکسل» خواهد رفت تا با همکاران خود در اتحادیه اروپا مذاکره کند.

 

این نقطه اشتراک «وین» و تهران است: دو شهر که از سوی قوای متفقین در جنگ جهانی دوم اشغال شدند و اکنون وین می‌خواهد مکانی برای آغاز یک برنامه جامع برای پیشگیری از یک خطر باشد.

اینها در بی‌خبری از اتاق‌های گفت‌وگو نشان می‌دهد که مذاکره بر سر برنامه هسته‌ای ایران در وین تا ظهر امروز بیشتر ادامه نخواهد داشت.

 

اگرچه «وین» از آن‌رو انتخاب شد که مکان یکی از مقرهای سازمان‌ملل است اما اغلب مذاکرات در هتل محل اقامت مذاکره‌کنندگان برگزار می‌شود: در هتل «کوبرگ».از صبح، مذاکره در سطح کارشناسی و بعد معاونان انجام شد، عراقچی رییس هیات ایرانی است و «هلگا اشمید» معاون تاثیرگذار اشتون در مذاکرات هسته‌ای رییس گروه «1+5» بود. اشتون و ظریف نیز در روز دوم مذاکره با یکدیگر دیدار کردند و گفته می‌شود این دیدار برای جمع‌بندی مذاکرات پیشین انجام شده.

 

اگرچه عصر دوباره مذاکره در سطح معاونان انجام گرفت اما تنها خبری غیررسمی می‌گوید که «چنانچه طرفین به‌نظر واحدی دست یابند، تدوین پیش‌نویس دستور کار مذاکرات جامع آغاز می‌شود.» یک دیپلمات غربی هم به «رویترز» گفته که گفت‌وگوها در کمال تعجب به‌خوبی پیش می‌رود.

 

او تنها کسی نیست که فضای مذاکره را مثبت می‌داند؛ «مایکل مان» سخنگوی اشتون نیز که به سختی خبری «خوب» منتشر می‌کند در نشستی کوتاه با خبرنگاران می‌گوید که مذاکرات، به خوبی پیش می‌رود و دو طرف وارد محتوا شده‌اند. آنها روز اول گفته بودند که مذاکراتی سخت در پیش دارند که البته طولانی خواهد بود. در عین حال دستیابی به راه‌حل قابل قبول برای طرفین غیرممکن نیست.

 

روز اول، نگرانی از طرح موضوع جدید یعنی ماجرای موشک‌های «بالستیک» در مذاکرات مطرح بود که البته طرف ایرانی آن را منتفی دانست. اما «جی کارنی» سخنگوی کاخ سفید گفت بر اساس برنامه اقدام مشترک ایران موظف است به قطعنامه‌های سازمان‌ملل هم بپردازد.

زمان موردنظر طرف ایرانی برای ادامه مذاکره «بیش از یک سال» نیست و معتقدند اگر در طرف غربی حسن‌نیت وجود داشته باشد در شش‌ماه هم می‌توان به توافق رسید. با این حال طرف غربی گویا عجله‌ای برای رسیدن به نتیجه ندارد.

 

خبرگزاری آلمان به‌نقل از محمدجواد ظریف، وزیر خارجه ایران، گزارش می‌دهد که او همچنان تصور می‌کند می‌توان تا اواسط سال‌جاری میلادی به توافق نهایی درباره پرونده هسته‌ای ایران دست یافت. «[دستیابی به] یک راه‌حل ظرف شش‌ماه غیرواقع‌گرایانه نیست.»... «هدف مشترک ما آب‌کردن یخ روابط و برطرف‌کردن تمام سوءتفاهمات است.»

البته خبرگزاری آلمان به نقل از برخی دیپلمات‌های غربی نسبت به دستیابی به توافق نهایی ظرف شش‌ماه ابراز تردید کرده‌ و آن را غیرواقع‌گرایانه دانسته‌اند.

 

جواد ظریف در کنار همراهی با مذاکره و دیدار با اشتون، روز گذشته در نشست انجمن دوستی ایران و اتریش حضور یافت و به تغییر در دنیای کنونی اشاره کرد؛ دنیایی که در آن، دیگر زور کاربرد ندارد و کشوری که عنوان کند همه گزینه‌ها روی میز است و بخواهد از آن استفاده کند، در گذشته‌های دور سیر می‌کند.

 

جواد ظریف در شهری این سخن را به زبان می‌آورد که آتش جنگ به کلیساهایش هم رحم نکرده است. اکنون ظریف مامور است تا بحرانی سخت را به پایان برساند. اما پایان این بحران به متغیرهای زیادی وابسته است. آنها برای رسیدن به راه‌حلی جامع در مورد پرونده هسته‌ای ایران مذاکره می‌کنند.
اخبار سیاست خارجی - شرق

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------