آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

روحانی:ایران و و روسیه عملاً نشان دادند در مبارزه با تروریسم جدی هستند/پوتین:روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


در نشست مشترک رؤسای جموری ایران و روسیه عنوان شد
روحانی:ایران و و روسیه عملاً نشان دادند در مبارزه با تروریسم جدی هستند/پوتین:روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است

رئیس‌جمهور کشورمان با اشاره به گسترش همکاری‌های ایران و روسیه در شرایط پسابرجام، گفت: در واقع شرایط بعد از برجام، فرصت‌های جدیدی را در توسعه روابط دو کشور به وجود آورده است.

حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس‌جمهور کشورمان و ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور روسیه در حاشیه سومین اجلاس مجمع سران کشورهای صادرکننده گاز با یکدیگر دیدار کرده و پس از امضای 7 سند همکاری و یادداشت تفاهم، در نشست خبری به تشریح نتایج دیدار خود پرداختند.

روحانی در نشست خبری مشترک خود با رئیس جمهور روسیه ضمن خوش‌آمدگویی به پوتین به خاطر قبول دعوت وی برای سفر به ایران گفت: در این سفر فرصتی به وجود آمد تا بار دیگر روابط دو جانبه و مسائل منطقه‌ای و بین‌المللی را با رئیس‌جمهور روسیه مرور کنیم.

وی ادامه داد: یادداشت‌های تفاهمی که امشب توسط مسئولین دو کشور به امضا رسید نشان می‌دهد که روابط دو جانبه میان ایران و فدراسیون روسیه روز به روز به سمت توسعه بیشتر حرکت می‌کند.

روحانی خاطرنشان کرد: در واقع شرایط بعد از برجام، فرصت‌های جدیدی را در توسعه روابط دو کشور به وجود آورده است و در این فرصت سرمایه‌گذاری‌های بخش خصوصی و بخش دولتی دو طرف می‌تواند یکی از پایه‌های مهم باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین در زمینه‌های مختلف اقتصادی، پروژه‌های فراوانی وجود دارد که می‌تواند با مشارکت دو کشور مثمرثمر باشد و ما در زمینه انرژی و نفت و گاز و برق پروژه‌های فراوانی را داریم که می‌توانیم با یکدیگر در این زمینه‌ها مشارکت داشته باشیم.

روحانی ادامه داد: در زمینه راه‌آهن و مبادلات کالا بین دو کشور شرایط بسیار خوبی فراهم شده است که ما در فرصت مذاکرات امشب راجع‌ به مسائل مربوط به خط اعتباری و کاهش تعرفه‌ها با یکدیگر گفت‌وگو کردیم.

وی افزود: مسائل روابط بانکی به عنوان یکی از پایه‌های توسعه روابط دو جانبه میان دو کشور خواهد بود و تسهیل در روادید اتباع دو کشور می‌تواند پایه دیگری باشد.

رئیس جمهور خاطرنشان کرد: همچنین پروژه‌هایی که بین دو کشور در حال مذاکره است و در برخی از آنان به تفاهم رسیده‌ایم، می‌تواند زمینه سوم برای توسعه روابط میان دو کشور باشد.

روحانی با بیان اینکه  در زمینه هسته‌ای از سال‌ها پیش بین دو کشور روابط خوبی برقرار بوده است، خاطرنشان کرد: امروز این روابط توسعه پیدا خواهد کرد.

وی تصریح کرد: همچنین در زمینه مسائل منطقه‌ای و مبارزه با تروریسم که از قبل همکاری داشتیم تصمیم گرفتیم که همکاری‌ها را با یکدیگر توسعه دهیم.

روحانی با بیان اینکه تروریسم امروز یک خطر برای دو کشور و همه کشورهای منطقه و کشورهای جهان است، تصریح کرد: برخلاف آنهایی که در زمینه مبارزه با تروریسم تنها سخن می‌گویند و به برخی از عملیات‌های نمایشی می‌پردازند، دو کشور در مقام عمل نشان دادند که می‌خواهند به طور جدی با تروریسم مبارزه کنند.

