آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

کار مهمی که ظریف در حال انجام آن است



اخبار,مذاکرات وین3


اخبار سیاست خارجی - کار مهمی که ظریف در حال انجام آن است

مذاکرات وین3 از آن جهت حائز اهمیت است که به نوعی می‌توان آن را آخرین قدم پیش از تدوین نهایی تفاهمنامه هسته‌ای دانست. به هر حال مذاکرات وین3 روشن می‌کند که اختلاف‌نظرها کجاست ونقاط اشتراک کجا.

به گزارش ایسنا، حمیدرضا آصفی در یادداشتی نوشت: برخی از این اختلاف نظرها به سادگی قابل حل هستند و حتی برخی از آنها می‌توانند زمانبر و برای رسیدن به نقاط مشترک نیاز به گفت‌وگوی بیشتر و کار کارشناسی‌تر داشته باشند بنابراین مذاکرات از آن حیث که دو طرف چشم‌انداز آینده را با کمک آن ترسیم می‌کنند دارای اهمیت است.

به یک معنا می‌توان گفت توافقات صورت گرفته در وین3 چراغ راه آینده مذاکرات است البته باید دانست که موضوع تدوین تفاهمنامه زمانبر و بسیار کار دشواری محسوب می‌شود. روشن است که وارد شدن مذاکرات به جزییات بیشترین فشار را بر طرفین مذاکره می‌آورد و به تعبیری انرژی مذاکره‌کنندگان را خواهد گرفت. آگاهان بر این باورند که طرف ایرانی تا اینجای کار با تدبیر و درایت عمل کرده و از این به بعد هم انتظار تحلیلگران این است که مذاکره‌کنندگان ایرانی گام‌های بعدی را هوشیارانه بردارند.

در شرایط فعلی نکات مثبت و نگرانی‌های بسیار زیادی در خصوص ادامه گفت وگو‌ها وجود دارد. شرایطی که می‌تواند رسیدن به یک توافقنامه را هموارتر از گذشته کند وضعیت و جایگاه بین‌المللی ایران، موضوع سوریه به نحوی که پیش رفته و تحولات اوکراین است که به هر حال یک منازعه یا یک رقابت جدی و اختلاف جدی را میان آوردگاه غرب و روسیه به وجودآورده و نشان‌دهنده مثبت بودن شرایط به سود ایران است. بسیاری بر این باورند که موضوع اوکراین دنیا را به نوعی وارد یک جنگ نرم کرده البته باید دانست بحران اوکراین با جنگ سرد دهه‌های گذشته بسیار متفاوت است ولی به نوعی تداعی کننده آن رقابت‌ها و کشمکش‌هاست. همین امر فضای دیگری را به وجود آورده که اهمیت ایران را به لحاظ ژئوپلتیک، انرژی و حائل بودن میان طرفین نشان می‌دهد. به یک معنا می‌توان مدعی شد که فضای بین‌المللی یک نقطه قوت برای تعاملات سیاسی ایران در عرصه بین‌المللی است.

در کنار فضای بین المللی تصویری که دیپلماسی ایران به دنیا ارائه کرده بازگشت به شرایط گذشته را برای مخالفان سیاست‌های ایران غیر ممکن می‌سازد. در کنار این نکات مثبت و البته ذکر توانایی‌های تیم مذاکره‌کننده کشورمان، نکاتی هم برای نگرانی وجود دارد ؛ بحران اوکراین که به نوعی شرایط ویژه‌ای را به وجود آورده است می‌تواند اختلافات را میان آمریکا و روسیه بیشتر کند و چه بسا اثرات منفی خود را بر مذاکرات نشان دهد. پس به واقع می‌توان گفت اثرات این بحران می‌تواند بر پرونده هسته‌ای ایران مثبت یا منفی باشد. موضوع دیگر وجود لابی‌های صهیونیست برای تحت فشار قرار دادن مذاکره کنندگان آمریکایی و بر هم زدن مذاکرات است.

از هم اکنون هم لابی‌های صهیونیست به شدت فعال شده و در صددند بر انتخاب نمایندگی ایران در سازمان ملل تاثیر بگذارند. بحث‌های پیرامون انتخاب نماینده ایران در سازمان ملل نمونه کوچکی از فشار لابی‌های صهیونیست بر مذاکرات است. از یک سو نباید فراموش کرد که کشورهای عرب منطقه و رژیم صهیونیستی حتما از عادی شدن پرونده هسته‌ای ایران ناراضی هستند لذا ما شاهد تحرکات پیچیده زیادی در حوزه مذاکرات هسته‌ای و توافقات هسته‌ای هستیم وتبلیغات گسترده لابی عربی- صهیونیستی برای تحت تاثیر قرار دادن مذاکرات فعال خواهد شد. البته غرب به خوبی می‌داند که منافع اقتصادی اروپا و آمریکا از عادی شدن روابط با ایران بسیار بیشتر از شرایط گذشته و حتی فعلی است و اوضاع بین‌المللی دیگر اجازه بهانه‌جویی‌های جدید به دشمنان ایران نمی دهد.

 

 ----------------------------

مقام ارشد آمریکایی: در مذاکره با ایران به میانه راه رسید‌ه‌ایم

یک مقام ارشد آمریکایی گفت: با ورود به مرحله پیش نویس راه حل جامع اکنون به میانه راه رسید‌ه‌ایم. اکنون واقعا نمی دانیم که در از میان بردن شکاف‌ها موفق خواهیم بود یا خیر اما این تعهد همه ماست که سعی کنیم.

این مقام ارشد آمریکایی که نخواست نامش فاش شود، اظهار کرد: مرحله بعدی کار نوشتن پیش‌نویس است که کار بسیار سختی نیز خواهد بود. اما همان طور که اوباما و کری هم گفته اند توافق نکردن بهتر از یک توافق بد خواهد بود.

این مقام آمریکایی اظهار کرد که کارشناسان ما روی مسائل جزیی کار خواهند کرد و ما در ماه مه دوباره دیدار خواهیم کرد.

وی گفت: یکی از نگرانی‌ها قطعنامه‌های شورای امنیت و موشک های بالستیک است که باید برطرف شود. به نظر من راه حل جامع زمانی موفق خواهد بود که یک توافقی ایجاد شود و اگر ٩٥ درصد توافق داشته باشیم ٥ درصد باقی مانده می تواند مانع توافق شود.

وی اظهار کرد: ما فهم بیشتر و بیشتری از مواضع یکدیگر پیدا کرده‌ایم و باید شروع کنیم تا ببینم در کجاها می‌توانیم توافق کنیم و در کجاها شکاف بیشتر است اما باز هم می گویم تا زمانی که همه چیز توافق نشود، هیچ چیز توافق نشده است.
اخبار سیاست خارجی - ایسنا

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------