آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

آیـا تهدید تروریستی داعش علیه ایـران جدی اسـت؟



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نشریه "میدل ایست ای" مطرح کرد
آیـا تهدید تروریستی داعش علیه ایـران جدی اسـت؟

افزایش تحرکات داعش علاوه بر عراق و سوریه در شمال افغانستان و هم چنین تغییر تاکتیک گروه های وابسته به القاعده از جمله جبهه النصره در قبال ایران از جمله تهدیدات فوری و ...

"ماهان عابدین" کارشناس مسائل تروریسم و مسائل سیاسی ایران با انتشار مقاله ای در سایت "میدل ایست آی" جدی بودن تهدید داعش علیه را مورد پرسش قرار داده است.

به گزارش خرداد، ماهان عابدین نویسنده بولتن های اطلاعاتی خاورمیانه و از مقاله نویسان روزنامه لبنانی "دیلی استار" با اشاره به همزمانی تهدید داعش علیه ایران با حضور قوی جمهوری اسلامی ایران در مبارزه علیه آن گروه می نویسد:"اظهار اخیر سردار "علی جعفری" فرمانده سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران درباره وجود تهدید داعش نکته مهمی بود. او اشاره کرد که داعش درصدد ایجاد بی ثباتی در ایران است. هشدار سردار جعفری پس از آن بیان می شود که اخیرا "عبدالرضا رحمانی فضلی" وزیر کشور ایران نیز در روز شنبه در مصاحبه ای اظهار کرد که نیروهای امنیتی ایران چندین طرح بمبگذاری داعش را کشف و خنثی کرده اند".

 عابدین اشاره می کند که علاوه بر این موضوع سازمان ها و نهادهای اطلاعاتی ایران در چند روز گذشته جزئیات بیش تری را درباره کشف مواد منفجره و از خنثی سازی اقدامات گروه های تروریستی منتشر کرده اند. آخرین بیانیه وزارت اطلاعات مربوط به خنثی سازی اقدام یک تیم تروریستی برای بمبگذاری در بزرگراه های استراتژیک در استان شرقی سیستان و بلوچستان بوده است".

ماهان عابدین در ادامه اشاره می کند که تردیدی نیست که ایران در حال دست و پنجه نرم کردن با یک تهدیدت تروریستی قوری بی سابقه در هر دو بعد دامنه و مقیاس است. او در این باره می نویسد:"این تهدید تروریستی تنها از جانب داعش نیست بلکه القاعده و گروه های مرتبط با آن را نیز شامل می شود".

 این کارشناس مسائل امنیتی با اشاره به فوری بودن تهدید داعش و گروه های تروریستی مشابه علیه ایران می نویسد:"وخامت این تهدید علیه ایران در ارتباط با چشم انداز ژئوپولیتیک و روند سریع تحولات منطقه اغست. تشدید جنگ در سوریه با پشتیبانی حملات هوایی روسیه و تشدید حضور مستشاران ایران در سوریه سبب تقویت موضع بشار اسد رییس جمهوری آن کشور شده است. این موضوع سبب شده تا واکنش های ضد ایرانی در میان گروه های تروریست سنی افزایش یابد. بمبگذاری های اخیر در جنوب بیروت که توسط تروریست ها علیه گروه حزب الله لبنان انجام شد قطعا پیامی بود که از سوی چنین گروه هایی برای تهران فرستاده شده بود".

عابدین اشاره می کند که تهدید داعش علیه ایران فراتر از سوریه و مجاورت آن با عراق است. او می افزاید:"امیر احمدرضا پوردستان فرمانده نیروی زمینی ارتش جمهوری اسلامی ایران به تازگی اعلام کرد که ایران از ناحیه شمال افغانستان نیز با تهدید داعش مواجه است". عابدین اشاره می کند که در حال حاضر برخلاف گذشته که القاعده از هدف قرار دادن منافع ایران خودداری می کرد آن گروه نیز نگرش خصمانه تری نسبت به ایران پیدا کرده است.

عابدین در ادامه نمود عینی این موضوع را در رویکرد جبهه النصره در قبال ایران می داند و می نویسد:" ابومحمد الجولانی رهبر جبهه النصره شاخه القاعده در سوریه در مصاحبه با الجزیره در ماه ژوئن گفته بود که باید ایران را از داخل هدف حمله قرار داد".

ماهان عابدین اشاره می کند که علیرغم افزایش تحرکات تروریست ها برای تهدید ایران آنان با مانع بزرگ هوشیاری و تجربه بالای سرویس های امنیتی و اطلاعاتی ایران مواجه هستند. او در این باره می افزاید:"البته این موضوع چالشی برای دستگاه های امنیتی ایران است به خصوص در مناطق حساس مرزی به ویژه در سیستان و بلوچستان و استان آذربایجان غربی. نگرانی اصلی می تواند در این باره باشد که داعش درصدد هدف قرار دادن اهداف نرم در مراکز شهری به ویژه در پایتخت در تهران برآید و به اقدامات تروریستی به سبک نمایشی دست بزند که بی شباهت به حملات اخیر پاریس نباشند".

ماهان عابدین در پایان اشاره می کند که تا آنجا که موضوع تروریسم بین الملل مربوط می شود ایران در فضایی ناراحت کننده مانند دیگر کشورهای منطقه به سر می برد که از تهدیدات امنیتی ناشی از داعش و گروه های مشابه مصون نیست. او می نویسد:"این موضوع سبب می شود تا هر کسی به احتمال حمله داعش در تهران فکر کند. در این میان تنها زمان است که اهمیت دارد".

 

اخبار سیاست خارجی - خردادنیوز

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------