آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش‌های بین‌المللی به حادثه اصفهان| عمان: این اقدام اسرائیل را محکوم می‌کنیم

بامداد امروز جمعه برخی منابع از مقابله با چند ریزپرنده توسط پدافند هوایی کشور در برخی از شهر‌ها از جمله اصفهان خبر دادند. این در حالی است که ایران در روز‌های اخیر بار‌ها…

حماس باید از ایران عذرخواهی کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

چرا ابومرزوق به تهران نیامد؟
حماس باید از ایران عذرخواهی کند

یکی از مقامات نظامی ایران به المانیتور می‌گوید که ابو مرزوق تلاش داشت تا با ارتباط گیری با تهران بتواند مقدمات سفر هیأت حماس از قاهره به دوحه را به تهران فراهم کند، اما ایرانی‌ها واکنش منفی نشان دادند.

جنبش حماس همانند درویش دوره گردی که به دنبال رحمت خدا است، سراسر خاورمیانه را می گردد تا راه حلی برای مشکلات پیچیده اش پیدا کند. از قاهره تا دوحه و تهران و هر سفر هدف ویژه ای دارد.

یکی از مقامات حماس به المانیتور می گوید: «پس از بهار عربی، فرآیند تصمیم گیری در جنبش ما پیچیده شد. ما تحت تاثیر عامل جغرافیا (چون مقامات حماس پراکنده اند) ایدئولوژی و منابع مالی قرار گرفته ایم. بنابراین در موارد متعدد مواضع ما ایجاد بحث و جدل می کند. اگر ایران خوشحال شود، به این معنا است که اخوان المسلمین ملاحظاتی دارد، و اگر ترکیه و قطر موافق اقدامات ما باشند، ما باید منتظر محکومیت از سوی بیروت یا دمشق باشیم.»

12 مارس، یکی از مقامات ارشد حماس سفری غیرمنتظره به قاهره داشت تا با مقامات امنیتی مصری بر سر پرکردن شکاف های موجود بحث کنند. موسی ابومرزوق، مسئول روابط بین الملل حماس این هیات را رهبری می کرد.

آن گونه که یکی از مقامات حماس به المانیتور می گوید: «این اولین دیدار در طول چند ماه اخیر با مصری ها بوده است. اختلافات زیادی میان ما وجود دارد و در این دیدار درباره این اختلافات صحبت شد. در این دیدار فقط درباره بازگشایی گذرگاه رفح صحبت نشد بلکه ما چهار عضو خود را ماه پیش در مصر گم کردیم و باید بدانیم که چه بر سر آنها آمده است. مصری ها هم برخی درخواست ها در رابطه با اوضاع صحرای سینا داشتند.»

در حالی که مذاکرات در مصر در جریان بود، دیگر مقامات حماس در حال آماده شدن برای سفر به دوحه و تهران هستند. سفر دوحه از قبل برنامه ریزی شده بود و دور جدید مذاکرات آشتی با فتح در آن برگزار شد. براساس منابع المانیتور این دیدار سازنده بوده اما دستاورد قابل توجهی نداشته است.

در دیدارهای میان رهبران حماس همچنین درباره چالش های پیش روی این جنبش و انتخابات آینده انتظار می رود برای خالد مشعل، رئیس دفتر سیاسی حماس که نمی تواند در انتخابات شرکت کند، جانشینی تعیین شود.

روابط با ایران یکی دیگر از برنامه های کاری حماس است و سفر ماه فوریه هیأت حماس به پایتخت ایران سازنده بوده و منجر به توافق نامه ای میان دو طرف برای ورود دوره ای جدید از روابط بر پایه قوانین جدید است.

هیأت اعزامی به تهران با سردار قاسم سلیمانی، فرمانده نیروی قدس هم دیدار داشتند. سردار سلیمانی به این جنبش توصیه کرد تا خودش را از آشفتگی های منطقه دور کند و تعهد ایران به ادامه حمایت از این جنبش یادآور شد. اگرچه براساس مکالمه تلفنی لو رفته ابومرزوق، وی ایران را متهم می کند که درباره حمایت از این جنبش، دروغ می گوید.

اتهامات مرزوق موجب شد تا سردار سلیمانی در این نشست بگوید: «ایران هیچ وقت دروغ نگفته است و دروغ نخواهد گفت. ما چندین کشتی حامل تجهیزات برای مقاومت ارسال کردیم، اما برخی از آنها رهگیری شدند. ما شما را تنها نمی گذاریم. هر زمان که بتوانیم تکنولوژی جدیدی برای شما ارسال کنیم، لحظه ای تردید نمی کنیم. این وظیفه ما است. هر کس که خلاف این مسئله رابگوید باید به یاد داشته باشد که همگان در مقابل خداوند قرار داریم.»

یکی از مقامات نظامی ایران به المانیتور می گوید که ابومرزوق تلاش داشت تا با ارتباط گیری با تهران بتواند مقدمات سفر هیأت حماس از قاهره به دوحه را به تهران فراهم کند، اما ایرانی ها واکنش منفی نشان دادند و با وجود این که به هیأت حماس اجازه سفر دادند، اما به ابومرزوق اجازه ندادند. این مقام ایرانی می گوید: «اگر وی می خواست به تهران بیاید، باید عذرخواهی می کرد.»

 

اخبار سیاست خارجی - دیپلماسی ایرانی

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------