آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

السفیر: فرانسه در انتظار روحانی



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

در بحبوحه درگیری های منطقه ای از سوریه تا عراق، یمن و لیبی و در گیرودار شدت گرفتن رویارویی عربستان و ایران، لبنان از الویت خاصی برخوردار نیست.

السفیر نوشت: احتمالا فرانسه تنها کشوری است که به طرح "مسئله لبنان" در "گردهمایی" های قدرت های منطقه ای و بین المللی مباردت می کند، این قدرتها از ایران و عربستان سعودی شروع و به آمریکا ختم می شود.

به گزارش تیک، در بحبوحه درگیری های منطقه ای از سوریه تا عراق، یمن و لیبی و در گیرودار شدت گرفتن رویارویی عربستان و ایران، لبنان از الویت خاصی برخوردار نیست.

لبنان به گفته محافل آگاه فرانسوی " در دستور کار کشورهای منطقه و غربی قرار ندارد و فقط تلاش می کنند تا این جبهه آرام و و به دور از انفجاری باقی بماند زیرا این کشورها نیازی به مشکلات جدید ندارند . "

به استثنای سخنرانی های سید حسن نصرالله، رکود کامل مشخصه فضای سیاسی لبنان است. وی در یکی از این سخنرانی ها گفت برای هر گونه حل و فصل سیاسی در لبنان یک بسته کامل [پیشنهادی] ضروری است. سپس سعد الحریری با ابتکار خود مبنی بر طرح نام سلیمان فرنجیه برای سمت ریاست جمهوری پاسخ داد.

فرانسه به اهمیت ابتکار حریری-فرنجیه از نظر این که "اقدامی صرفا لبنانی" است، نگاه می کند.

گفتگوی حریری- فرنجیه از نظر فرانسوی ها ثمر بخش بود زیرا بیانگر گفتگو میان دو گروه ٨ و ١٤ مارس است. اگرچه فرانسه از هرگونه گفتگویی از این نوع استقبال می کند اما در جزئیات آن مداخله نمی کند. برای فرانسوی ها میزان تاثیر اختلاف تازه سعودی- ایرانی بر گفتگوی حریری- فرنجیه مشخص نیست اما پاریس بر طرح موضوع لبنان در تمامی محافل بین المللی و در سطوح بالا پافشاری دارد و لبنان در هنگام سفر آقای حسن روحانی، رئیس جمهور ایران به پاریس از جمله مسایل مورد بحث خواهد بود. پیش بینی می شود این سفر در اواخر ماه جاری میلادی انجام شود.

محافل آگاه فرانسوی در مصاحبه با "السفیر" تاکید کردند "تا به امروز در اظهارات مقامات ایران قویا اعلام شده تهران در امور لبنان دخالت نمی کند " محافل ذکر شده اشاره می کنند" عربستان سعودی نیز برای مداخله آمادگی و ظرفیت ندارد. در برابر فرانسوی ها [راهی به جز ] تکرار طرح موضوع لبنان با این دو طرف و دیگران باقی نمانده مگر اینکه به تلاش های خود در این زمینه ادامه دهند.

محافل فرانسوی علاقه مند به مسایل لبنان می پرسند :" شرط های اصلی توافق در مورد رئیس جمهور چیست؟ زیرا نخست وزیر سعد الحریری و سلیمان فرنجه از بسته اصلی سخن گفتند که دربردارنده قانون انتخابات مجلس و تشکیل دولت است".

توجه فرانسه به لبنان از میان نرفته و همچنان سفر فرانسوا اولاند رئیس جمهور این کشور به بیروت همچنان بابرجاست و درصورتی که شرایط فراهم و سفر مفید باشد، انجام خواهد شد.

اما هدیه عربستان سعودی(٣ ملیارد دلار) به ارتش لبنان به قوت خود باقی است و سعودی ها مبالغی را که می بایست تا به امروز پرداخت کنند پرداخت کرده اند و محموله های آینده جنگ افزار و دیگر ساز و برگ نظامی در ماه های آینده خواهد رسید. فرانسوی ها تمایل به یادآوری این مطلب دارند که هدیه در قالب یک برنامه پنج ساله صورت می گیرد.

