آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

روحانی: علاقمند به ادامه تنش با عربستان نیستیم



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

 روحانی: علاقمند به ادامه تنش با عربستان نیستیم/آماده همکاری با پاکستان برای کمک به صلح افغانستان هستیم

رئیس جمهوری اسلامی ایران با بیان اینکه همواره موضوعات گوناگون بین ایران و پاکستان برای همکاری مورد بحث و تبادل نظر قرار داشته است گفت: در سفر جاری نیز موضوع کمک به روند صلح افغانستان در دیدار با نخست وزیر پاکستان مطرح شد و همکاری در این زمینه مورد توافق ما است.

حسن روحانی در دومین روز از سفر خود به پاکستان و در کنفرانس مطبوعاتی خود در پایان این سفر در پاسخ به خبرنگار ایرنا درخصوص روند صلح افغانستان گفت: پاکستان یک کشور بسیار مهم جهان اسلام است و ایران هم یک کشور بزرگ و قدرتمند در منطقه و جهان است و همواره میان ایران و پاکستان رایزنی ها و همفکری ها و همکاری هایی در گذشته بوده و به ویژه درباره افغانستان ما در گذشته بحث هایی داشته ایم.


وی افزود: موضوع افغانستان در مذاکرات با نواز شریف در سفر جاری مطرح شد و حتی این فرمول که با پاکستان و افغانستان به صورت سه جانبه با هم کار کنیم، مورد بحث قرار گرفت که پیشنهاد آن از سوی پاکستان بود و مورد توافق ما قرار گرفت.


روحانی گفت: ما سه کشور به طور سه جانبه می توانیم برای امنیت افغانستان تلاش کنیم و امنیت افغانستان برای خود مردم این کشور و همچنین پاکستان و ایران به عنوان دو کشور مهاجر پذیر از افغانستان و هم مرز با این کشور اهمیت فوق العاده ای دارد.


رئیس جمهوری افزود: بنابراین هر کاری که بتوانیم برای صلح، ثبات و امنیت در افغانستان انجام دهیم دریغ نخواهیم کرد و در گذشته هم همواره با مقامات دولت افغانستان گفت وگوی سازنده داشته ایم. من چند وقت پیش با اشرف غنی رئیس جمهوری افغانستان به صورت تلفنی صحبت کردم و ما همواره رابطه بسیار خوبی با دولت افغانستان و پاکستان داشته ایم و تلاش های دوجانبه و سه جانبه می تواند تاثیر گذار باشد و ما آماده ایم به مردم و دولت افغانستان کمک کنیم.

** علاقه مند به ادامه تنش با عربستان نیستیم
حسن روحانی در پاسخ به سوال یک رسانه پاکستانی درخصوص تنش های میان ایران و عربستان گفت: علاقه مند به ادامه تنش با عربستان نیستیم. ایران یک کشور بسیار بزرگ در منطقه و جهان اسلام است و عربستان هم نقش تاثیر گذار در جهان اسلام دارد.


وی افزود: بنابراین اگر مشکلی بین دو کشور است باید حل و فصل شود. کشورهایی که تاکنون تلاش کرده اند به حل این تنش کمک کنند از جمله کشور پاکستان، ما همواره به این تلاش ها پاسخ مثبت داده ایم.


رئیس جمهوری در ادامه گفت: امیدواریم در آینده نزدیک مسیر درستی برای حل و فصل مشکلات دو کشور پیدا شود.


روحانی گفت: دنیای اسلام باید از تنش ها به دور باشد. جهان اسلام نیاز به توسعه و رفاه و پیشرفت دارد و این پیشرفت فقط در سایه صلح و ثبات امکان پذیر است و ما در این زمینه هر اقدامی که باشد از آن دریغ نخواهیم کرد.

روحانی در پاسخ به سوال یک خبرنگار پاکستانی مبنی بر اینکه آیا نواز شریف در دیدار با وی جدول زمانی مشخصی را برای تکمیل پروژه خط لوله انتقال گاز از ایران به پاکستان مطرح کرده است، گفت: ایران به تعهدات خود در این زمینه عمل کرده است و از دولت پاکستان نیز خواسته است که توافقاتی که قبلا بین دو کشور بوده عمل کند. البته پاکستان این استدلال را مطرح می کند که به دلیل تحریم های سال های اخیر نتوانسته آنچه لازم بوده را درخصوص این طرح انجام دهد.


