آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

واکنش بلینکن به حادثه اصفهان/ به مجازات ایران پایبند هستیم!

وزیر خارجه آمریکا تأکید کرد این کشور به حفظ امنیت اسرائیل و همچنین کاهش تنش در منطقه پایبند است. به گزارش خبرآنلاین آنتونی بلینکن، وزیر خارجه آمریکا گفت: ما در گروه هفت…

مشاور امنیت ملی آمریکا: قبل از دولت روحانی مذاکرات هسته‌ای پیشرفتی نداشت/ ایران به تعهدهایش پایبند است



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

مشاور امنیت ملی آمریکا در مقاله ای نوشت: قبل از دولت روحانی علیرغم مذاکرات با ایران هیچ توفیقی در توافق حاصل نشده بود.

به گزارش ایلنا، بنجامین رودز معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک با انشتار مقاله‌ای تحت عنوان «چگونه از توافق با ایران دفاع کردیم» در وبسایت شخصی خود نوشت: اولین دفاع ما از خودمان در خصوص توافق با ایران به این دلیل است که می‌گوییم در توافق هسته‌ای چیزی برای پنهان کردن نداشتیم.

او در بخش دیگری از این مقاله ادامه می‌دهد: از زمان آغاز به کار دولت اوباما در سال ۲۰۰۸ ما به دنبال اهداف گوناگون دیپلماتیک با ایران بودیم، اما آنچه روشن است این است که در سال ۲۰۱۲ کانال‌های ارتباطی ما عمومی شد. اگرچه ما هیچگونه چشم‌انداز روشنی برای دستیابی به توافق هسته‌ای تا زمان روی کار آمدن حسن روحانی در سال ۲۰۱۳ نداشتیم.

رودز در ادامه می‌نویسد: این درست است که ما بحث‌هایی با ایرانیان قبل از آن داشتیم، اما هیچ کدام از آن‌ها به جایی نرسیده بود. بعد از روی کار آمدن دولت روحانی مذاکرات محرمانه ما با طرف ایرانی شتاب گرفت و به سرعت به مذاکرات مستقیم عمومی با ۵+۱ در مجمع عمومی سازمان ملل از سپتامبر ۲۰۱۳ آغاز شد. شما می‌توانید هر تحلیل در مورد وزن‌نسبی میانه‌رو‌ها در سیستم سیاسی ایران نداشته باشید، اما حقیقت این است که بدون شک تنها زمانی که تغییرات در سیستم اجرایی ایران اتفاق افتاد، موفق به دستیابی به توافق شدیم.

دومین دلیل دفاع ما از برجام به این جهت است که ما بر اساس قانون کنگره تا زمانی که آن‌ها به یک فهم درستی از توافق نرسیدند کاری انجام نمی‌دادیم. به این معنی که برای ما لازم بود قبل از هر گونه توافقی، نظر کنگره را در این خصوص جلب کنیم

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا همچنین تاکید کرد: برای مخالفان توافق سخت نیست که از طریق پول دادن به رسانه‌ها و کمپین‌ها و توزیع اقلامی علیه توافق دست به انتشار ایده‌هایشان در مخالفت با توافق بزنند. در اینجا سوال سخت و منصفانه تری که به وجود می‌آید این است که گاهی برخی نظرات نادرست هم در مورد ماهیت توافق مطرح شده است.

او مقاله خود را اینگونه داده است: ما از طرف خودمان سعی کردیم اطمینان کسب کنیم که هر گونه بدفهمی و اطلاعات نادرست تصحیح شده است؛ مضاف بر اینکه افرادی که دچار بدفهمی‌ها شده‌اند متوجه سیاست‌های ما شده‌اند و همچنین تلاش هماهنگی کردیم اطلاعات صحیح را در اختیار هر طرفی که علاقمند بود -شامل نهادهای مختلف و هر روزنامه‌نگاری که در این خصوص تحقیق می‌کرد- قرار دهیم. این تلاش در انتشار فکت‌شیت و برگزاری جلسات از طریق رسانه‌های اجتماعی بر کسی پنهان نبود.

رودز تصریح کرده است که مسئله اصلی‌ که مخالفان برجام امروز در انتقاداتشان فراموش کرده‌اند این است که ما عمیقا به به موثر بودن توافقنامه و به ارزش دیپلماسی معتقدیم. این اعتقاد برای دور زدن بحث نیست، بلکه ما عمیقا به این مسائل اعتقاد داریم و به این اعتقادمان ادامه می‌دهیم، در عین حال معضلات ما پیچیده بود. ما باید جزییات چگونگی عقب راندن غنی‌سازی داخلی ایران را توضیح می‌دادیم؛ از جمله اینکه چگونه راکتور‌های آب سنگین ایران منتفل می‌شود.

او در این مقاله تاکید کرده است: بسیاری از حامیان برجام، شرکت‌های منع گسترش سلاح اتمی، دیپلماسی هستند. این‌ها برای دلایل خودشان از این توافق دفاع می‌کنند. بسیاری از این‌ها، هر لحظه در مورد مسایل مختلف به ما ایراد می‌گرفتند.

معاون مشاور امنیت ملی آمریکا در امور ارتباطات استراتژیک با اشاره به کمبود منابع خبری در توافق هسته‌ای متذکر شد: سومین دلیل این است که کمبود منابع خبری و تحلیل چه مثبت یا منفی یا مخلوطی از هر دو در رابطه با توافق با ایران وحود ندارد. تنها یک نگاه اجمالی به خبرگزاری‌ها در این دوره نشان می‌دهد که چه حجم گسترده‌ای از ایده‌ها و تحلیل‌ها در این زمینه مطرح شده است که ما سوال‌های مختلف را به طور جامع‌ به خبرنگاران پاسخ دادیم.

او می‌افزاید: من تابستان گذشته را به عنوان زمانی که موضوع توافق با ایران به تازگی برجسته شده بود به یاد دارم که مخالفان از تمام ظرفیت‌های موجود از فضای آنلاین گرفته تا کانال‌ها تلویزیونی برای بیان مواضعشان استفاده می‌کردند که این ما را مجبور به پاسخگویی به سوالات دشوار آن زمان می‌کرد. آنچه که در این نوشتار در خصوص نحوه تعامل با ایران از نظر غافل ماند، تلاش قهرامانانه تیم دیپلماتیک و کار‌شناسان ما بود که در طول این سال‌ها این مذاکرات را طراحی کردند و پیش بردند؛ مانند جان کری، وندی شرمن، ارنست مونیز، بیل بورنز، جک سالیوان و ... کار من حمایت آن‌ها بود و من معتقدم آن‌ها نشان دادند دیپلماسی می‌تواند حتی در سخت‌ترین شرایط عمل کند. اثبات این عملکرد امروز در رویکرد امروز مشخص است.

رودز در ادامه مقاله‌اش نوشته‌است: با وجود هشدارهای منتقدان ما، ایران به تعهدهای خود پایبند بوده است. ناظران بین‌المللی نیز تعهد ایران نسبت به از انتقال ذخایر اورانیوم خود، و مسائل مربوط به راکتور آب سنگین و ... را تایید کرده‌اند.

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------