آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

سي ان ان: بيانيه لوزان الزام آور نيست



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هیچیک از طرفهای حاضر در مذاکرات، این بیانیه را امضاء نکرده اند. این بیانیه فقط نشان دهنده عزم دو طرف برای نیل به سندی عینی تر تا پایان ماه ژوئن است. باید به مرحله بعدی مذاکرات تا سی ام ژوئن اندیشید.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، فیل بلک خبرنگار بین المللی شبکه در گزارشی زنده از لندن گفت:« توافق لوزان فقط چارچوب توافق است اما همین توافق، فراتر از انتظارها بود. ایران همچنان می تواند به غنی سازی اورانیوم مبادرت کند اما این کار به صورتی بسیار محدودتر انجام خواهد شد. تعداد سانتریفیوژهای فعال ایران که به غنی سازی مبادرت خواهند کرد به شدت کاهش خواهد یافت و از نوزده هزار دستگاه به فقط پنج هزار دستگاه در پانزده سال آینده کاهش می یابد. ذخایر اورانیوم غنی شده ایران نیز نود و هشت درصد کاهش می یابد. ایران هیچیک از تاسیسات هسته ای اش را تعطیل نمی کند و به غنی سازی اورانیوم برای مقاصد غیرنظامی همچنان ادامه می دهد.

ایران اعلام کرده است برنامه هسته ای اش برای مقاصد صلح آمیز است و هیچیک از مراکز هسته ای اش را تعطیل نمی کند و در طول مذاکرات نیز بر این موضع خود تاکید داشت. حتی مرکز هسته ای فردو که زمانی مخفی بود تغییر شکل می دهد و از آن برای مقاصد علمی استفاده می شود. برداشته شدن تحریمها موضوع اصلی برای ایران است که تاثیرات بسیار چشمگیری بر اقتصاد ایران بر جا می گذارد که از مدتها قبل ، دچار مشکل بوده است. این کار سبب تغییر وضع زندگی مردم ایران می شود. اما همین مسئله، موضوع دشوار برای مرحله بعدی مذاکرات است زیرا ایران خواهان آن است که همه تحریمها به صورت یکجا برداشته شود اما دیگر کشورهای جهان، می خواهند این کار تدریجی انجام شود. حتی اگر توافق نهایی هم حاصل شود باید تلاشهای گسترده ای انجام شود تا نظر همگان به این توافق جلب شود.

گروههای متخاصم و مخالف توافق هسته ای درایران و آمریکا و اسرائیل هستند که نمی خواهند چنین توافقی حاصل شود. کشورهای حوزه خلیج فارس نیز نگرانی هایی دارند. با این اوصاف، می بینیم که هنوز کارهای بسیاری باقی مانده است که باید انجام شود. خوشبینی هایی وجود دارد مبنی بر اینکه پیشرفت در این عرصه سبب تغییر رفتار ایران در حوزه های دیگر شود و باب تعامل باز شود و روابط تغییر کندو بتوان به مسائل دیگر پرداخت. هیچیک از موارد اعلام شده در بیانیه لوزان، الزام آور نیست. هیچیک از طرفهای حاضر در مذاکرات، این بیانیه را امضاء نکرده اند. این بیانیه فقط نشان دهنده عزم دو طرف برای نیل به سندی عینی تر تا پایان ماه ژوئن است. باید به مرحله بعدی مذاکرات تا سی ام ژوئن اندیشید. اما هنوز هم جزییات فنی بسیار زیادی مطرح است که برای رسیدن به توافق و کاهش دادن اختلافها، باید به آنها رسیدگی شود.

افراد بدبین از جزییات توافق لوزان بسیار شگفت زده شده اند. آنها انتظار داشتند توافقی مبهم و کلی منتشر شود. اما می بینیم که بیانیه ای مفصل منتشر شده است. دراین میان باید به افراد بدبین تندرو هم توجه داشت که نگرانی آنها فقط درباره برنامه هسته ای ایران نیست. آنها نگران رفتار ایران در منطقه هم هستند. ایران از مدتها قبل به این متهم شده است که عامل بی ثباتی در کشورهای دیگر است و اینکه از تروریسم حمایت می کند. توافق اخیر هیچ ارتباطی با این مسائل ندارد و فقط بر مسئله هسته ای متمرکز است. باید سند چهار صفحه ای که وزارت امورخارجه آمریکا منتشر کرده است به صورت مفصل ، بسط داده شود تا مسائل روشن شود و اینکه اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، چه عواقبی متوجه آن خواهد شد. بی تردید، قطعنامه جدید شورای امنیت سازمان ملل متحد باید در این زمینه تدوین شود. اگر ایران به تعهداتش عمل نکند، روند توام با تقابلی درباره تصویب قطعنامه جدید در شورای امنیت سازمان ملل متحد شکل خواهد گرفت. در توافق لوزان مشخص نیست که این روند تصویب قطعنامه جدید علیه ایران به چه صورت خواهد بود. باید این مسئله نیز روشن شود.

ایران می خواهد تحریمهایی برداشته شود که عامل اصلی حضور در مذاکرات هسته ای بوده است. توافق ژنو سبب از بین رفتن خطر تسلیحات هسته ای ایران می شود زیرا راههای رسیدن ایران به بمب اتمی را می بندد. نظام بازرسی های گسترده نیز به صورتی خواهد بود که مانع خواهد شد ایران در این مسیر حرکت کند.»

اخبار سیاست خارجی - واحد مرکزی خبر

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------