آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

واکنش دولت آمریکا به تصاویر جدید از «پارچین»/ مصاحبه «المانیتور» با هاشمی درباره توافق هسته‌ای



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

واکنش وزارت خارجه آمریکا به ادعاهای جدید درباره پارچین، ادعای تازه مدیرکل آژانس درباره ایران، مواضع متفاوت یک سناتور جمهوری خواه درباره توافق هسته ای، گشایش فضای روابط اقتصادی بین المللی ایران در پی حصول توافق و مصاحبه آیت الله هاشمی درباره موضوع هسته ای، از جمله مهمترین موضوعاتی است که سرخط مطالب امروز مطبوعات جهان را به خود اختصاص داده است.

واکنش وزارت خارجه آمریکا به ادعاهای یک موسسه تحقیقاتی درباره مرکز نظامی پارچین، از جمله موضوعاتی است که امروز مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. «ای بی سی نیوز»، سخنگوی وزارت خارجه آمریکا گفته تصاویری که اخیراً موسسه علوم و امنیت بین الملل درباره پارچین منتشر کرده، تصاویری است که به سادگی به طور تجاری نیز قابل دسترسی است. مارک تونر افزوده: «ما همواره صریحاً اعلام کرده ایم، اینکه گفته شود ایران می تواند فعالیت های هسته ای گذشته خود را به سادگی پنهان کند، صحیح نیست... این چیزی نیست که بتوان مدارک آن را به سادگی نابود کرد و به هر حال آثاری باقی می ماند. ما به توان خود اطمینان داریم که می توانیم به طور کامل به فعالیت های هسته ای گذشته ایران پی ببریم».

 

*****

 

این در حالی است که مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی در گفت و گویی با روزنامه «وال استریت ژورنال» اظهارات جدیدی را درباره روند تحقیقات از برنامه هسته ای ایران مطرح کرده است. به نوشته این روزنامه، یوکیا آمانو گفته ایران تاکنون به بازرسان سازمان ملل اجازه نداده به منظور بررسی اتهامات مربوط به اینکه تهران برنامه ای پنهان برای توسعه سلاح هسته ای داشته، با دانشمندان و افسران این کشور گفت و گو کنند. وی مدعی شده موضع ایران، تحقیق و تفحص آژانس را درباره برنامه هسته ای اش پیچیده تر می کند. با این حال، آمانو گفته به اعتقاد وی، آژانس حتی بدون دسترسی به این افراد نیز می تواند تحقیقات خود را تکمیل کرده و گزارش مربوطه را در زمان مقرر ارائه دهد.

 

*****

 

اما در ادامه مباحث مربوط به مواضع نمایندگان کنگره آمریکا درباره توافق هسته ای ایران، خبرگزاری «آسوشیتدپرس» با انتشار گزارشی، به معرفی یک سناتور جمهوری خواه پرداخته که درباره این موضوع، با هم حزبی های خود همسو نیست. به نوشته این خبرگزاری، جف فلیک تنها عضو جمهوری خواه سنای آمریکاست که هنوز سرگرم بررسی این مسئله است که آیا مانند سایر هم حزبی هایش با توافق هسته ای قدرت های جهانی با ایران مخالفت کند یا اینکه از چنین توافقی حمایت به عمل آورد. فلیک در سخنانی که روز چهارشنبه ایراد کرد گفت: «این توافق هسته ای با توافق آرمانی بسیار فاصله دارد،‌ اما در میان گزینه های موجود، گزینه خوبی است». این در حالی است که بقیه جمهوری خواهان، صراحتاً با توافق هسته ای مخالفت کرده اند.

 

*****

 

با این وجود و علیرغم در جریان بودن این مباحث در کنگره، آثار توافق هسته ای در جنبه های مختلف از هم اکنون قابل مشاهده بوده و مورد توجه شماری از مطبوعات و رسانه ها قرار گرفته است. روزنامه «گاردین» در این زمینه می نویسد درحالی که آمریکایی ها همچنان بر سر موضوعات فنی توافق هسته ای وین مشغول چانه زنی با یکدیگر هستند، کشورهای اروپایی ظرف هفته های اخیر برای رسیدن به بازارهای ایران، در صف ورود به این کشور به سر می برند. اکنون به رغم نگرانی های برخی از مقامات آمریکایی و اسرائیلی، وزرا و بازرگانان کشورهای اروپایی نظیر فرانسه، آلمان، ایتالیا و دیگر کشورها در تلاش هستند تا با گشایش مناسبات دیپلماتیک، تجاری و یا سرمایه گذاری، همکاری هایشان را با ایران تقویت کنند.

 

*****

 

خبرگزاری «رویترز» نیز در گزارشی از بازگشت شرکت های باربری دریایی به ایران خبر داده است. این خبرگزاری می نویسد پس از حصول توافق هسته ای میان ایران و گروه 1+5، نخستین کشتی های باری (کانتینر بر) بین المللی طی هفته جاری وارد ایران شدند. این در حالی است که بسیاری از مالکان این کشتی ها همچنان در خصوص از سر گیری روابط تجاری با ایران تا پیش از لغو تحریم ها، نگران هستند. در اقدامی که یکی از نخستین نشانه های تغییر در این زمینه به شمار می رود، گروه «سی ام ای سی جی ام» فرانسه که سومین گروه بزرگ کشتیرانی باربری جهان است، روز دوشنبه اعلام کرد ارائه خدمات به ایران را در اوایل ماه اوت از سر خواهد گرفت. شرکت «اِوِر گرین» تایوان نیز موضع مشابهی را در این زمینه اتخاذ کرده است.

 

*****

 

در نهایت، در میان دیگر مطالب، پایگاه اینترنتی «المانیتور» گفت و گویی اختصاصی با آیت الله هاشمی رفسنجانی انجام داده و در آن به مسائلی درباره توافق هسته ای و روابط خارجی ایران پرداخته است. هاشمی در این مصاحبه گفته از زمان حتی پیش از انقلاب اسلامی تاکنون، این تصویر در ایران وجود داشته که آمریکا مسئول تمام مانع تراشی ها علیه ایران است. اما به نظر می رسد آمریکایی ها به نوعی می خواهند از گذشته دور شوند و این باید در عمل ثابت شود. وی درباره مخالفت ها در داخل کشور با توافق هسته ای نیز گفته: «به گمان من، افرادی که در ایران با توافق مخالفت می کنند، در اشتباه هستند. هیچ عقب نشینی در کار نیست؛ ما موضع خود را حفظ کردیم و تمام نیازهای زیرساختی هسته ای ما حفظ شده است. به علاوه، تحقیق و توسعه ما با جدیت دنبال خواهد شد که این امر برای ما بسیار مهم است».

اخبار سیاست خارجی - تابناک

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------