آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

دیدار ظریف و الجبیر در حاشیه نشست وین۲



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

معاون عربی و آفریقای وزیر امور خارجه از دیدار وزرای امور خارجه ایران و عربستان در حاشیه نشست وین۲ در رابطه با فاجعه منا خبر داد.

حسین امیرعبداللهیان در حاشیه استقبال رسمی از پیکر مرحوم غضنفر رکن‌آبادی در جمع خبرنگاران گفت: پیگیری‌های جمهوری اسلامی ایران برای تعیین سرنوشت یکایک مفقودان فاجعه منا ادامه دارد. البته در حال حاضر تعداد مفقودان به کمترین سطح خود رسیده ولی ما با اطمینان اعلام می‌کنیم تا تعیین تکلیف آخرین مفقود ایرانی فاجعه منا این موضوع را پیگیری خواهیم کرد.

وی با اشاره به بحث پیگیری‌های حقوقی فاجعه منا اظهار داشت: این کار در چند سطح در حال انجام است. از یک طرف خانواده جان‌باختگان فاجعه منا با مراجعه به سازمان حج و زیارت فرم شکایتی که در این ارتباط تهیه شده را پر کردند و شکایت خود را به عنوان اشخاص حقیقی این فاجعه مطرح کرده‌اند. در جلسه‌ای که چند روز پیش با آقای قاضی عسگر داشتیم ایشان از روند این موضوع ابراز رضایت کردند و گفتند که این کار با سرعت ادامه دارد.

این مقام عالی‌رتبه وزارت امور خارجه با بیان اینکه سفارت ایران در عربستان و سرکنسولگری ایران در جده پیگیر رسیدگی‌های قضایی در محاکم قضایی عربستان سعودی است، تصریح کرد: برخی از موسسات حقوقی بین‌المللی نیز در حال جمع‌آوری مستندات این حادثه هستند تا گزارش خود را در ارتباط با این موضوع منتشر کنند.

امیرعبداللهیان با تاکید بر اینکه عربستان مسئول مستقیم فاجعه منا است، خاطرنشان کرد: عربستان باید همه تبعات آن را پذیرا باشد. در حاشیه نشست وین۲ آقای ظریف با وزیر امور خارجه عربستان ملاقات کوتاهی داشتند و در این ملاقات کوتاه موضوعات متنوعی مطرح شد و آقای ظریف در این جلسه خطاب به وزیر امور خارجه عربستان تاکید کرد که در پیگیری وضعیت مفقودان فاجعه منا و مباحث حقوقی این فاجعه تسریع‌ شود.

وی در مورد برگزاری نشست وین3 و زمان و مکان آن ابراز داشت: تا دو سه هفته دیگر نشست وین3 برگزار خواهد شد. البته این نشست ممکن است در وین یا پاریس باشد و مکان آن هنوز قطعی نشده است.

معاون وزیر امور خارجه افزود: ما تاکید بر این داریم که روند مبارزه با تروریسم با جدیت دنبال شود و روند سیاسی نیز به موازات آن دنبال شود و نکته مهم در این قضیه تعیین وضعیت بشار اسد است.

امیرعبداللهیان با اشاره به اظهارنظر مقامات برخی از کشورها مبنی بر اینکه بشار اسد باید برود بیان کرد: تصمیم‌گیری در مورد این مسئله حق مردم سوریه است و هیچ کشوری حق ندارد که برای مردم سوریه تصمیم‌گیری کند و این مردم سوریه هستند که در پایان روند سیاسی در این کشور در مورد این موضوع تصمیم‌گیری می‌کنند.

وی با بیان اینکه اگر ده‌ها نشست وین نیز برگزار شود ما اجازه نمی‌دهیم که کشورهای دیگر به جای مردم سوریه در مورد آینده سیاسی این کشور تصمیم بگیرند، یادآور شد: ما همه باید تلاش کنیم و این شرایط را فراهم کنیم که مردم این کشور در مبارزه با تروریسم موفق شوند.

معاون وزیر امور خارجه در پاسخ به سوالی درباره درگیری‌های ایجاد شده میان روسیه و ترکیه عنوان کرد: ما از همان ابتدا به دو طرف این موضوع توصیه به خویشتن‌داری کردیم. البته در شرایطی که روسیه در حال مبارزه با گروه‌های تروریستی است هدف قرار دادن هواپیمایی که در حال مبارزه با تروریست‌ها است خطاست. با این حال ما از همان ابتدا در این قضیه دو طرف را به خویشتنداری دعوت کردیم و اینکه همه تلاش‌ها باید در جهت مبارزه با تروریسم سوق داده شود.

 

اخبار سیاست خارجی - ایلنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------