درباره موضوع سوریه همچنان قطعنامه شماره ٢٢٥٤ شورای امنیت در گرو رویدادها در عرصه میدانی سوریه است که همچنین با عامل جدیدی مرتبط است که در بحران فزاینده بین سعودی ها و ایرانی ها نمود یافته است. علت این بحران اعدام شیخ نمر النمر از سوی عربستان و به آتش کشیدن سفارت عربستان در تهران از سوی تظاهرکنندگان ایرانی بود که ریاض را به قطع روابط دیپلماتیک با تهران و برانگیختن کشورهای منطقه علیه این کشور سوق داد.

درباره اختلاف عربستان و ایران محافل آگاه فرانسوی اعتقاد دارند شاید باید چارچوب بین المللی جدیدی را برای گفتگو درباره مسائل منطقه ایجاد کرد زیرا در حال حاضر چارچوب و نیز دستور کار مثبتی برای نزدیک کردن مسائل منطقه و تلاش برای یافتن راه حل وجود ندارد. در نتیجه باید چارچوب جدید و روند سیاسی برای کشورهای منطقه ایجاد کرد. گره اصلی امروز سوریه است. گفتگوی بین المللی نزدیک سه سال و نیم است درباره عناصر موجود در بیانیه نشست ژنو١ آغاز شده است اما به نتیجه نرسیده است و احتمالا دربردارنده جزئیات راه حل سیاسی و حکومت انتقالی است.

اما نتیجه جنگ میدانی هنوز قطعی نیست و توازن بین قدرت های درگیر در آن آشکار نمی باشد و هیچ کس نمی تواند بقای رئیس جمهور بشار اسد را در قدرت یا ترک آن را پیش از پایان یافتن مذاکراتی پیش بینی کند که عملا با تحولات عرصه میدانی سوریه مرتبط است. در عمل راه حل سیاسی در سوریه همچنان با عرصه میدانی مرتبط است.

به گفته فرانسوی ها شاید اهمیت قطعنامه شورای امنیت در تاکید آن بر سه نکته اصلی نهفته است: پیدا کردن راه حل سیاسی، آتش بس و مبارزه با تروریسم. راه حل، متمرکز بر این نکات باقی خواهد ماند. در اینجا فرانسوی ها بیشترین اهمیت را به کنفرانس مخالفان سوری به میزبانی ریاض می دهند، کنفرانسی که برای نخستین بار گروها مخالف دولت اسد را گردهم آورد. به اعتقاد فرانسوی ها این نخستین بار است که سعودی ها نقش واضحی در حل فصل سیاسی از طریق سهیم کردن مخالفان در عملیات سیاسی ایفا می کنند.

اما آیا قدرت حل و فصل سیاسی با قدرتهای نظامی درگیر در میدان برابری دارد؟

محافل آگاه فرانسوی اشاره می کنند در سوریه اوضاع نظامی پیچیده است. این جنگی میان نیروهایی است که از توازن قدرت برخوردار هستند. در برخی از زمینه ها توازن قدرت به نفع رئیس جمهور سوریه بشار اسد است زیرا او همچنان در قدرت است اما با وجود این در وضعیتی ترحم برانگیزی قرار دارد. امروز سرمایه گذاری نظامی روسیه آشکار است. این سرمایه گذاری سیاسی باعث می شود روسیه به رسیدن به نتایج سیاسی متعهد شود. در نتیجه فشاری برای دستیابی به راه حل سیاسی وجود دارد و امروز پس از گذشت پنج سال از به راه افتادن جنگ در سوریه یافتن راه حل پیچیده تر شده است زیرا شرایط پیچیده تر شده با این همه شرط های راه حل همچنان به همان صورت گذشته باقی مانده است.

به اعتقاد فرانسه، بشار اسد از ابتدای انقلاب سوریه گزینه های سیاسی در اختیار نداشت اگر گزینه های سیاسی داشت به سرکوب تظاهرات مسالمت آمیز مبادرت نمی کرد. اگر گزینه های سیاسی برای او در سال ٢٠١١ وجود نداشته پس چگونه پس از گذشت پنج سال جنگ، گزینه ای سیاسی در اختیار خواهد داشت؟

 

اخبار سیاست خارجی - تسنیم

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------