آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

عراقچی:پروتکل‌الحاقی‌برای‌ما‌جزو‌خطوط قرمز‌نبود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای تصریح کرد: ما امنیت ملی و و اسرار نظامی خودمان و دستاوردهای دانشمندانمان را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به آن وارد شود.

سید عباس عراقچی معاون امور حقوقی و بین‌المللی وزارت خارجه و عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای در برنامه گفت‌وگوی ویژه خبری شبکه دوم سیما به تشریح آخرین روند مذاکرات هسته‌ای پرداخت.

وی در خصوص جلسه غیرعلنی روز گذشته در مجلس گفت: بعد از هر دور مذاکره در کمیسیون امنیت ملی مجلس حضور می‌یافتیم و این بار خواستند در جلسه غیر علنی حضور یابیم.

عراقچی عنوان کرد: بحث‌های خوبی روز گذشته مطرح شد.

معاون وزیر خارجه گفت:‌در هر مذاکره و گفت‌وگوی دیپلماتیک هر سفیر و فرستاده‌ای مامور است یکسری دستورالعمل‌ها را اجرا کند و خطوط قرمز و چارچوب‌ها برای آنها مشخص می‌شود. در موضوع هسته‌ای که حساس و مرتبط با امنیت و آینده کشور است، چارچوب‌ها ، اضول و خطوط قرمزی هستند. مقام معظم رهبری گفتند که این چارچوب‌ها توسط ایشان تدوین می‌شود. شورایی وجود دارد که مشخص شده برای طراحی عملیاتی مذاکرات که تحت نظارت مستقیم رئیس جمهور هستند و دستورالعلمل‌ها به تیم ابلاغ می‌شود و ما موظف به اجرای این دستورالعمل‌ها هستیم. وظیفه ماست که در این چارچوب و خطوط قرمز حرکت کنیم.

عراقچی در خصوص بازرسی از تاسیسات هسته‌ای ایران گفت: ما با سوء استفاده از نظارت‌ها مشکل داریم.ولی اجازه نمی‌دهیم از این نظارت‌ها برای دسترسی به اطلاعات سری کشور، شناسایی دانشمندان و سیاست‌های کشور سوء استفاده شود.

وی درباره پروتکل الحاقی گفت: چون پادمان نواقصی در بحث بازرسی داشت پروتکل الحاقی نوشته شد و یکسری بازرسی‌های گسترده‌ترو دسترسی‌های بیشتری را برای آژانس ایجاد می‌کند. این پروتکل در کنفرانس خلع سلاح در ژنو تدوین شد.

عراقچی با بیان اینکه پروتکل الحاقی برای ما جزو خطوط قرمز نبود، خاطرنشان کرد: البته ممکن است خطوط قرمز در طول زمان جا به جا شوند. ولی هنوز نشده و دستورالعمل‌های ما تغییر نکرده است. در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت‌های هسته‌ای وجود دارد.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای با بیان اینکه هنوز چیزی پذیرفته نشده است، گفت: اگر به توافق رسیدیم منوط به نظر مجلس یا طی روندهای قانونی، توافقات ما اجرا می‌شود. ما مامور به مذاکره هستیم هنوز که توافقی صورت نگرفته است. به ما اختیار داده شده بود که پذیرش پروتکل الحاقی را در طول مذاکره مدنظر قرار بدهیم.

وی با اشاره به برنامه اقدام مشترک ژنو و اینکه تصویب پروتکل الحاقی منوط به نظر مجلس است، خاطرنشان کرد: در توافق نهایی نیز همین خواهد بود. اگر توافق نهایی در کار باشد پروتکل الحاقی منوط به نظر مجلس و طی روال‌های قانونی است. ما نمی‌توانیم به عنوان مذاکره کننده چیزی را بدون نظر مجلس قول بدهیم.