رئیس جمهور کشورمان تصریح کرد: من مطمئن هستم که فرصت‌های پیش‌روی ما فرصتی خواهد بود که با همکاری‌های بیشتر به نفع دو ملت و به نفع منطقه می‌توانیم قدم‌های جدی‌تری را برداریم.

روحانی در پایان خاطرنشان کرد: یک بار دیگر از آقای ولادیمیر پوتین رئیس جمهور فدراسیون روسیه و هیأت عالی‌رتبه همراه وی برای سفر به ایران تشکر می‌کنم.

در ادامه این نشست نیز ولادیمیر پوتین رئیس‌جمهور فدراسیون روسیه طی سخنانی اظهار داشت: برگزاری اجلاس سران مجمع کشورهای صادرکننده گاز این امکان را فراهم کرد تا مسائل مربوط به همکاری‌های گازی را با کشورهای شرکت‌کننده بررسی کنیم.

وی افزود: اجلاس مذکور همچنین این امکان را برای ما فراهم کرد تا با دوستان ایرانی‌ خود بررسی برخی موضوعات را با یکدیگر داشته باشیم.

رئیس جمهور روسیه تصریح کرد: مذاکرات خوب و کلیدی با رئیس جمهور ایران داشتیم که در این گفت‌وگوها نیز وزرا و رؤسای ارگان‌ها و مؤسسات مختلف حضور داشتند.

پوتین افزود: این مذاکرات در ادامه گفت‌وگوهایی بود که امروز صبح با رهبری جمهوری اسلامی ایران داشتم.

وی در ادامه با اشاره به گفت‌وگوهای خود با مقامات ارشد ایران تصریح کرد: در این دیدارها ، موضوعات مختلف را مورد بررسی قرار دادیم، همچنین جنبه‌های مختلف روابط دو جانبه را در این دیدارها مورد بحث و گفت‌وگو قرار دادیم تا بتوانیم روابط تهران - مسکو را ارتقا بدهیم.

رئیس‌جمهور روسیه گفت: همچنین در این مذاکرات پیرامون مسائل اقتصادی و مبارزه با تروریسم هم گفت‌و‌گوهایی داشتیم.

پوتین خاطرنشان کرد: امروز شاهد امضای چندین توافق‌نامه بین دو کشور بودیم که می‌تواند نسبت به ارتقای روابط تهران - مسکو کمک کند.

وی تأکید کرد: ما در نظر داریم همکاری‌های اقتصادی بین ایران و روسیه را گسترش دهیم همچنین در نظر داریم فهرستی از کالاهای مورد نیاز دو طرف را تهیه کرده و همچنین از ارزهای ملی در مبادلات اقتصادی دو کشور استفاده کنیم.

رئیس‌جمهور روسیه با بیان اینکه اولین فاز نیروگاه بوشهر به طور کامل به بهره برداری رسیده است، خاطرنشان کرد: فاز دوم و سوم این نیروگاه نیز به بهره‌برداری خواهد رسید.

وی ادامه داد: به ایران در مسئله اورانیوم غنی شده و بکارگیری آن در زمینه مسالمت‌آمیز کمک خواهیم کرد.

پوتین تصریح کرد: به تقویت همکاری در پرونده سوریه با هدف اجرای عملیات سیاسی فراگیر در سوریه ادامه خواهیم داد.

رئیس‌جمهور روسیه در پایان خاطرنشان کرد: روسیه آماده سرمایه‌گذاری 5 میلیارد دلاری در ایران است، همچنین 35 طرح در زمینه انرژی، نیروگاه و ایستگاه‌های تولید گاز وجود دارد که همکاری‌ در این پروژه‌ها به نفع دو کشور خواهد بود و ما مصمم به ادامه آن هستیم. 

 

اخبار سیاست خارجی - فارس

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------