آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

بایدن: تحریم‌ها و کنترل‌های صادراتی جدیدی را علیه ایران اعمال می‌کنیم

رئیس‌جمهوری آمریکا طی بیانیه‌ای درباره تحریم‌های جدید ضدایرانی در پی حمله تنبیهی این کشور علیه اسرائیل، گفت که آمریکا به همراه متحدان خود از اسرائیل دفاع کرد و حال ایران…

متن گزارش برجام را یک رسانه منتشرکرد/سبحانی‌نیا: اینکار غیرقانونی است/ منصوری: هیات رئیسه پیگیری کند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

اولین گزارش وزارت خارجه درباره روند اجرای برجام روز گذشته به دست هیات رئیسه کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی رسیده اما درحالی که هنوز در دست تمامی اعضای کمیسیون قرار نگرفته، متن کامل آن را یک رسانه منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، بر اساس قانون اقدام متقابل و متناسب دولت ایران در اجرای برجام، وزارت خارجه موظف است هر سه ماه یکبار روند اجرای برجام را به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس گزارش دهد و این کمیسیون نیز موظف است پس از بررسی و جمع‌بندی، هر شش‌ماه یکبار گزارشی از روند اجرای برجام به صحن علنی ارائه دهد.

برجام در 26 دی ماه نهایی شد و 26 فروردین سررسید اولین گزارش دولت به کمیسیون امنیت ملی بود. در آن روز یکی از نمایندگان در صحن علنی نسبت به این موضوع تذکر داد و علی لاریجانی، رئیس مجلس این تذکر را وارد دانست و گفت که باید هرچه زودتر این گزارش ارسال شود. اکنون وعده، وفا شده است. وزارت خارجه گزارش خود را به کمیسیون فرستاده و ظاهرا برخی از اعضای کمیسیون نگاهی به آن انداخته اند، چراکه چند نفر از آنها طی مصاحبه هایی از روح حاکم بر گزارش سخن گفته اند. به عنوان مثال ابراهیم کارخانه ای، رییس کمیته هسته‌ای مجلس به مهر گفته که گزارش 20 صفحه دارد. او درباره سرفصل های آن توضیح داده است: بخش اول این گزارش مربوط به  تعهدات هسته‌ای برجام، غنی‌سازی، تحقیق و توسعه غنی‌سازی،  ذخایر اورانیوم کشور، تاسیسات فردو، مدرن‌سازی راکتور آب سنگین اراک، فروش مازاد آب سنگین، نظارت و راستی‌آزمایی است. پرداخت به پرونده ابعاد احتمالی نظا (PMD)، بخش دوم این گزارش را شامل می‌شود. رفع تحریم‌های مرتبط با هسته‌ای، از بین رفتن زیرساخت تحریم‌ها و اقدامات ایالات متحده در رفع تحریم‌ها بخش دیگری از این گزارش را به خود اختصاص داده است. اقدامات اتحادیه اروپا در رفع تحریم‌ها، لغو تحریم‌های ملی سایر کشورها، حوزه مالی، بانکی و بیمه از دیگر محورهای مهم گزارش وزارت خارجه به کمیسیون امنیت ملی وسیاست خارجی مجلس است.

اما ماجرا آنجا عجیب شد که خبرگزاری فارس متن کامل این گزارش را روی خروجی خود قرار داد. این کار با واکنش چند عضو کمیسیون امنیت ملی همراه شد.

انتشار گزارش برجام خلاف قانون است
نایب رییس كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انتشار گزارش عملكرد سه ماهه برجام را « خلاف قانون و غیراخلاقی» خواند و گفت: برخورد لازم در این راستا انجام می شود. حسین سبحانی نیا به ایرنا گفت: به دلیل آن كه هنوز این گزارش در كمیسیون مطرح نشده و جلسه‌ای در این راستا تشكیل نشده است، نباید خبر و جزییات آن به بیرون از كمیسیون درز می‌كرد.

نماینده نیشابور در مجلس افزود: احتمالا و با كمال تاسف، تصویری از گزارش تهیه شده و در اختیار یك رسانه قرار گرفته است. آنها چنین حقی نداشتند كه گزارش را به بیرون ببرند.

هیات رییسه مجلس موضوع درز گزارش برجام را پیگیری كند
یکی دیگر از اعضای كمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس نیز از این موضوع گلایه‌مند شد. عباسعلی منصوری آرانی خواستار برخورد هیات رییسه با درز گزارش برجام شد و گفت: این گونه اقدامات خطرناك است. غیراصولی است كه یك نماینده از خبر یك رسانه از گزارش برجام مطلع شود.

منصوری آرانی در گفت و گو با ایرنا افزود: اینكه متن این گزارش در یك رسانه منتشر شده، كار درستی نیست، معمولا هر نامه‌ای كه از وزارت‌خانه‌های مختلف به كمیسیون امنیت ملی می‌رسد، باید هیات رییسه بعد از مطالعه دستور انتشار آن را دهد و این زمانی رخ می‌دهد كه تمام اعضا این گزارش را مطالعه كرده باشند و سپس این گزارش منتشر شود و اگر هیات رییسه خود بخواهد این گزارش منتشر می‌شود.

منصوری آرانی ادامه داد: وزارت امور خارجه و مجلس باید این موضوعات را پیگیری كنند زیرا انتشار این گونه گزارشات روند غیراصولی و زیان‌بار است، چون مطالبی كه برای كمیسیون امنیت ملی نوشته می شود ممكن است برای آن حیطه بندی لحاظ شده باشد.

وقتی نه رئیس و نه نایب رئیس خبر ندارند، چه کسی گزارش را منتشر کرده است؟
سوال اینجاست که متن این گزارش چطور وقتی هنوز به دست اعضای کمیسیون نرسیده، روی خروجی یک خبرگزاری قرار می گیرد؟ به ویژه اینکه از این روند نه رئیس و نه نایب رئیس کمیسیون امنیت ملی اطلاعی ندارند، چه آنکه علاءالدین بروجردی، رئیس کمیسیون اکنون در بروجرد حضور دارد و در تدارک پیروزی در دور دوم انتخابات مجلس است و حسین سبحانی نیا که در تهران است، از اتفاقی که افتاده متعجب است. حال آنکه به گفته منصوری آرانی، نماینده ای اجازه ندارد گزارشی را پیش از نظر هیات رییسه منتشر كند چراکه ممکن است برای مطالبی که به كمیسیون امنیت ملی نوشته می شود ممكن است، حیطه بندی لحاظ شده باشد.

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------