آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بورل: به امنیت اسرائیل متعهد هستیم

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا در اظهاراتی با محکوم کردن حمله ایران به اسرائیل، بر حمایت این اتحادیه از تل‌آویو تاکید کرد. به گزارش ایسنا، جوزپ بورل، مسئول سیاست خارجی…

بهترین زمان توافق هسته ای / جدیدترین اظهارات اشتون درباره مذاکرات هسته ای




اخبار سیاست خارجی - با توجه به تحولات پیش رو
بهترین زمان توافق هسته ای مرداد ماه است

ماه آگوست( مردادماه) بهترین زمان برای معامله است زیرا ماه رمضان به پایان رسیده و از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز به تعطیلات رفته است.

 در حالی که ایران و ایالات متحده برای اطمینان از باقی ماندن دولت مالکی در عراق مانور می دهند، دو کشور به طور همزمان مذاکرات هسته ای را نیز دنبال می کنند. اکنون این پرسش مطرح می شود که در صورت دستیابی ایران و آمریکا به یک توافق هسته ای، خاورمیانه چه شکل و شمایلی پیدا خواهد کرد. در حال حاضر جان کری، وزیر خارجه آمریکا پیشنهاد همکاری با ایران به منظور مقابله با گروه های تکفیری و رادیکال سنی در عراق را مطرح کرده است. باوجود روابط خصمانه ای که در بیش از سه دهه گذشته بین ایران و آمریکا حاکم بوده است، در برهه هایی از زمان سطحی از همکاری میان دو کشور مشاهده شده است که از جمله آنها می توان به همکاری اطلاعاتی ایران با آمریکا در نبرد با القاعده در افغانستان(2001) اشاره کرد.

ویلیام هیگ، وزیر امور خارجه انگلیس نیز همزمان با بالاگرفتن درگیری ها در عراق نسبت به بازگشایی سفارت انگلیس در تهران ابراز امیدواری کرده است. او می گوید که ایران کشوری مهم در منطقه ای آشوب زده است و می تواند نقشی مثبت تر ایفا کند.

اما باوجود ماراتن مذاکرات هسته ای بین ایران و گروه 1+5، شکاف های گسترده ای در مواضع طرفین مشاهده می شود و این درحالی است که کمتر از یک ماه به پایان فرجه شش ماه مذاکرات به منظور دستیابی به توافق جامع هسته ای باقی مانده است.

معدود کارشناسانی بر این باورند که ایران و گروه 1+5( آمریکا، انگلیس، فرانسه، چین، روسیه و آلمان) می توانند تا یک ماه آینده توافق هسته ای را امضاء کنند. پس از ماه اکتبر دو مذاکره کننده کلیدی یعنی کاترین اشتون، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا و ویلیام برنز، معاون وزیر خارجه آمریکا ، پست های خود را ترک می کنند و پس از آن نیز انتخابات میان دوره ای کنگره آمریکا برگزار می شود که به طور حتم شانس توافق در خلال آن وجود نخواهد داشت. علی واعظ، از گروه بین المللی بحران بر این باور است که ماه آگوست( مردادماه) بهترین زمان برای معامله است زیرا ماه رمضان به پایان رسیده و از سوی دیگر کنگره آمریکا نیز به تعطیلات رفته است.

 مارک فیزپاتریک، از موسسه بین المللی مطالعات استراتژیک می گوید توافق تا 29 تیرماه حاصل نمی شود و از سوی دیگر به نظر نمی رسد ایرن با محدودیت های لازم در برنامه های هسته ای که می تواند به توافق منجر شود، موافقت کند. نیویورک تایمز به نقل از وی می نویسد که به نظر نمی رسد که حسن روحانی، رئیس جمهور ایران نیز از این واقعیت مطلع نباشد.

به گزارش این روزنامه آمریکایی، تندروها در مذاکرات هسته ای، یعنی فرانسه و آمریکا با حمایت انگلیس، به دنبال یک توافق سفت و سخت هستند که سطح غنی سازی در ایران را محدود می کند ، تعداد سانتریفوژها را کاهش می دهد و رژیم بازرسی های گسترده و دقیقی را روی برنامه های هسته ای ایران اعمال می کند.

اما ایران که بر صلح آمیز بودن اهداف هسته ای خود تاکید دارد و تا کنون موفق به گرفتن حق غنی سازی در خاک خود شده است می خواهد سانتریفوژهای کنونی را حفظ کرده و حتی تعداد آنها را افزایش دهد. از سوی دیگر در حالی که غرب قراردادی 20 ساله با ایران می خواهد که شامل بازرسی های سرزده از تاسیسات هسته ای ایران می شود، تهران می خواهد مدت زمان اجرای توافق جامع تنها 5 سال باشد. از سوی دیگر ایران می خواهد تمامی تحریم ها پس از اجرای توافق نهایی لغو شوند اما غرب نگران اجرای تعهدات پس از لغو تحریم هاست.

پرسشی که در اینجا مطرح می شود این است که سرنوشت خاورمیانه و جهان در صورت به توافق نرسیدن ایران و غرب چگونه خواهد شد؟ هرچند آمریکا و اسرائیل ادعا می کنند گزینه نظامی روی میز است اما برخی از کارشناسان معتقدند این اظهار نظرها بیشتر بلوف های سیاسی است. اما حتی اگر یک بلوف باشد هم به نظر نمی رسد کسی بخواهد ریسک عدم توافق با ایران را متحمل شود.

 

اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 

اشتون: مذاکرات با ایران از سر گرفته می شود

کاترین اشتون مسئول ارشد سیاست خارجی اتحادیه اروپا در نشست خبری در لوکزامبورگ گفت: ما هفته آینده به وین بازخواهیم گشت تا مذاکرات خود را (با طرف ایرانی) ادامه دهیم.

به گزارش واحد مرکزی خبر به نقل از شبکه تلویزیونی الجزیره، اشتون افزود: من درباره این مذاکرات اظهارنظر نمی کنم. هدف ما همچنان دستیابی به راهی است تا به توافقی برسیم که بتوانیم درباره صلح آمیز بودن برنامه هسته ای ایران اطمینان پیدا کنیم.

پنجمین دور از مذاکرات وین دوشنبه گذشته با ناهار کاری ظریف و اشتون در محل نمایندگی دائم ایران در سازمان های بین المللی وین آغاز شد. سپس نشست های دوجانبه و سه جانبه و همچنین نشست های کارشناسی برگزار شد.

محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران پس از پایان این نشست پنج روزه در نشست مطبوعاتی با خبرنگاران ایرانی اتفاق مهم این دور از مذاکرات را ورود به مرحله نگارش برشمرد و گفت: هنوز نمی توان گفت که متن مشترکی وجود دارد. در بعضی از موارد ممکن است در بخشهایی از متن،توافق وجود داشته باشد. اما در بسیاری از موارد، هم درباره محتوا و هم در خصوص نحوه نگارش اختلاف نظر وجود دارد.

وزیر امور خارجه کشورمان گفت: همانطور که پیش از این اعلام شد در حال حاضر درباره عنوان متن، توافق شده، البته در خصوص چارچوب کلی هم توافق حاصل شده است.

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی،واحد مرکزی خبر

 

تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

    ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------