آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

پیام امارات و عربستان به آمریکا در پاسخ به تشکیل ائتلاف امنیتی منطقه‌ای علیه ایران

مقامات عربستان و امارات پیامی را به دولت بایدن ابلاغ کرده اند که بر اساس آن تقویت ائتلاف دفاعی منطقه‌ای علیه ایران مشروط به ارائه ضمانت‌هایی برای امنیت آنها از سوی…

واکنش جهانی به نامه وزیرخارجه ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 
واکنش جهانی به نامه وزیرخارجه ایران

 

«رهرو آن نیست گهی تند و گهی خسته رود/ رهرو آن است که آهسته و پیوسته رود»؛

این راهبردی است که بعینه دستگاه دیپلماسی کشورمان در دوران محمدجواد ظریف آن را سرلوحه خود قرار داده و در مذاکرات حساس هسته‌ای با پرهیز از شعارزدگی و سخنان هیجانی و نیز استمرار و دوام رویکردهای اصولی و حفظ حقوق هسته‌ای به پیش می‌رود و در این میانه فرصتی را از دست نداده و شتابی ناموزون نیز به خود نمی‌گیرد. ظریف به خوبی می‌داند که در این کارزار سخت و پرفراز و نشیب نه امکان فرصت‌سوزی دارد و نه اقدامات غیرحساب شده.

او از تمامی ابزارها بهره می‌گیرد تا در برابر غول‌های قدرت جهانی کفه معادلات به سمت ایران سنگینی کرده و اگر آنان از تمامی ابزارهای جنگ روانی و رسانه‌ای برخوردارند ما نیز متکی به خردورزی و هوشمندی دیپلمات‌های کاربلدمان بتوانیم حرفی برای ارائه و دستاوردی برای عرضه داشته باشیم.

 

ظریف معطوف به همین بهره‌گیری حداکثری از تمامی ظرفیت‌های موجود نزدیک به یک ماه پیش نامه‌ای را خطاب به تمامی وزرای خارجه جهان غیر از رژیم‌صهیونیستی ارسال کرده و در آن به تبیین و تشریح سیاست‌های اصولی جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای اشاره کرد. نامه‌ای که البته ارسال آن چندی پیش رسانه‌ای شد و پیش‌تر از آن خبری در این رابطه انعکاس نیافته بود و اکنون یک منبع آگاه ضمن اشاره به این نکته، تاکید کرده است که بازخوردهای خوبی از نامه دریافت داشته‌ایم و تنی چند از همتایان ظریف به‌طور رسمی به نامه وی پاسخ گفته‌اند.

 نامه‌ای برای استفاده از همه پتانسیل‌ها
وقتی که در یک رقابت طرف مقابل به لحاظ کمّی از برتری و قدرت بیشتری برخوردار است، جبهه خودی باید به لحاظ کیفی خود را آرایشی موزون بخشیده و با بهره‌گیری از تمامی ظرفیت‌های ممکن بازی را به سمت توازن و تعادل سوق دهد، این کاری است که ظریف در طول عهده‌داری پرونده هسته‌ای آن را به‌خوبی به منصه‌ظهور رسانده است. ظریف از شبکه‌های اجتماعی و ارسال پیام‌های صوتی و تصویری گرفته تا اکنون که با ارسال نامه به همتایان خود در سراسر جهان به تبیین مواضع معقولانه ایران پرداخته از همه ظرفیت‌های ممکن بهره جسته است.

 

همگان می‌دانند که تنها حربه غرب و دشمنان منطقه‌ای ایران برای به جنجال کشی پرونده هسته‌ای بهانه انحراف برنامه اتمی به سمت و سوی اهداف نظامی است، نکته‌ای که هیچ مرجع حقوقی و قانونی ذیصلاحی آن را به تائید نرسانده و تمامی گزارش‌های آژانس بین‌المللی انرژی اتمی نیز بر بطلان این ادعا تاکید دارد اما نکته آنجاست که غرب رسانه و قدرت و نیز تسلط بر نهادهای بین‌المللی را به‌عنوان اهرم‌های فشار در اختیار داشته و تاکنون با همین بهانه‌ها 12سال پرونده اتمی را به درازا کشانده است.

