آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

وزیر خارجه عراق: تمام دنیا باید بدانند؛ دولت ایران موافق حمله به سفارت عربستان نبوده



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


وزیر خارجه عراق: تمام دنیا باید بدانند؛ دولت ایران موافق حمله به سفارت عربستان نبوده / تلاش هایی برای توقف تنش میان تهران و ریاض شروع کرده ام

وزیر خارجه عراق با اشاره به تنش ایجاد شده بین ایران و عربستان گفت: با توجه به این حوادث، عراق لازم دید که حرکتی را در این زمینه انجام دهد و در راستای متوقف کردن این تنش اقدامات دیپلماتیکی را صورت دهد.

ابراهیم جعفری ظهر سه‌شنبه در نشست خبری مشترک با وزیر خارجه ایران افزود: بعد از اتفاقاتی که افتاد این موضوع توسط دولت عراق مورد بررسی قرار گرفت و تاکید بر این شد که دولت عراق نمی‌تواند در اعتراض به این شرایطی که پیش آمده موضع سکوت اتخاذ کند و بی‌طرف باشد. در همین راستا لازم بود که یک حرکتی را شروع کند و در راستای متوقف کردن تنش فعالیت‌های دیپلماتیکی را صورت دهد.

او با بیان این که گسترده شدن این تنش‌ها باعث ایجاد مشکلاتی در منطقه می‌شود، تصریح کرد: حکمی که دادگاه در مورد شیخ نمر صادر کرد را محکوم می‌کنیم. ایشان فردی اصلاح‌گر بودند که به هیچ وجه به پناه بردن به سلاح معتقد نبودند. ایشان در واقع نمونه‌ای بودند که در دنیا کم‌تر دیده شده است.

به نوشته ایسنا، وی به گفتمان شیخ نمر اشاره کرد و گفت: از آقای ملک عبدلله و وزیر خارجه پیشین عربستان سعودی کلام دیگری را در مورد شیخ نمر شنیده بودیم و وقتی خبر اعدام ایشان را شنیدیم شوکه شدیم. البته ما نمی‌خواهیم در مسائل داخلی عربستان دخالت کنیم ولی شیخ نمر عالم دینی بودند که با علماء و دنیای اسلام ارتباط داشتند.

این دیپلمات عالی‌رتبه عراقی در بخش دیگری از صحبت‌هایش با بیان این که ما از دیروز حرکت‌هایی را برای حل بحران ایجاد شده آغاز کرده‌ایم گفت: تاکنون با وزیران خارجه 5 تا 6 کشور خارجی و دبیرکل اتحادیه عرب صحبت کردم. امروز در تهران هستم و به‌زودی ضمن این که به برخی از کشورهای عربی سفر خواهم کرد با بقیه وزیران خارجه کشورهای عضو اتحادیه عرب نیز رایزنی خواهم کرد و این رایزنی‌ها را برای ایجاد آرامش در منطقه و حل مشکل از طریق مسالمت‌آمیز انجام می‌دهیم.

او با اشاره به گفت‌وگوهایی که صبح امروز در رابطه با این موضوع با محمد جواد ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان داشته است گفت:‌ آقای ظریف در دیداری که با یکدیگر داشتیم برای ما توضیح داد که چگونه آن اتفاقات اداره و کنترل شده و این که آقای وزیر خارجه و آقای رییس‌جمهور پیگیر این مسأله هستند و ما معتقدیم که تمام دنیا از جمله کشورهای عربی باید در جریان تلاش‌های جمهوری اسلامی ایران در این مسیر باشند و بدانند که دولت موافق این حمله نبوده بلکه به دنبال صلح و آرامش است و این تلاش جمهوری اسلامی ایران در راستای ایجاد صلح و آرامش نشان‌دهنده هنر ایران است نه ضعف آن.

وزیر خارجه عراق با اشاره به مبارزه کشورش با گروه تروریستی داعش در طی دو سال و نیم گذشته، تصریح کرد: در این مدت پیروزی‌هایی را به دست آورده‌ایم. دشمن نیز عقب‌نشینی کرده است و این پیروزی توسط ارتش پیش‌مرگ‌ها و نیروهای بسیج مردمی به وجود آمده است.

وی با اشاره به اینکه بسیاری از اعضای گروه تروریستی داعش شهروندان کشورهای دیگر هستند، ادامه داد: مستشاران در عراق وجود دارند و فقط از نظر نظامی رایزنی و مشورت می‌دهند و مبارزه با داعشی‌ها توسط ارتش عراق صورت می‌گیرد.

