آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

درخواست آرژانتین از پاکستان: وزیر کشور ایران را بازداشت کنید!

وزارت امور خارجه آرژانتین در اقدامی خصمانه و بی‌اساس روز سه شنبه اعلام کرد که از پاکستان و سریلانکا خواسته است تا وزیر کشور ایران (احمد وحیدی) را به دلیل ادعای واهی بمب…

کلینتون: دونالد ترامپ یک کلمه هم درباره ایران و توافق هسته ای نمی داند



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

هیلاری کلینتون:
دونالد ترامپ یک کلمه هم درباره ایران و توافق هسته ای نمی داند / اگر ترامپ پیروز شود، متحد ایران در کرملین خوشحال می شود

زمانی که اوباما ریاست جمهوری را به دست گرفت، ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته ای به سرعت در حرکت بود. بعضی می گفتند باید به سوی اقدام نظامی رویم، اما این می توانست باعث آغاز جنگ بزرگتری شود که سال ها سربازان آمریکایی را درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه می کرد.

به گزارش انتخاب، این نشریه ضمن انتقاد شدید از هیلاری کلینتون آورده است: نامزد دموکرات ها تهدید کرد آمریکا می تواند با اقدام نظامی ایران را خلع سلاح کند، و هشدار داد: اگر ترامپ پیروز شود در کرملین جشن برپا می شود، و نباید گذاشت ولادمیر پوتین، متحد ایران از این اتفاق شادی کند.

کلینتون همچنین گفت خلا اعمال قدرت خارجی آمریکا می تواند باعث شود کشورهای دیگر در سراسر جهان سیاست های خود را دیکته کنند.

کلینتون همچنین از نقش خود در توافق هسته ای با ایران و ادامه فعالیت های هسته ای آن گفت ،که این سخنان جنگ فرضی او با ایران را زیر سوال می برد.

به گفته ی ترامپ، هیلاری خود را به عنوان نامزدی نشان داده که به دنبال جنگ نمی رود. او همچنین وعده داد با روسیه کنار می آید، و به موجبات همکاری با روس ها برای توقف داعش را فراهم می کند.

در اینجا بخشی از اظهارات کلینتون درباره سیاست خارجیش می آید که موضع تهاجمی نسبت به روسیه و ایران و تفاوت بارزی با اظهارات ترامپ داشته است.

کلینتون هشدار داد عقب نشینی نیروهای آمریکایی از کشورهای دیگر همچون خارج کردن نیروها از عراق که در زمان حضورش در وزارت خارجه آمریکا روی داد و منجر به تشکیل داعش شد، نسبت به ایجاد خلا قدرت در این کشورها هشدار داد. ترامپ نسبت به اعلام زمان دقیق خارج شدن نیروهای آمریکایی انتقاد کرده بود.

کلینتون گفت: « ما کشوری نیستیم که پشت دیوار پناه بگیریم. ما با هدف رهبری می کنیم و پابرجا می مانیم. اگر آمریکا هدایت نکند، از خود خلا به جا می گذاریم. و این یا باعث ایجاد آشوب می شود، یا کشورهای دیگر برای پر کردن این خلا هجوم می آورند. آن وقت این کشورها برای زندگی و شغل و امنیت شما تصمیم گیری می کنند، و باور کنید، تصمیماتی که آن ها بگیرند به نفع ما نخواهد بود».

او درباره موضع ترامپ برای برقراری سازش با روسیه گفت: « اگر ترامپ به آنچه می خواهد برسد، آن ها در کرملین جشن می گیرند. نباید بگذاریم چنین اتفاقی بیافتد. برای همین است که گفتن از خارج شدن از ناتو یا بی طرف ماندن درباره امنیت اسرائیل اصلا چیز کوچکی نیست. ما خیلی خوش شانسیم که در مرز زمینی مان دو همسایه با رابطه دوستانه داریم. چرا باید او بخواهد یکی از آن ها را با ما دشمن کند؟»

کلینتون درباره توافق هسته ای با ایران گفت: «زمانی که اوباما ریاست جمهوری را به دست گرفت، ایران در مسیر دستیابی به بمب هسته ای به سرعت در حرکت بود. بعضی می گفتند باید به سوی اقدام نظامی رویم، اما این می توانست باعث آغاز جنگ بزرگتری شود که سال ها سربازان آمریکایی را درگیر جنگ دیگری در خاورمیانه می کرد. به جای آن با تحریم های فلج کننده آن ها را به میز گفتگو کشاندیم. گفتگوها را آغاز کردیم، بر سر این موضوع توافق کردیم که همه راه های رسیدن آن ها به بمب هسته ای را ببندیم. رویکرد ما باید عدم اطمینان و بازرسی دقیق باشد».

او همچنین اضافه کرد: «دنیا باید بداند آمریکا اگر لازم بداند هر اقدام قاطعانه ای را انجام خواهد داد تا از دستیابی ایران به سلاح هسته ای جلوگیری کند. به طور خاص، امنیت اسرائیل قابل مذاکره نیست. آن ها نزدیک ترین متحدان ما در این منطقه هستند و وظیفه اخلاقی ما است که از آن ها دفاع کنیم».

او در ادامه در این باره گفت: «ما نسبت به پیش از توافق امنیت بسیار بیشتری داریم. دونالد ترامپ یک کلمه هم درباره ایران و توفق هسته ای نمی داند».


کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------