ظریف برای شکست این هژمونی و ترسیم چهره واقعی ایران و اهداف آن از برنامه اتمی قانونی و صلح‌آمیزش در برابر افکار عمومی جهان و نخبگان سیاسی کشورهای مختلف با ارسال نامه به وزرای خارجه ضمن تاکید بر عدم عدول از مواضع اصولی و حقوق هسته‌ای ایران که بر اساس معاهده‌ها و کنوانسیون‌های بین‌المللی قابل نقض و چشم‌پوشی نیست .

با تاکید بر رویکردهای ثابت و لایتغیر جمهوری اسلامی در حرمت و عدم اشاعه سلاح‌های کشتارجمعی به جهانیان پیام داد که ایران نه به‌دنبال سلاح اتمی است و نه برنامه‌ای در این زمینه داشته و خواهد داشت و برای اثبات این موضوع اعتمادسازی را در دستور کار خود دارد تا دیگر بهانه‌ای برای بسط و تعمیق خصومت‌ها و به‌کارگیری اهرم‌های ظالمانه‌ای چون تحریم‌ها وجود نداشته باشد.

 

ظریف به‌خوبی این نکته را تبیین کرد که جمهوری اسلامی در بعد سلبی به دنبال انحراف برنامه هسته‌ای و عدول از قوانین بین‌المللی نیست و در بعد ایجابی خواستار به رسمیت شناختن حقوق خود و رفع و نقض محدودیت‌های نامنصفانه و غیرقانونی است. حال گویا نامه ظریف با انعکاس خوب و قابل‌توجهی از سوی همتایان خود در سراسر جهان قرار گرفته است.

 کنشی که به نتیجه رهنمون شد
پس از ارسال نامه ظریف که نزدیک به یکماه پیش انجام پذیرفته و نزدیک به دو هفته پیش ابعاد رسانه‌ای یافت، یک منبع آگاه تاکید کرده که بازخوردهای خوبی از نامه از سوی وزارت خارجه دریافت شده است.

 

به گزارش ایسنا، این منبع آگاه تاکید کرده است: چندین وزیر خارجه ازجمله وزیران خارجه عربستان و روسیه به این نامه پاسخ رسمی داده‌اند. برخی وزارت خارجه‌ها نیز در اروپای شرقی و آمریکای لاتین در پاسخ به این نامه بیانیه عمومی صادر کرده‌اند. در رابطه با مضمون پیام‌ها نیز، تاکید شده است: طرف‌های مقابل در پاسخ‌های‌ خود ضمن تقدیر از اقدامات ایران، ابراز امیدواری کرده‌اند که ایران و کشورهای (1+5) هرچه زودتر به توافق دست پیدا کنند و تاکید کرده‌اند که این توافق می‌تواند اهمیت بسزایی برای جهان و منطقه داشته باشد.

 این دیپلمات درخصوص دستاورد این تبادل پیام‌ها نیز تصریح کرد: پاسخ‌های داده شده به این نامه نشان می‌دهد که اعضای جامعه بین‌المللی بر حقانیت مواضع جمهوری اسلامی در مذاکرات هسته‌ای اذعان دارند و رسیدن به توافق برد- برد را برای همه طرف‌ها قابل دسترس قلمداد کرده‌اند.

 

یکی از نکات جالب توجه در ارائه پاسخ‌های رسمی ارسال جواب از سوی وزیرخارجه عربستان سعودی به نامه محمدجواد ظریف است. کشوری که در طول مذاکرات هسته‌ای رویکردهای نه چندان دوستانه ای را از خود به نمایش گذاشته و اینکه اکنون به این نامه ظریف پاسخ رسمی داده شده و واکنش مثبتی به منصه‌ظهور رسیده به‌خوبی نشان از تاثیرگذاری رویکردهای منطقی و تعاملی دولت جمهوری اسلامی می‌دهد که بدون هزینه‌های گزاف و اقدامات محیرالعقول به انجام رسیده و گاه بسیارفراتر از پیش‌بینی‌ها تاثیر و تاثر خود را بر جای می‌گذارد.

اخبار سیاست خارجی - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------