آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

جان کری در سنا: ایرانی ها در مذاکرات از دست روس ها عصبانی بودند / 1+5 توافق را تایید کردند؛ اینها ابله نیستند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

جان کری در سنا:
ایرانی ها در مذاکرات از دست روس ها عصبانی بودند / به صراحت می گویم؛ تسلیم ایران خیالی خام است / ارتش امریکا می گوید حمله به ایران فایده ای ندارد / 1+5 توافق را تایید کردند؛ اینها ابله نیستند

اگر توافق رد شود، ایران و دنیا خواهند گفت که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد، آنها خواهند گفت که امریکا 535 تا وزیر خارجه دارد.

وزیر خارجه آمریکا در سنا گفت: اگر توافق رد شود، ایران و دنیا خواهند گفت که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد، آنها خواهند گفت که امریکا 535 تا وزیر خارجه دارد.

به گزارش «انتخاب»، جان کری در جلسه کمیته روابط خارجی سنای آمریکا گفت: «جناب کورکر رئیس کمیته، جناب کاردین عضو ارشد کمیته و دیگر اعضای این کمیته که دوستان و همکاران سابق من هستید، من از اینکه این فرصت به من داده شده است تا با شما درباره توافق جامعی صحبت کنم که ما و شرکایمان در گروه پنج بعلاوه یک با ایران درباره آینده برنامه هسته ای این کشور به آن دست یافته ایم، قدردانی می کنم. کشورهای انگلیس، روسیه، فرانسه، چین و آلمان نیز در این مسیر با ما همراهی کردند. آنها نیز درک بسیار خوبی از این مسئله و چالشهای مطرح دارند.»

وی افزود: «شش قدرت دنیا و شورای امنیت همکاری و همگی کمک کردند و همه آنها بخشی از این بحثها بودند. بنابراین ما فقط به این نباید نگاه کنیم که ما چه مذاکراتی داشتیم بلکه به اقدامات جامعه بین المللی و پنج بعلاوه یک زیر نظر سازمان ملل متحد در این مذاکرات نگاه می کنیم. آنها ابله نیستند. آنها کارشناس هستند. همه آنها کارشناس حوزه فناوری هسته ای، راستی آزمایی و حوزه های دیگر هستند. آنها افرادی باهوش هستند. آنها در کل زندگی حرفه ای خود در این حوزه ها فعالیت داشته اند. آنها با این توافق همراهی کرده اند. دو وزیر دیگر کمیته نیز در این جلسه حضور دارند که کمک بسیار ارزشمندی برای رسیدن به این توافق ، ارائه کردند. این دو نفر عبارتند از جک لو وزیر خزانه داری و ارنست مونیز، وزیر انرژی آمریکا. می خواهم از همه شما به علت نقشی که کنگره در رسیدن به این نقطه ایفا کرده است و بویژه از تلاشهای جدی این کمیته در تصویب تحریم هایی تشکر کنیم که به هدفشان نائل آمدند و سبب شدند مذاکرات جدی و سازنده ای ای با ایران داشته باشیم. وقتی تحریم های ایران را تصویب کردیم من ریاست این کمیته را برعهده داشتم. همه ما آن بحثها را به خاطر داریم. ما به اتفاق آراء، آن تحریمها را تصویب کردیم. این تحریمها نقش بسیار سازنده ای در آوردن ایران به سر میز مذاکرات ایفا کردند و به صراحت مشخص کرد که ما می خواهیم مذاکرات جدی و سازنده ای با ایران داشته باشیم.

کری افزود: پس از حدود دو سال گفتگوهای بسیار فشرده، واقعیتها با صراحت روشن شده است و آن اینکه، طرح اعلام شده در هفته گذشته در وین، واقعا همان توافقی است که سبب بسته شدن مسیرهای مذکور می شود و به ما تضمین هایی می دهد تا در کل حیات ان پی تی ، مشارکت ایران بوجود بیاید و ما بدانیم ایران چه کارهایی انجام می دهد.

وی اضافه کرد: دو سال پیش، وقتی مذاکرات ما شروع شد ما با ایرانی مواجه بودیم که که در مرکز ساخته شده در مکانی مخفی و مدفون در زیر کوه به غنی سازی بیست درصدی مشغول بود و به سرعت درحال انبار کردن اورانیوم غنی شده بود و حدود بیست هزار سانتریفیوژ هسته ای نصب کرده بود و رئاکتور آب سنگینی را می ساخت که می توان از آن برای تولید پلوتونیوم قابل استفاده در ساخت بمب اتمی با میزان یک یا دو بمب در سال استفاده کرد.