ابراهیم جعفری به حضور نیروهای نظامی ترکیه در بخشی از مرزهای عراق اشاره کرد و افزود: ما سعی کرده‌ایم که این موضوع را از طریق دیپلماتیک و گفت‌وگوی مستقیم با ترکیه حل کنیم. به دنبال حل این موضوع هستیم و در عین حال که برای رابطه‌مان با ترکیه اهمیت قائلیم ولی هرگونه دخالت و نقض حاکمیت سرزمینی و سیاسی عراق را نمی‌پذیریم. ما تلاش داریم که روابط خود را با ترکیه حفظ کنیم ولی از دیگر سو حفظ حاکمیت‌مان نیز برای‌مان مهم است.

او با بیان این که شورای امنیت سازمان ملل نیز اقدام ترکیه را برای حضور در مرزهای عراق، محکوم کرده ادامه داد: اتحادیه عرب نیز این موضوع را محکوم کرده است.

وی با اشاره به بحران‌هایی که در خود عراق و برخی از کشورهای همسایه آن وجود دارد گفت: ما تمام تلاش‌مان این است که امنیت و صلح در منطقه حاکم شود و در همین ارتباط وجود آرامش در روابط جمهوری اسلامی ایران و عربستان سعودی به نفع منطقه و دیگر کشورها نیز هست.

این دیپلمات عراقی در جریان این کنفرانس مطبوعاتی در پاسخ به سوال خبرنگاری که از او پرسید که چرا عراق با توجه به مشکلاتی که دارد اقدام به وساطت و میانجی‌گری بین ایران و عربستان کرده است؟ گفت: می‌خواهم سوال را به نحو دیگری جواب دهم. اگر عراق کاری در این زمینه انجام ندهد امر عجیبی است.

او به روابط حیاتی ایران و عراق اشاره کرد و گفت: ما با سعودی‌ها ارتباط داریم و به دلیل احساسات مشترکی که داریم به اهمیت روابط این دو کشور واقفیم و معتقدیم این بحران ممکن است بر کشورهای دیگر و کل منطقه اثر منفی بگذارد؛ بنابراین عراق در تلاش است که نقش خود را در این زمینه برای کاهش تنش ایفا کند. این مصونیت برای ماست. ما از همان اول تلاش کردیم تا شدت این موضوع کاهش پیدا کند تا خدای نکرده تبدیل به یک فاجعه نشود چرا که اگر بحرانی ایجاد شود، همه ملت‌های منطقه ضرر می‌کنند. بنابراین همان‌طور که تاکید کردم عراق ضروری می‌داند در این ارتباط کاری انجام دهد.

ابراهیم جعفری در ادامه با بیان این که با برخی از دوستان عرب خود صحبت کرده‌ام و قرار است به برخی دیگر کشورهای عربی منطقه نیز سفری داشته باشم که بتوانم کاری انجام دهم ادامه داد: وزیران خارجه اتحادیه عرب هفته آینده جلسه خواهند داشت من نیز در آن جلسه حضور پیدا خواهم کرد و در آن‌جا مواضع و دیدگاه‌های خود را در این ارتباط بیان می‌کنم.

وی ادامه داد: در آن جلسه بر اهمیت وحدت و همکاری کشورهای منطقه جهت مبارزه با خطراتی که وجود دارد تاکید خواهم کرد و این که منافع همه کشورها می‌طلبد که با یکدیگر همراهی و هماهنگی داشته باشند. در آن جلسه تاکید خواهم کرد که نگرانی‌ نباید وجود داشته باشد حاکمیت کشورها محترم شمرده می‌شود.

او با بیان این که ایران و عربستان و کشورهایی که شیعه و سنی دارند می‌توانند گفت‌وگوی برادرانه با یکدیگر داشته باشند تصریح کرد: تلاش من در این جلسه جهت آرام کردن اوضاع خواهد بود.

او به مهارت محمدجواد ظریف در امر دیپلماسی اشاره کرد و گفت:‌ ایشان در این زمینه قوی هستند. من برخوردها و دیپلماسی ایشان را در نشست‌های مختلف از جمله نشست‌های وین مشاهده کرده‌ام و همانطور که دراین جلسه تاکید شد ما باید منطقه را از خطراتی که وجود دارد حفظ کنیم تا تنشی در منطقه وجود نداشته باشد چرا که تنش و درگیری به همه آسیب می‌رساند.

 

اخبار سیاست خارجی - انتخاب

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------