آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

محسن میردامادی: روسیه از بروز درگیری بین ایران و اسرائیل ناخشنود نیست

یهارنیوز نوشت: محسن میردامادی، آخرین دبیرکل جبهه مشارکت و رئیس کمیسیون سیاست خارجی و امنیت ملی مجلس ششم و از اعضای حزب اتحاد ملت است. چهره سیاسی که نظرات و مواضع او،…

آمریکا، ایران را به اقدام نظامی در خلیج فارس تهدید کرد



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

سی ان ان درباره وقوع تنشهای دریایی میان ایران و آمریکا در آبهای خلیج فارس هشدار داد.

به گزارش شبکه تلویزیونی سی ان ان، حضور ناوهای جنگی آمریکا در یکی از شلوغ ترین آبراههای جهان افزایش یافته است. این ناوهای آمریکایی حالا به محافظت مسلحانه از کشتی های باری آمریکایی مبادرت می کنند که در تنگه هرمز تردد می کنند. پنتاگون به همراهی بسیار شدید این شناورها در این منطقه اقدام می کند.

فردریک پلایتگن خبرنگار شبکه در این خصوص گفت: «به موازات قدرت نمایی نیروی دریایی ایران، آمریکا نیز کارها را به قضا و قدر نسپرده است و با آمادگی عمل می کند. باتوجه به وقوع چندین رویداد در تنگه هرمز، آمریکا به همراهی نظامی کشتی هایی مبادرت می کند که با پرچم آمریکا از تنگه هرمز عبور می کنند. تنگه هرمز یک آبراه باریک در نزدیک سواحل ایران است.

این اقدام آمریکا به منزله پشتیبانی نظامی از شناورهای کشورهای دیگر هم می تواند باشد. به گفته جف راسکه سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا، دغدغه اصلی آمریکا این است که آبراههای دریایی در این منطقه، باز و ایمن باشند. به گفته مقامات آمریکایی در اواخر ماه آوریل، چندین ناو جنگی ایران به سمت یک شناور باری آمریکا در این منطقه حرکت کردند.

این هفته نیز، قایقهای گشت زنی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، کشتی مارسک تایگریس را توقیف کردند که با پرچم جزایر مارشال حرکت می کرد. این کشتی هنوز هم در بندرعباس است. ایرانی ها می گویند علت توقیف این کشتی، بدهی پرداخت نشده جزایر مارشال از یک دهه قبل است. باوجود این رویدادها، محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه ایران تاکید دارد که ایران به انتقال آزاد کالاها متعهد است و خلیج فارس به منزله رگ حیات ایران است و هیچ چیز به اندازه آزادی دریانوری در این منطقه برای ایران اهمیت ندارد و ایران به حق آزادی حرکت دریایی در این منطقه احترام می گذارد. به هرحال، نباید فراموش کرد که اولین بار نیست که در تنگه هرمز، چنین مناقشه هایی بروز می کند. بخش اعظم نفت جهان از طریق این آبراه حیاتی جابجا می شود.

شناورهای ایرانی و آمریکایی در فاصله نه چندان زیادی از هم در این منطقه تردد دارند. ایران در گذشته بارها تهدید کرده است که این آبراه را خواهد بست و حتی از این سخن گفته است که این منطقه را مین گذاری دریایی خواهد کرد. همین تهدیدها در اغلب موارد سبب شده است آمریکا تجهیزات هوایی و دریایی بیشتری برای بازدارندگی ایران در این منطقه مستقر کند. در حالی که ایران به دنبال رسیدن به توافق هسته ای با قدرتهای جهانی است، مواضع دریایی آن تقابل جویانه است. در رزمایش اخیر ایران، نیروهای ایرانی، ماکت یک ناو آمریکایی را منهدم کردند.

باتوجه به مناقشه ایران و عربستان سعودی به علت مناقشه در یمن و مشکلات بروز کرده در تنگه هرمز، کارشناسان از آن بیم دارند که کل منطقه در معرض خطر بی ثباتی قرار گیرد. به گفته رضا مرعشی از اعضای شورای ایران-امریکا، حتی اگر هدف این نوع اقدامات ایجاد مناقشه جدی در منطقه نباشد، می تواند به احتمال زیاد سبب بروز درگیری هایی شود که کاملا هم ناخواسته باشد و این کار می تواند عواقب بسیار سنگینی را به همراه داشته باشد که هیچیک از دو طرف، آن را پیش بینی نمی کردند. به هرحال، به نظر می رسد ایران به دنبال بهبود روابط با آمریکا و دیگر قدرتهای جهانی است اما نیروهای دریایی ایران، برای شناورهای تجاری مشکل آفرینی می کنند که نزدیک سواحل ایران تردد می کنند.»

--------------------------

مقام آمریکایی ایران را به اقدام نظامی در خلیج فارس تهدید کرد

یک مقام رسمی آمریکایی مدعی شده است که در صورت «اقدام نابجای ایران» در تنگه هرمز بدان پاسخ داده خواهد شد.

نیروی دریایی آمریکا تصمیم گرفته است به دنبال ماجرای چند روز قبل در زمینه کشتی متعلق به جزایر مارشال در تنگه هرمز، کشتی های آمریکایی در حال تردد در تنگه هرمز را اسکورت کند.

به نوشته وبگاه صهیونیستی «عاروتص شوع» مقامات وزارت دفاع آمریکا گفته اند که پنتاگون تصمیم نیروی دریایی آمریکا جهت اسکورت کشتی های آمریکایی را به اطلاع باراک اوباما رییس جمهور این کشور رسانده و اعلام کرده است که این اقدام از پنج شنبه (دیروز) آغاز شده است.

یک مقام آمریکایی در این باره گفت: «ما به خاطر اقدام های غیر قابل پیش بینی دوستان ایرانی مان، بدون لحاظ احتیاط در صورتی که ایران بخواهد حماقت کند، به آن پاسخ خواهیم داد.»

این وبگاه صهیونیستی در خاتمه به نقل از روزنامه وال استریت ژورنال نوشت که کاخ سفید اعلام کرده بحث مذاکرات هسته ای جدا از موارد امنیتی است و اقدام های راهبردی غیر قابل پیش بینی در واقع به هدف سنجش سیاست های آمریکا هستند.
اخبار سیاست خارجی - واحدمرکزی خبر،ایسنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------