کری خاطرنشان کرد: در آن زمان، کارشناسان می گفتند زمان رسیدن ایران به زمان به اصطلاح فرار هسته ای یعنی زمان لازم برای داشتن مواد شکافت پذیر به اندازه کافی برای ساخت بمب، دو تا سه ماه است. اگر توافق اخیر رد شود، ما بار دیگر به این وضع بازخواهیم گشت و فقط یک تفاوت با گذشته نیز وجود خواهد داشت و آن اینکه، حمایت دیپلماتیکی که در سالهای اخیر به صورت مستمر جمع کرده ایم، یک شبه محو خواهد شد. اجازه بدهید تاکید کنم می نیست که مستلزم تسلیم کامل ایران باشد. باید به صراحت و به زبان ساده بگویم که این خیالی خام است. گزینه پیش روی ما انتخاب بین دو گزینه است. گزینه اول اینکه اطمینان حاصل کنیم برنامه هسته ای ایران محدود و به شدت تحت نظر است و اینکه این برنامه کاملا صلح آمیز است. گزینه دوم این است که هیچ توافقی وجود نداشته باشد.

وزیر خارجه آمریکا در بخش دیگری از سخنانش در کمیته روابط خارجی سنای این کشور گفت: جناب رئیس کمیته در سخنان اولیه خود گفت که ما با این توافق، هرچه ایران خواسته است به آن داده ایم.(خنده کنایه آمیز) اما آنها هرچه می خواهند دارند. ایران ده سال پیش یا قبل تر از آن، این توانایی را به دست آورد. ایران به توان تولید سوخت هسته ای دست یافته است. وقتی ما مذاکرات را شروع کردیم ایران مواد شکاف پذیر به اندازه کافی داشت تا ده تا دوازده بمب اتمی بسازد. ایران نوزده هزار سانتریفیوژ داشت. این درحالی است که در سال دو هزار و سه، فقط یکصد و شصت و سه سانتریفیوژ داشت یعنی زمانی که دولت قبلی آمریکا با ایران درباره همین مسئله درگیر بود. بنابراین، این سوال درست نیست که بگوییم هرچه ایران می خواست به آن داده ایم. سوال مطرح این است که چگونه برنامه هسته ای ایران را به عقب می راندیم و چگونه برنامه تسلیحاتی آنها را برمی چیدیم و نه کل برنامه آنها. باید دانست چه چیزی روی میز است. ما قصد داشتیم توان ایران برای ساخت بمب اتمی را از بین ببریم و به این هدف دست یافتیم.

وی افزود: هیچکس (در دولت آمریکا) هرگز درباره برچیدن کل برنامه هسته ای ایران سخن نگفته است. وقتی این سخنان مطرح می شد ایران از یکصد و شصت و سه سانتریفیوژ به نوزده هزار سانتریفیوژ رسید. همه کسانی که در اینجا هستند می دانند گزینه های مطرح برای جلوگیری از این کار کدامند. این گزینه، اقدام نظامی نامیده می شود زیرا در غیر این صورت، این فعالیت متوقف نمی شد. ایران این مسئله را ثابت کرده است. ایران در طول این سالها، این مسئله را ثابت کرد. براساس مفاد این توافق، ایران موافقت کرده است نود و هشت درصد از ذخایر اورانیوم غنی شده خودش را به صورت داوطلبانه برچیند و نابود کند و دو سوم از سانتریفیوژهای نصب شده خودش را برچیند و قلب رئاکتور آب سنگین خودش را خارج کند و آن را با سیمان پرکند. ایران موافقت کرده است از تولید و استحصال اورانیوم غنی شده با خلوص بالا و پلوتونیوم قابل استفاده برای ساخت تسلیحات هسته ای دست کم برای مدت پانزده سال خودداری کند. اگر ایران انجام این کارها را آغاز کند، ارنست مونیز و دیگران به ما خواهند گفت و ما بلافاصله مطلع خواهیم شد.

کری گفت: تنها گزینه دستیابی به راه حل جامع دیپلماتیک با ایران است.

وی افزود: کارشناسان ارتش آمریکا تاکید دارند اقدام نظامی علیه ایران سودی نخواهد داشت.

وزیر خارجه آمریکا اضافه کرد: اگر توافق رد شود، ایران و دنیا خواهند گفت که نمی شود به آمریکا اعتماد کرد، آنها خواهند گفت که امریکا 535 تا وزیر خارجه دارد.

جان کری در بخش دیگری گفت: ایرانی ها در مذاکرات از دست روس ها عصبانی بودند، آنها معتقد بودند که روس ها با آن ها زیاد همکاری نمی کردند.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------