آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

آمریکا: ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه داده؛ این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران‌کننده است

مشاور امنیت ملی آمریکا مدعی شد که ایران تعداد زیادی پهپاد به روسیه ارسال کرده که این موضوع برای امنیت اروپا بسیار نگران کننده است. وی ادامه داد: «اگر روسیه به ایران سلاح…

پنج درس تاریخی از ازادی ملوانان آمریکایی توسط ایران



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

نشریه تخصصی دفاعی – نظامی امریکایی "نشنال اینترست" با انتشار یادداشتی به قلم "جی متئیوس مک اینیس" پژوهشگر اندیشکده دست راستی آمریکن اینترپرایز" که مقالات زیادی را نیز درباره روابط ایران و سوریه نوشته است به پنج درسی پرداخته که از دید این تحلیلگر می توان از حادثه بازداشت ملوانان امریکایی در ایران و ازادی آنان پس از دیپلماسی موفق میان دو کشور آموخت.

به گزارش خرداد، نویسنده این مطلب با اشاره به این موضوع که دیپلماسی کری و ظریف زمینه آزادی ملوانان بازداشت شده را فراهم آورد پنج درس گرفته شده از این رویداد را این گونه بیان می کند:

1- برقراری کانال ارتباطی میان ایران و امریکا:

این رویداد نشان داد که کانال ارتباطی میان دو کشور باز است. به طور تاریخی در ایران قوه مجریه کنترل محدودی بر دستگاه های امنیتی و نظامی دارد. سپاه پاسداران انقلاب اسلامی نیز گزارش های خود را معمولا به رییس جمهوری ارائه نمی دهد. با این حال، در رویداد اخیر ظریف و تیم دیپلماسی ایران توانستند با رایزنی با کری و تیم دیپلماتیک امریکایی این موضوع را فیصله دهند. این موضوع نشان می دهد که کانال های ارتباطی دیپلماتیک میان ایران و امریکا برای رایزنی در مواقع اضطراری باز هستند.

2- سپاه پاسداران انقلاب اسلامی برخلاف آنچه رسانه های اغربی بازتاب می دهند نیروی انعطاف ناپذیر و هیولا نیست:

مقام های سپاه اشاره کردند که اقدام اخیر ملوانان امریکایی غیر حرفه ای بوده است. اما رویداد اخیر نشان داد که واشنگتن می تواند به تعاملات دیپلماتیک دولت روحانی و شخص ظریف و همکاری آنان با سپاه امید داشته باشد. این موضوع می تواند نگرانی های امریکا از سپاه را کاهش دهد.
 
3- تهران خواستار لغو تحریم هاست و نمی خواهد مزایای اقتصادی آن را از دست دهد:

یکی دیگر از انگیزه های ایران برای ازادی ملوانان عدم تمایل ایران به درگیری بیش تر در منطقه و ایجاد بی ثباتی است. ایران برای حل و فصل پرونده هسته ای با طرفین غربی وقت گذاشته می خواهد هرچه زودتر تحریم ها لغو شوند تا از منافع اقتصادی آن برخوردار شود.

 4- ایران هنوز هم در عرصه رسانه ای امریکا را مورد تحقیر قرار می دهد:

علیرغم حصول برجام حادثه اخیر نشان داد که ایران هنوز هم در عرصه رسانه ای امریکا را تحقیر می کند. رسانه های ایران در حادثه اخیر و عذرخواهی ملوانان به عنوان یک پیروزی یاد کردند و فیلم هایی را از ملوانان بازداشت شده منتشر کردند.

 5- ایران تمرکز خود را بر روی سیاست بازدارندگی و جلوگیری از افزایش نفوذ منطقه ای امریکا و متحدان آن قرار داده است:

بحران اخیر و هم چنین ازمایش های موشک های بالستیک ایران که اخیرا روی داد نشان می دهد که ایران هنوز هم تمرکز خود را بر روی مهار تهدید امریکا و متحدان ان و اتخاذ سیاست بازدارندگی دفاعی قرار داده است. در این باره "محسن رضایی" فرمانده پیشین سپاه اظهار کرد که بازداشت ملوانان پیامی به کشورهای منطقه بود که با آتش بازی نکنند. این فرمانده پیشین سپاه در حالی این موضوع را بیان کرد که تنش در روابط ایران و عربستان پس از اعدام شیخ نمر و واکنش نیروهای خودسر در ایران افزایش یافته است و انتظار می رود که حضور نیروهای سپاه در خلیج فارس و تنگه هرمز حفظ شود.

اخبار سیاست خارجی - خرداد

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------