آخرین اخبار سیاست خارجی

طرح تحریمی علیه دولت ایران,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

سنای آمریکا چند طرح تحریمی علیه دولت ایران را تصویب کرد/خریداران نفت ایران تحریم می شوند

مجلس سنای آمریکا بسته‌ای شامل چهار طرح را تصویب کرد که از جمله شامل تحریم خریداران نفت ایران و چند طرح دیگر برای تشدید فشار علیه جمهوری اسلامی است. به گزارش سایت دیده…

برجام معجزه نمي کند/ اعتماد تنها امتيازي بود که به طرف مقابل داديم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

برجام و برداشته شدن تحريم‌ها موجب رفع موانع شده ولي معجره نمي‌کند.

به گزارش آريا، معاون وزارت امور خارجه کشورمان گفت: کشورهاي بزرگ اگر مي‌توانستند تاسيسات هسته‌اي ايران را از بين ببرند مذاکره نمي‌کردند و باوجود موشک‌هاي ما بود که مجبور به برگزاري چندين رزمايش براي نشان دادن قدرت خود شدند.

سيدعباس عراقچي صبح امروز در نخستين همايش فرهنگيان و دانش‌آموزان با محوريت پرسش مهر رئيس جمهور اظهار داشت: آنچه که در مذاکرات به دست آمد نتيجه پايداري مردم در همه دوران تاريخ انقلاب و به‌ويژه در 12 سال اخير که فشار تحريم‌ها به اوج خود رسيد، بوده است.

وي با بيان اينکه برجام نمايانگر پيروزي مردم ايران در چند عرصه مهم بوده که اولين عرصه مهم عرصه اراده‌ها است و ملت ايران اراده خود را بر 6 قدرت بزرگ ثابت کردند که اين بي‌سابقه بود، افزود: اين کشورها تعطيلي غني‌سازي و انرژي هسته‌اي را مي‌خواستند و ملت مي‌گفت انرژي هسته‌اي حق مسلم ماست و هر تهديدي توانستند انجام دادند، اما مردم هفت قطعنامه شوراي امنيت که براي کشورهاي شوراي امنيت الزام‌آور بود را تحمل کردند.

عضو ارشد تيم مذاکره‌کننده هسته‌اي جمهوري اسلامي ايران خاطرنشان کرد: سرانجام کشورهاي قدرتمند قبول کردند غني‌سازي ادامه يابد، به طوري که حتي يک روز هم تعطيل نشد و حتي قطعنامه‌هاي فصل هفت شوراي امنيت يکجا لغو شد بدون اينکه حتي يک روز هم اجرا شود.

عراقچي ادامه داد: برنامه هسته‌اي موضوعي بود بين اراده مردم ايران مقابل کشورهاي بزرگ که در نهايت اراده ملت ايران بر همه فشارها و تهديدها فائق آمد تا ما زير بار تعطيلي راکتور آب سنگين اراک نرويم و راکتور بسيار سنگين‌تر و پيشرفته‌تر جايگزين آن مي‌شود.

وي به تثبيت برنامه هسته ايران در مرحله بعد اشاره و اضافه کرد: در حالي که شوراي امنيت با تمام وجود تلاش در تعطيلي برنامه هسته‌اي ايران داشت، اکنون اين موضوع يک برنامه مشروع به شمار مي‌رود و حتي شوراي امينت به کشورها توصيه مي‌کند در برنامه هسته‌اي با ايران همکاري کنند.

طرف‌هاي مقابل مطمئن شدند هر قدر تحريم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسليم نخواهد شد تا يکي از مقامات آمريکايي صريحاً اعتراف کرد که تحريم‌ها ايران را پاي ميز مذاکره نياورده است
معاون حقوقي و بين‌الملل وزارت امور خارجه جمهوري اسلامي ايران افزود: ما در مقابل اين امتيازاتي که اخذ کرديم به طرف‌هاي مقابل اعتماد داديم سراغ سلاح هسته‌اي نخواهيم رفت و اين تنها امتياز آنها بود که پيشتر هم ما به هيچ وجه دنبال سلاح هسته‌اي نبوده و به فتواي مقام معظم رهبري سلاح هسته‌اي را حرام مي‌دانيم.


