آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

اتحادیه اروپا: نشانه‌ها حاکی از کاهش تنش‌هاست | دبیرکل سازمان ملل خواهان پایان چرخه خطرناک انتقام‌گیری در خاورمیانه شد

سخنگوی ارشد کمیسیون اروپا با بیان اینکه اتحادیه اروپا گزارش‌های منتشر شده پیرامون حادثه انفجار در اصفهان را دنبال می‌کند، گفت: هنوز تائیدیه‌ رسمی درباره حمله ادعایی…

روحانی باکو و ایروان را به خویشتنداری دعوت کرد / رایزنی های ظريف در باكو



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

رییس جمهوری اسلامی ایران در گفت و گوی تلفنی با روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، ضمن دعوت طرفین به خویشتنداری تاکید کرد که تهران خواهان بازگشت آرامش و ثبات به منطقه است.

به گزارش ایرنا، حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی عصر چهارشنبه در تماس های تلفنی جداگانه با 'الهام علی اف' و 'سرژ سرکیسیان' روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان، خواهان احترام کامل به آتش بس موجود در منطقه قره باغ و اجرای دقیق آن شد و اظهار داشت:

جمهوری اسلامی ایران از کشته شدن نیروهای نظامی و غیرنظامی دو کشور همسایه و دوست در جریان این درگیری ها بسیار متاسف؛ و آماده است تمامی امکانات خود را برای حل مسالمت آمیز اختلافات میان دو کشور دوست و همسایه از طریق گفت وگوهای سیاسی بکار گیرد.

وی با بیان اینکه 'با تداوم درگیری ها، منافع همه ملت های منطقه و بویژه ملتهای جمهوری آذربایجان و ارمنستان آسیب می بیند و این روند به زیان پیشرفت و توسعه منطقه است'، از همتایان آذربایجانی و ارمنستانی خود خواست برای اطمینان از اجرای کامل آتش بس، نظارت دقیق بر آن و بازگرداندن آرامش به مرزهای دو کشور، حداکثر تلاش خود را بکار گیرند.

رئیس جمهوری در این گفت و گوها تصریح کرد: منطقه در حال حاضر با بحرانهای بزرگی مواجه است و تروریست ها و حامیان آنها همواره در تلاش هستند که بحران را به سراسر منطقه بکشانند. در چنین فضایی هر گونه تنش و درگیری ، می تواند فضا را برای نیات آنها آماده کند.

روسای جمهوری آذربایجان و ارمنستان نیز در این گفت وگوها با تشریح آخرین وضعیت مناطق درگیری و اقدامات انجام شده برای آتش بس و حفظ آن، از مواضع اصولی و تلاش های جمهوری اسلامی ایران در جهت حل و فصل این بحران تشکر و قدردانی کردند.

 

 ------------------------------------

ظريف در باكو: ايران خواستار پايان درگيري ارمنستان و آذربايجان است

وزير امور خارجه جمهوري اسلامي ايران كه براي شركت در اولين نشست مشترك وزيران خارجه ايران، روسيه و آذربايجان به باكو سفر كرده در بدو ورود به باكو تاكيد كرد: ايران همواره خواستار پايان درگيري‌ها بين ارمنستان و آذربايجان در قره‌باغ است.

به گزارش ايرنا، محمد جواد ظريف عصر چهارشنبه در بدو ورود به پايتخت آذربايجان اظهار داشت: پيرو صحبتي كه الهام علي اف در تهران با رياست جمهوري اسلامي ايران داشت، قرار بر اين شد كه اجلاس 3 جانبه بين ايران،‌ آذربايجان و روسيه براي بررسي جوانب همكاري‌هاي بين طرفين به خصوص در حوزه ترانزيت و ساير موضوعات برگزار شود.

وي ادامه داد: قرار است اولين جلسه 3 جانبه فردا (پنجشنبه) در باكو برگزار شود كه در خصوص روش‌هاي همكاري گفت و گو خواهيم كرد؛ البته اين نشست فرصتي خواهد بود كه هر يك از طرف‌ها در ملاقات دوجانبه موضوعات مهم منطقه‌اي و بين‌المللي را بررسي كنند.

رئيس دستگاه ديپلماسي كشورمان همچنين تاكيد كرد: در اولين اجلاس سه جانبه مورد اشاره در مورد همكاري‌هاي مشترك سه كشور در زمينه‌هاي مختلف از جمله ترانزيت كالا نيز گفت‌وگوهايي خواهيم كرد.

ظريف همچنين اظهار داشت: فردا با سرگئي لاوروف، وزير خارجه روسيه در مورد مسائل مختلف از جمله آخرين تحولات سوريه و منطقه گفت‌وگو خواهم كرد.

‌وي در ادامه با اشاره به نشست روز گذشته خود با همتايان آذربايجاني و تركيه‌‌اي در رامسر گفت: ما روز گذشته با وزير خارجه آذربايجان گفت وگو كرديم ولي باتوجه به تحولات منطقه فرصتي است تا باز هم گفت و گو داشته باشيم ؛ ايران همواره بر پايان درگيري‌ها بين ارمنستان و آذربايجان اصرار داشته و نياز است كه اين درگيري‌ها خاتمه پيدا كند.

محمدجواد ظريف وزير امور خارجه كشورمان به منظور شركت در نخستين نشست سه جانبه با همتايان روس و آذري خود بعدازظهر امروز (چهارشنبه) راهي باكو پايتخت آذربايجان شد.

قرار است اين نشست ساعت 9 صبح فردا (پنجشنبه) به وقت محلي با حضور محمدجواد ظريف، سرگئي لاوروف و المار ممد ياروف وزراي خارجه ايران، روسيه و آذربايجان برگزار و سه طرف در اين نشست يك روزه راه‌هاي تقويت همكاري‌هاي سه جانبه را مورد بررسي قرار دهند.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------