آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

پیشرفت در مذاکرات با جان کری/ فابیوس: تعهداتی که ایران پیشنهاد داده، کافی نیست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سید عباس عراقچی عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته ای ایران، پیشرفت در مذاکرات مونترو را بیش از مذاکرات ماه های گذشته ارزیابی کرد ولی گفت هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

معاون وزیر امور خارجه شامگاه پنج شنبه پس از پایان مذاکرات هسته ای در مونترو گفت: هنوز دشواری هایی داریم.اختلافاتی بین دو طرف هست که باید رفع شود. باید شکاف ها را پر کنیم ، اما حداقل اکنون از درک بهتری برخورداریم.

وی زمان تصمیم گیری سیاسی را پس از به نتیجه رسیدن بحث های فنی ذکر کرد و گفت: آن وقت است که طرف مقابل باید تصمیم مهمی بگیرد که آیا دنبال تحریم ها و فشار بیشتر است یا دستیابی به توافق.

معاون وزیر امور خارجه گفت: هر دو طرف باید در حیطه بحث های فنی با هم تعامل کنند. باید همچنان به کار خود ادامه دهیم. گاهی اوقات بحث های فنی به راه حلهای فنی منجر می شود که به تصمیم گیریهای سیاسی بهتر کمک می کنند.

عراقچی افزود: بحث های فنی باید ادامه یابد. در عین حال دو طرف در موقعیتی خواهند بود که تصمیم سیاسی بگیرند . زمانی که ما از بحث های فنی خارج شدیم آنگاه زمان تصمیم گیری سیاسی فرا رسیده است .

وی گفت: این برعهده طرف مقابل است که تصمیم های مهم بگیرد ؛ اینکه به دنبال وضع تحریم های بیشتر و فشار باشد یا به دنبال توافق . اگر نیت آنها خیر باشد بدیهی است باید به دنبال توافقی باشند که تحریم ها برداشته شود. این بخش مهمی از مذاکرات ما است.

عراقچی اظهار داشت: باید درباره برداشته شدن تحریم ها درک لازم وجود داشته باشد. تحریم های گوناگونی وجود دارد که هرکدام از مکانیسم خاصی برخوردار است . باید همه آنها را بررسی کنیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران گفت: اصل کلی ما این است که تمامی تحریم ها باید برداشته شوند، نباید هیچ تحریمی وجود داشته باشد. برخی تحریم ها در مقایسه با تحریم های دیگر به خاطر اصول سیاسی و قانونی خود از اهمیت بالایی برخوردارند. ما در حال کار بر روی تمامی آنها هستیم.

معاون حقوقی و بین الملل وزیر امور خارجه تاکید کرد: معتقدیم که هیچ تحریمی و به ویژه تحریم های امنیتی نباید وجود داشته باشد. بدیهی است که مشکلاتی وجود.این کاری است که هم ا کنون ما در حال کار بر روی آن هستیم. اصل ما این است که هیچ تحریمی نباید وجود داشته باشد.

عراقچی که در گفت و گو با شبکه پرس تی وی نتایج مذاکرات مونترو را تشریح می کرد ، افزود: شاهد چهار روز مذاکرات فشرده در سطوح مختلف با کشورهای حاضر در گروه 1+5 بودیم.آنچه که من می توانم بگویم این است که مقداری پیشرفت داشتیم. در حقیقت در دوره های گذشته مذاکرات در ژنو ، پس از چند ماه مقداری پیشرفت می کردیم ولی این بار می توانیم بگوییم پیشرفت بیشتری داشتیم هرچند که هنوز راهی طولانی پیش رو داریم.

وی گفت: اکنون درباره هر موضوعی جزئیات را می دانیم ، ما به دقت اختلافات میان دو طرف را می دانیم. راه های گوناگون و راه حل های مختلفی وجود دارد که هر دو طرف آنها را ارائه می دهند.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران افزود: ما باید به تلاش برای یافتن راه حل ادامه دهیم. می توانم بگویم که پیشرفت داشته ایم اما به کار ادامه می دهیم . بار دیگر در پانزدهم مارس دیدار خواهیم کرد. اینکه در اینجا باشد یا ژنو نمی دانم . باید این موضوع نهایی شود

وی با توجه به برخی اظهارنظرها مبنی بر مهلت رو به اتمام مذاکرات تا اواخر مارس گفت: ضرب الاجل ما پایان ژوئن است اما در وین و زمانی که تصمیم به تمدید مذاکرات گرفتیم ،توافق کردیم که تا پایان مارس حداقل به نوعی درک درباره چارچوب کلی یک توافق برسیم. این به آن معنا نیست که باید تا پیش از ماه مارس به توافق برسیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده ایران تاکید کرد: تمام تلاش خود را خواهیم کرد که مسائل اصلی را حل و فصل کنیم و به درکی مشترک تا پیش از پایان ماه مارس برسیم. به کار بر روی جزئیات ادامه می دهیم و امیدواریم که در پایان ماه ژوئن به توافق برسیم . امیدوار هستیم و تمام تلاش خود را به کار خواهیم بست.اجازه بدهید ببینیم که مذاکرات چگونه پیش خواهد رفت.

------------------------------

 

فابیوس: تعهداتی که ایران پیشنهاد داده، کافی نیست

لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه می‌گوید که تعهدات پیشنهاد شده از سوی ایران در مذاکرات هسته‌ای کافی نیستند.

به گزارش فارس، رویترز به نقل از لوران فابیوس، وزیر امور خارجه فرانسه نوشت: تعهداتی که از سوی ایران در مذاکرات هسته‌ای مطرح شده است، کافی نیست و کار بیشتری باید انجام شود.

هنوز جزئیات بیشتری از این خبر منتشر نشده است.

دور آینده مذاکرات هسته ای ایران و 1+5 قرار است از ۲۴ اسفند برگزار شود.

فابیوس شخصی است که شکست مذاکرات ایران و 1+5 پیش از توافق ژنو (مذاکرات ژنو ۲) به وی نسبت داده می‌شود.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا،فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------