وی افزود: امیدواریم امروز که تحریم ها را پشت سر گذاشته ایم پاکستان بتواند هر چه سریعتر بخش مربوط به خود را انجام دهد.
روحانی گفت : آنچه مهم است این است که می توانیم به مردم پاکستان بگوییم این آمادگی از طرف ایران کاملا وجود دارد که هر زمان پاکستان آماده باشد صادرات گاز به این کشور را آغاز کند. ایران تنها چند ماه زمان لازم دارد که خط لوله گاز خود تا مرز پاکستان را کاملا تکمیل کند.


روحانی همچنین در پاسخ به سوالی درخصوص برخی گزارش ها مبنی بر اینکه بندر چابهار ایران رقیبی برای بندر گوادر پاکستان است گفت: رقابت سازنده مفید است و اشکالی ندارد. اما چابهار یک بندر بسیار مهم در آینده خواهد بود که آب های اقیانوس هند را به آسیای مرکزی متصل می کند. ضمن اینکه بندر گوادر می تواند نیازمندی های پاکستان را مرتفع کند و در آینده دورتر می تواند از طریق کریدور اقتصادی به چین متصل شود.


روحانی افزود: فعالیت های دو بندر هیچ منافاتی با یکدیگر نخواهد داشت بلکه وقتی ما قصد داریم این دو بندر را از طریق راه آهن به هم وصل کنیم، این بدان معنا است که چین می تواند از طریق بندر گوادر و راه آهن به این بندر و چابهار به کل منطقه آسیای میانه و منطقه قفقاز، اروپا و روسیه متصل شود. بنابراین این دو بندر موجب تسهیل تجارت و پیشرفت منطقه خواهد بود.


رئیس جمهوری ایران در پاسخ به سوالی در خصوص نشست آتی سازمان همکاری اسلامی در ترکیه گفت: سازمان همکاری اسلامی باید اساس حل و فصل مشکلات و مسائل جهان اسلام و کمک به رفع تنش ها باشد و البته این سازمان در گذشته نتوانسته قدم های موثری را بردارد و مشکلاتی را که در منطقه خاورمیانه وجود دارد حاکی از این است.


روحانی افزود: امیدواریم سازمان همکاری اسلامی بتواند در آینده نقش خود را در جهت حل مسائل و مشکلات جهان اسلام و منطقه به درستی ایفا کند.


رئیس جمهوری در پاسخ به سوالی درخصوص نقش ایران در تحولات صلح در سوریه با توجه به اختلافاتی که میان ایران و عربستان وجود دارد گفت: خوشحالیم که قدم خوبی برای آتش بس در سوریه بین ارتش و گروه های معارض این کشور البته به غیر از گروه های تروریستی داعش و جبهه النصره و برخی گروه های دیگر وابسته به القاعده، برداشته شده است و امیدواریم این آتش بس ادامه پیدا کند و وسیله ای باشد تا شرایط لازم را برای ادامه گفت وگوها میان دولت و سوریه و معارضین فراهم کند تا این گفت وگوها بتواند مبنایی برای برگزاری انتخابات آتی سوریه باشد.


وی افزود: البته متاسفانه بین ایران و عربستان رابطه ای بصورتی که ما بتوانیم در خصوص مسائل مختلف مذاکره کنیم وجود ندارد. ما معتقدیم که در جهان اسلام همه باید تلاش کنند تا اختلاف نظرها را از طریق گفت وگو حل و فصل کنند.


روحانی گفت: درخصوص سوریه همیشه بین نظرات ما و نظرات عربستان فاصله بوده است. ما همواره معتقد بوده ایم که در سوریه باید با گروه های تروریستی مبارزه جدی انجام شود و نباید از تروریست ها در سوریه حمایت های مالی و تسلیحاتی انجام شود.

 

اخبار سیاست خارجی - ایرنا

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------