وي با طرح سئوالي مبني بر اينکه چرا قدرت‌هاي بزرگ پاي ميز مذاکره آمدند، گفت: وقتي ما پشت ميز مذاکره مي‌نشينيم هيچ قدرتي نداريم مگر توانمندي کشورهاي خود که ما اگر هنري داشتيم اين بود که قدرت و توانمندي مردم ايران را ترجمه کنيم به ديپلماسي و حق خود را بگيريم.

توانمندي دفاعي، مقاومت مردم و قدرت علمي ايران برجام را به فرجام رساند
عراقچي با بيان اينکه سه توانمندي در کشور موجب شد اين کشورها پاي مذاکره با ايران بنشينند، ادامه داد: اولين مورد توانمندي دفاعي کشور بود و کشورهاي بزرگ وقتي پاي ميز مذاکره آمدند که از تهديد کردن ايران نااميد شدند و اگر مي‌توانستند تاسيسات هسته‌اي را با حمله نظامي از بين ببرند مذاکره نمي‌کردند و به خاطر موشک‌هاي ما بود که چندين مورد آنها در چندين رزمايش قدرت خود را نشان دادند و ما اين را مديون سرداراني مثل باکري هستيم.

اين عضو تيم مذاکرات هسته‌اي تصريح کرد: ما همچنين مديون توانمندي مقاومت مردم در مقابل تحريم‌هاي اقتصادي هستيم که خيلي مردم را آزار داد اما آنها را به زانو درنياورد و مردم تحمل کردند و با مقاومت خود اجازه ندادند دشمنان از تحريم‌ها نتيجه بگيرند و طرف‌هاي مقابل مطمئن شدند هر قدر تحريم‌ها را بالا ببرند مردم ما تسليم نخواهد شد تا يکي از مقامات آمريکايي صريحاً اعتراف کرد که تحريم‌ها ايران را پاي ميز مذاکره نياورده است.

وي اذعان داشت: توانمندي سوم توانمندي علمي جمهوري اسلامي ايران در عرصه مذاکرات هسته‌اي بود که در اين زمينه مديون دانشمندان هسته‌اي هستيم و وقتي ديدند اين توانمندي علمي قابل کنترل نيست پاي ميز مذاکره آمدند تا مطمئن شوند اين توانمندي سراغ توليد سلاح هسته‌اي نخواهد رفت.

عراقچي تصريح کرد: روز گذشته مقام معظم رهبري در فضايي که براي بعد از برجام ترسيم کردند اول اقتصاد مقاومتي، دوم علم و فناوري و سوم مصونيت فرهنگي را مهم و ضروري بر شمردند.

معاون وزير امور خارجه خاطرنشان کرد:  برجام و برداشته شدن تحريم‌ها موجب رفع موانع شده ولي معجره نمي‌کند بلکه همت خود ما منجر به معجزه مي‌شود، همچنين اقتصاد مقاومتي اقتصادي است که مي‌تواند در برابر هر فشاري مقاومت کند و منظور آن انزوا و مضيقه نيست بلکه اين است که هيچ کسي جرأت نکند اقتصاد ما را تهديد کند.


وي با بيان اينکه امکان ارتباطات علمي فراهم شده و اميدواريم با رفع موانع علمي، دستگاه‌ها از امکانات بيشتري برخوردار شوند افزود: مصونيت فرهنگي در وهله اول از آموزش و پرورش آغاز مي‌شود که بايد در مقابل فرهنگ غربي و کژي ها و ناراستي‌ها مصون شوند.

 

اخبار سیاست خارجی - آریا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------