معاون وزیر خارجه درباره تفاوت‌ها بین نظارت‌های عادی و نظارت‌های پروتکل خاطرنشان کرد:‌ اینکه در گذشته ممکن است اطلاعاتی از داخل مراکز ما به دست بازرسان رسیده باشد حتما نقطه ضعفی است که باید برطرف شود و این نگرانی و دغدغه ماست. نباید اجازه دهیم از بازرسی‌ها سوء استفاده شود.

وی با بیان اینکه در پروتکل الحاقی دسترسی به سایت‌های غیرهسته‌ای پیش بینی شده آن هم دسترسی مدیریت شده، گفت: سایت غیرهسته‌ای می‌تواند شامل مراکز نظامی هم باشد.

عراقچی گفت:‌آژانس مامور کشف فعالیت‌های خلاف هسته‌ای است.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده هسته‌ای عنوان کرد: آنها را به همان نقطه می‌برند و در محیطی که نمونه برداری می‌کند اگر چیزی باشد که نخواهید ببینید روی دستگاه‌ها را می‌پوشانند. بازرس چشم بسته وارد مرکز می‌شود

وی پرسید: آیا این به معنی بازرسی از مراکز نظامی است؟ گفت:‌این باید قضاوت شود. اگر دسترسی مدیریت شده در چارچوب بازرسی ممنوعه مقام معظم رهبری باشد سمعا و طاعتا رعایت می‌کنیم. اگر مجلس به این نتیجه برسد این بازرسی‌ها در زمره همان بازرسی‌هایی است که رهبری فرمودند مطاع است.

معاون وزیر خارجه گفت:‌ ما ادعایی نداریم و نمی‌خواهیم که به هر طریقی پروتکل الحاقی را اجرا کنیم. 2 سال و نیم پروتکل الحاقی را داوطلبانه اجرا کردیم و من خاطر ندارم در آن مقطع گزارش یا شکایتی از دوستان ما در بخش نظامی رسیده باشد که آژانس از اختیارات خود سوء استفاده کرده است. از این دسترسی ‌ها هیچ سوء استفاده‌ای نباید صورت گیرد اگر به این جمع بندی برسیم که این دسترسی مدیریت شده در تعریف بازرسی‌ها از مراکز نظامی و ممنوعه از دید رهبری می گنجد ما حتما پروتکل الحاقی را نمی پذیریم.

عراقچی تصریح کرد:‌ حاضر نیستیم اسرار نظامی کشور را به خاطر توافق بفروشیم.

وی گفت: ما نباید به بازرسان آژانس اجازه سوء استفاده بدهیم.

عضو ارشد تیم مذاکره کننده با بیان اینکه ما تجربیات خوبی نسبت به نحوه عملکرد آژانس داریم، خاطرنشان کرد: آژانس مدعی شد در مریوان آزمایش خاصی صورت گرفته که ما از آژانس خواستیم مدرک ارائه دهد که آژانس ناتوان ماند و ما خواستیم بازرسی کند که آژانس گفت نمی‌خواهم بروم. اگر یک مرکز نظامی را درخواست کند باید مدارک ارائه دهد.

معاون وزیر خارجه گفت: ممکن است ما بنا به شرایطی تشخیص دهیم دسترسی را بدهیم. ما از پارچین دو بار دسترسی دادیم و آقای فریدون عباسی نیز به این مسئله اشاره داشت.

وی افزود:‌باید مطمئن شویم که درخواست آژانس معقول است. ما امنیت ملی و و اسرار نظامی خودمان و دستاوردهای دانشمندانمان را با هیچ چیزی معامله نمی‌کنیم و اجازه نمی‌دهیم خدشه‌ای به آن وارد شود.

عراقچی تصریح کرد: منافع ملی ما قابل معامله با هیچ چیزی نیست. سیستم‌های نظامی و دفاعی کشور قابل مذاکره هم نیست چه برسد به معامله و مصالحه.

وی در خصوص 2 بار بازرسی از پارچین عنوان کرد: تیم مذاکره کننده اجازه دسترسی به مراکز نظامی را ندارد. آژانس از هیچ یک از تاسیسات ما نمی‌تواند بازرسی کند.اجازه نخواهیم داد سوء استفاده‌ای از این دسترسی‌ها صورت گیرد.

