آخرین اخبار سیاست خارجی

ترامپ و رئیسی،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

اگر ترامپ رئیس جمهور شود، رئیسی باید با پاستور خداحافظی کند؟

سفیر اسبق ایران در انگلستان نگاهی به انتخابات ریاست‌جمهوری سال ۱۴۰۴ در ایران دارد و خاطرنشان می‌کند که «نتیجه انتخابات ریاست‌جمهوری آمریکا و پیروزشدن بایدن، ترامپ یا هر…

نامه روحانی به رئیس جمهور آمریکا و دیگر سران 1+5 / مذاکرات متحول خواهد شد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


نامه ی روحانی به اوباما و دیگر روئسای 1+5 / مذاکرات متحول خواهد شد + گفتگوی تلفنی روحانی با پوتین، اولاند و کامرون

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گویی تلفنی با نخست وزیر انگلیس و روسای جمهور روسیه و فرانسه در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

حجت الاسلام و المسلمین دکتر حسن روحانی رییس جمهوری عصر پنجشنبه در گفت و گویی تلفنی با نخست وزیر انگلیس و روسای جمهوری روسیه و فرانسه در خصوص مذاکرات هسته ای و تحولات منطقه ای تبادل نظر کرد.

به گزارش «انتخاب»، رییس جمهوری در گفت و گو با "ولادیمیر پوتین " و " فرانسوا اولاند" روسای جمهوری روسیه و فرانسه ، مواضع تهران را در خصوص موضوع هسته ای تبیین کرد و با اشاره به ضرورت حركت بر مبنای احترام متقابل، لغو كامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاكرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی دانست.

روحانی در گفتگو با اولاند ضمن تبیین مواضع کشورمان درخصوص مذاکرات هسته‌ای و ابراز امیدواری نسبت به نتایج آن، به سابقه اقدامات و نقش مثبت فرانسه در این زمینه پرداخت و اظهار داشت: انتظار از کشور فرانسه آنست که همانند مذاکرات سال‌های ۲۰۰۵–۲۰۰۳، نقش فعالی داشته باشد. دشمنان روابط دو کشور می‌خواهند نقش فرانسه در این مذاکرات غیرسازنده باشد ولی دولت فرانسه با نقش سازنده خود، هدف آنان را نقش برآب خواهد کرد.

رییس جمهوری همچنین در گفت و گوى تلفنی با "دیوید كامرون" نخست وزیر انگلستان به تبادل نظر در خصوص مذاكرات هسته‌ای و تحولات منطقه‌ای پرداخت.

حجت الاسلام و المسلمین دكتر حسن روحانی دراین گفتگوی تلفنی با تبیین مواضع كشورمان در موضوع هسته‌ای و با تأكید بر حقوق شناخته شده ایران بر مبنای اصول بین‌المللی و پافشاری قطعی ایران بر دستیابی به این حقوق، گفت: شرایط ویژه‌ای بر مذاكرات حاكم است، چراكه اشتراكات ما در صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای و ضرورت لغو تمامی تحریم‌های ناعادلانه می‌تواند ما را به راه‌حل نهایی برساند.

رییس جمهوری با اشاره به فرصت بسیار خوب توافق در سال ٢٠٠٥ و فرصت استثنایی اخیر برای توافق، در این زمینه اظهارداشت: ما باید در جهت منافع ملی و بین‌المللی حركت كرده و اجازه ندهیم این فرصت كه بر فتوای رهبر معظم انقلاب به صلح‌آمیز بودن فعالیت‌های هسته‌ای‌اش متكی است، به آسانی از دست برود.

دكتر روحانی با اشاره به ضرورت حركت بر مبنای احترام متقابل، لغو كامل تحریم‌ها را اساسی‌ترین عنصر مذاكرات برای گام برداشتن به سمت حل و فصل نهایی خواند و خواستار ابتناء مذاكرات براعتماد آفرینی و حركت به سمت ایجاد شرایطی مناسب برای همكاری‌های آتی به جای پافشاری بر تقابل و فشار شد.

دكتر روحانی بر نقش مؤثر انگلستان در این برهه زمانی در راستای انجام مذاكره از موضع برابر، تأكید نمود.

رییس جمهوری همچنین با اشاره به تجاوز نظامی صبح امروز به كشور یمن و با محكوم كردن هرگونه دخالت نظامی در امور داخلی كشورهای مستقل، اظهار داشت: كشورهای منطقه می‌بایست از هرگونه اقدامی كه سبب افزایش بحران شود خودداری نمایند.

دکتر روحانی افزود: ما برای سه هدف توقف مداخلات نظامی در یمن، جلوگیری از ایجاد فرصت عمل دوباره برای تروریست‌ها و روی كار آمدن دولتی فراگیر تلاش ‌كنیم.

نخست وزیر انگلستان نیز در این مكالمه تلفنی، با تسلیت مجدد به رییس جمهور كشورمان به خاطر درگذشت والده گرامیشان، اظهار داشت: ما قبول داریم كه در زمان حاضر در شرایط ویژه‌ای هستیم و به همین جهت لندن تمامی تلاش خود را به‌كار خواهد گرفت تا مشكلات موجود را در عمل حل نماید زیرا این فرصت مهمی است و علیرغم فشار عده‌ای، باید برای حل و فصل نهایی هركار لازمی را انجام داد.

در پایان این گفتگو طرفین با مثبت خواندن تلاش‌های انجام شده برای شرایط بهتر در مناسبات دو کشور براساس منافع دو ملت، بر ضرورت پیگیری و تداوم این اقدامات تأكید نمودند.

در همین حال، حمید ابوطالبی معاون دفتر رئیس جمهور در صفحه ی توییتر خود نوشت که تماس های تلفنی امروز رئیس جمهوری ایران روند گفتگوها را متحول خواهد کرد.

وی همچنین نوشت: حسن روحانی رئیس جمهور کشورمان با ارسال نامه به روسای کشورهای عضو 1+5 مواضع کشورمان در خصوص مسائل هسته‌ای را مطرح و آخرین وضعیت مذاکرات را تبیین کرد.

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------