آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

ظریف: غرب بین توافق و ادامه تحریم‌ها یکی را انتخاب کند



اخبار,تحریم و توافق هسته‌ای

وزیر خارجه ایران در مصاحبه‌ای در شهر «مونترو» سوئیس گفت غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند.

به گزارش فارس، محمد جواد ظریف، وزیر خارجه ایران که برای ادامه رایزنی‌های هسته‌ای به شهر «مونترو» سوئیس سفر کرده است می‌گوید غرب باید بین تحریم و توافق هسته‌ای یکی را انتخاب کند.

آقای ظریف روز چهارشنبه در مصاحبه‌ای اختصاصی با شبکه خبری پرس‌تی‌وی گفت در صورتی که غرب واقعاً به دنبال دست‌یابی به توافق با ایران بر سر برنامه هسته‌ای این کشور است، نیازی به ادامه تحریم‌ها نیست.

وزیر خارجه ایران همچنین اعلام کرد مشکل جدی بر سر راه توافق فشار بیش از اندازه افرادی است که ایجاد هراس کرده و سعی می‌کنند در مسیر مذاکرات موانعی ایجاد کنند.

ظریف با اشاره به دور آخر مذاکرات بین ایران و کشورهای 5+1 گفت طرف‌های مذاکره کننده در این دور از گفتگوها به پیشرفت‌های چشمگیری دست یافتند. وی خاطر نشان کرد علی رغم وجود اختلاف بین طرف‌های مذاکره کننده «تا توافق [نهایی] فاصله‌ای نداریم.»

ظریف در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه خطوط قرمز ایران چیست، اعلام کرد: «ما اعمال فشار و ضایع شدن حقوق مردم خود را نمی‌پذیریم و چیزی بیشتر از حق قانونی خود که همان پیشرفت برنامه صلح آمیز هسته‌ای و رفع فشارهای بین المللی علیه ایران است، نمی‌خواهیم.»

آخرین دور مذاکرات هسته‌ای با حضور وزیر امور خارجه ایران و همتای آمریکایی وی روز چهارشنبه در مونترو خاتمه یافت.

پیش از این دور مذاکره، علی اکبر صالحی، رئیس سازمان انرژی اتمی ایران و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا نشست فنی دیگری را برگزار کردند.

مونیز مذاکرات خود با صالحی را «بسیار عالی» توصیف کرد.

یک مقام نزدیک به تیم مذاکره کننده ایرانی اعلام کرد دور بعدی مذاکرات هسته‌ای ایران و گروه 1+5 از 15 تا 20 مارس (24 تا 29 اسفند) برگزار خواهد شد اما هنوز مکان آن مشخص نشده است.

 

--------------------------

 

رهبر دموکرات‌های سنا: کنگره فعلاً طرحی درباره ایران تصویب نکند

رهبر دموکرات‌های مجلس سنا از نمایندگان کنگره خواست تصویب هر گونه طرح درباره مذاکرات هسته‌ای ایران را به بعد ز مشخص شدن نتیجه مذاکرات موکول کنند

به گزارش فارس، سناتور «هری رید»، رهبر دموکرات‌های سنا روزچهارشنبه از نمایندگان کنگره خواست از وضع هر گونه طرح درباره ایران در حین انجام مذاکرات هسته‌ای خودداری کنند.

آقای «رید» در مصاحبه‌ای اختصاصی با خبرگزاری آسوشیتدپرس گفت اقدام کنگره در مقطع زمانی فعلی می‌تواند تلاش‌های جاری برای رسیدن به توافق برای مهار برنامه هسته‌ای ایران را پیچیده کند.

آسوشیتدپرس می‌نویسد این اظهارات آقای «رید» نشان‌دهنده مشکلاتی است که جمهوری‌خواهان در تلاش برای تصویب فوری طرحی برای نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای احتمالی با ایران با آن روبرو هستند.

«میچ مک‌کونل»، رهبر اکثریت جمهوری‌خواهان در سنا روز گذشته (سه‌شنبه) گفت طرح نظارت کنگره بر توافق هسته‌ای با ایران هفته آینده به صمن سنا آورده خواهد شد.

نمایندگان سنای آمریکا، که از ابتدای سال جدید میلادی رسما کار خود را با اکثریت جمهوری‌خواه آغاز کرده، در حال حاضر دو طرح ضدایرانی را در نوبت معرفی دارند. طرح اول را «مارک کرک» و «رابرت منندز» در نظر دارند که خواهان تصویب تحریم‌های مشروط علیه ایران است. طرح دوم هم متعلق به «باب کورکر» و «لیندسی گراهام» است که خواهان تصویب هرگونه توافق با ایران، پیش از اجرایی شدن آن، در کنگره است.

بر اساس طرح کرک-منندز که گفته می‌شود حمایت بسیاری از سناتورها در هر دو حزب را به همراه خود دارد، تحریم‌هایی را به تصویب می‌رساند که در صورت «شکست مذاکرات یا عدم پایبندی ایران به توافق» اجرایی می‌شود. حامیان این طرح در تلاش هستند تا حد نصاب کافی برای «ضد-وتو» کردن آن را در میان نمایندگان سنا جلب کنند. بر اساس قوانین آمریکا، رئیس‌جمهور امکان وتوی مصوباتی که آرای دو سوم نمایندگان سنا را به دست آورده باشد، ندارد.

بر اساس طرح دیگر نیز که در سنای قبلی به صورت مشترک از سوی «باب کورکر» رئیس جدید کمیته روابط خارجی سنا و «لیندسی گراهام» دیگر سناتور جمهوری‌خواه به کنگره معرفی شده بود و تاکنون نتوانسته حمایت چندانی در میان دموکرات‌ها به دست آورد، هرگونه توافقی با ایران، پیش از اجرایی شدن، نیازمند تصویب از سوی قانونگذاران خواهد بود.
اخبار سیاست خارجی  - فارس

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------