عراقچی در پاسخ به سؤالی گفت: در خصوص بازرسی‌ها باید دقت کنیم که شیوه‌های شناخته شده‌ای که امکان سوء استفاده ندارند، استفاده شود. باید مراقبت کنیم که دشمن همیشه منتظر نقاط ضعف ماست، نقاط ضعف را پوشش دهیم. اگر توافق به دست بیاید باید مراقبت کنیم هیچ نقطه ضعفی نداشته باشیم. اگر به شرایطی برسیم که منجر به ملغی و فسخ شدن توافق شود، اولا بازگشت تحریم‌ها به آن آسانی که آنها فکر می‌کنند، نیست. برای این تحریم‌ها هفت الی هشت سال تلاش کردند که این ساختار را ایجاد کنند، البته می‌توانند ولی برای آنها طول خواهد کشید.

وی گفت: اگر تصمیم بگیریم به نقطه اول برگردیم همه ظرفیت موجود برای اینکه برنامه ما به مرحله اول برگردد،‌ وجود دارد. ممکن است یک مقدار زمان ببرد. در فردو 1044 ماشین حفظ خواهد شد و در کمتر از یک ساعت گاز و برق می‌تواند وصل شود و فردو برای ما ارزش راهبری دارد و هیچ کس به خود این اجازه را نمی‌دهد به تاسیسات ما تعرضی کند.

عراقچی گفت:‌اگر آنها نقض تعهدات کنند و ما به برنامه‌های خود برگردیم، دنیا حق را به ما خواهد داد.

معاون وزیر خارجه درباره تحریم‌ها و اظهارنظر معاون وزیر نفت درباره لغو تحریم‌ها عنوان کرد: ما کیفیت توافق را فدای سرعت نخواهیم کرد. هر توافقی را نخواهیم کرد، توافق خوب، توافقی که حقوق مردم را تامین کند، حرکت به سمت غنی سازی صنعتی، حفظ فردو و ... باید وجود داشته باشد در جزییات همه چیز طبق خواسته‌های ما تامین شده باشد و همزمان تمام تحریم‌های اقتصادی و مالی لغو شود.

وی درباره زمان اجرای توافق جامع گفت: کنگره آمریکا 30 روز وقت دارد تصمیم بگیرد که ممکن است رد کند بعد رئیس جمهور آمریکا وتو می‌کند که حدودا 52 روز طول می‌کشد.

عراقچی با طرح این سؤال که چه زمانی کنگره به اوباما گفت توافق را بفرست که من نظر بدهم؟ پاسخ داد: بعد از لوزان. چون احساس کردند توافقی که حاصل می‌شود توافق خوبی برای آنها نیست و بیشتر به نفع ایران است و به همین خاطر کنگره وارد شد، حداقل کاری که کنگره می‌کند معطلی 52 روزه است و حداکثر اینکه توافق را نپذیرد.

وی گفت: نمی‌دانم جناح‌های سیاسی در کشور ما تقسیم وظیفه می‌کنند یا رقابت می‌کنند.

معاون وزیر خارجه درباره اینکه طرف مقابل ما چه کسی است؟ گفت: طرف مقابل ما دولت‌ها و 6 دولت هستند. اگر توافق حاصل شود چندجانبه است و این تعهد دولت آمریکاست. دولت آمریکا موظف به اجراست و کنگره هر بازی در می‌آورد به عهده خودشان است.

وی در خصوص اینکه تحقیرآمیز نیست که ما منتظر نظر کنگره باشیم؟ عنوان کرد: تا وقتی کنگره آمریکا و مجلس ما نظر ندهد کاری را صورت نمی‌دهیم.

عراقچی افزود: آنچه بین دولت و کنگره آمریکا می‌گذرد، به خودشان مربوط است. دولت آمریکا باید آمادگی خود را برای اجرا عنوان کند. هیچ کاری نخواهیم کرد که دولت آمریکا آمادگی خود را برای اجرا اعلام کند.
اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------