آخرین اخبار سیاست خارجی

اخبار،اخبار جدید،اخبار روز

نتانیاهو: جامعه بین‌الملل یکپارچه علیه ایران بایستد

«جامعه بین‌الملل در برابر این تجاوز ایران که صلح جهانی را تهدید می‌کند، یکپارچه بایستد. ایران به طور مستقیم و از طریق نیرو‌های نیابتی خود، حماس و دیگران، در حال انجام یک…

با تفاهم بر سر قیمت گاز ارجاع به داوری بین المللی منتفی شد/ لاریجانی به زودی عازم ترکیه می‌شود



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید


در کنفرانس خبری وزاری خارجه ایران و ترکیه اعلام شد؛
با تفاهم بر سر قیمت گاز ارجاع به داوری بین المللی منتفی شد/لاریجانی به زودی عازم ترکیه می‌شود

وزیر خارجه ترکیه گفت: مصمم به خرید گاز طبیعی بیشتری از ایران هستیم که البته در خصوص قیمت آن گفت‌وگو خواهیم کرد و مایل نیستیم در این رابطه به داوری بین المللی مراجعه کنیم.

به گزارش ایسنا، مولود چاووش‌اوغلو، وزیر امور خارجه ترکیه پس از دیدار و گفت‌وگو با محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه ایران در آنکارا با حضور در کنفرانس مطبوعاتی مشترک گفت: قدردانی خود از برادرم محمد جواد ظریف را اعلام می کنم. همان طور که آن شب، ما در سامسون نخوابیدیم، در تهران نیز آقای ظریف همراه ما در طول شب نخوابید و در طول آن شب، 4 یا 5 بار با من تماس تلفنی گرفت و از من اطلاعات لازم را دریافت کرد و روز بعد نیز به صورت تلفنی با هم گفت‌وگو کردیم. به دلیل وقوع اقدام به کودتا،تحقق این دیدار که از قبل برنامه ریزی شده بود، به تعویق افتاد.

به گزارش خبرگزاری آناتولی وی با اعلام اینکه رییس مجلس ایران هم به زودی به ترکیه سفر خواهد کرد افزود: امروز همراه هم مناسبات دوجانبه و به خصوص روابط سیاسی را مورد ارزیابی قرار دادیم که بسیار نتیجه بخش بود. قرار است آقای لاریحانی، رئیس مجلس ایران نیز به زودی به ترکیه بیاید. وزیر اقتصاد ترکیه نیز به ایران خواهد رفت. ما تصمیم داریم این روند را ادامه دهیم. هدف ما به رغم افت تجارت، رسیدن به سطح 30 میلیارد دلار تجارت میان ایران و ترکیه است. تصمیم داریم موانع موجود به خصوص در زمینه حمل و نقل را رفع کنیم.

چاووش اوغلو با بیان اینکه سرمایه گذاران هر دو طرف قصد دارند به طور متقابل سرمایه گذاری کنند، تصریح کرد: در دیدار امروز خود همچنین درباره موضوعات منطقه ای و به ویژه انرژی گفت‌وگو کردیم. ما مصمم به خرید گاز طبیعی بیشتری از ایران هستیم که البته در خصوص قیمت آن گفت‌وگو خواهیم کرد و مایل نیستیم در این رابطه به داوری بین المللی مراجعه کنیم. موارد دیگری چون انتقال گاز طبیعی ایران به اروپا، خرید برق و نیز انجام سفر گردشگران ایرانی و افزایش تعداد گردشگران ایران به ترکیه از دیگر موضوعات گفت‌وگوی ما بود.

وزیر امور خارجه ترکیه با اشاره به اینکه آنها در این دیدار درباره بحران سوریه نیز صحبت کرده اند، گفت: در خصوص تمامیت ارضی سوریه همفکر هستیم که این موضوع مهمی است. در این رابطه اگرچه برخی اختلاف نظرها وجود دارد، اما به رغم آن، هرگز گفت‌وگوها بین خود را متوقف نکرده ایم. ما معتقد هستیم که ایران می تواند نقشی سازنده در سوریه داشته باشد. در زمینه تروریسم نیز گفت‌وگو کردیم و بر این باوریم که در این زمینه همکاری های خوبی باید داشته باشیم. ما بین تروریستهای پ ک ک و پژاک هیچ تفاوتی قائل نیستم و می دانیم که آنها هم تهدیدی علیه امنیت ملی ایران هستند. ما علیه گروههای داعش و النصره نیز به طور مشترک مبارزه خواهیم کرد. ترکیه و ایران در سوریه نیز به همکاری های خود ادامه خواهند داد.
 وزیر امور خارجه کشورمان هم در این نشست مطبوعاتی ضمن تشکر از میهمان نوازی گرم و صمیمانه ترکیه و چاووش اوغلو گفت: "مایلم به مردم ترکیه هم تبریک بگویم به خاطر مبارزه ای که در برابر کودتاچیان کردند. چرا که مردم ترکیه اجازه ندادند که کودتاگران حقوق دمکراتیک آنها را سلب کنند. درباره بمباران مجلس ترکیه توسط کودتاچیان باید بگویم که ما نیز صد سال پیش با بمباران مجلس خود مواجه شدیم. من مایلم که مجلس ترکیه را از نزدیک بازدید کنم و به دولت و ملت ترکیه بگویم که دولت و ملت ایران در کنار آنها قرار دارند".

وی در ادامه با بیان اینکه دو کشور ایران و ترکیه در حوزه همکاری ها، با اهداف مطلوب روسای جمهور دو کشور فاصله زیادی دارند، افزود: "با تکیه بر اراده سیاسی رهبران دو کشور و در ادامه گفت‌وگوهای امروز به این اهداف خواهیم رسید. ما همچنین از خط انرژی ایران-ترکیه- اروپا، افزایش فروش گاز ایران به ترکیه، افزایش سطح سرمایه گذاری های دو جانبه، همکاری بیشتر در بخش صنعت گردشگری حمایت می کنیم".

وزیر امور خارجه ایران با اشاره به افزایش سطح همکاری های دو کشور ابراز امیدواری کرد که با رفع موانع موجود این همکاری ها تداوم یافته و مردم ایران بتوانند تعطیلاتشان را در ترکیه بگذارنند.

ظریف در ادامه خاطرنشان کرد:مبارزه با تروریسم و افراط گرایی، هدف مشترک دو کشور است ما امنیت ترکیه را امنیت خودمان تلقی می کنیم. درست است که در برخی از موارد اختلاف نظر داریم ولی دو کشور همواره بر تمایمت ارضی و وحدت ملی سوریه تاکید داشته اند. در مواردی نیز که اختلاف نظر داریم، باید گفتگو کرده و مسائل را حل کنیم.

وی ادامه داد:ما معتقدیم منطقه تاب تحمل تحولات دیگری را ندارد.همچنین از عادی سازی روابط میان ترکیه و روسیه استقبال می کنیم و امیدواریم که با همکاریهای سه جانبه مشکلات منطقه را حل و فصل کنیم و بتوانیم مناسبات دیرینه دو ملت ترکیه و ایران را بیشتر توسعه دهیم.

وزیر امور خارجه کشورمان در خصوص عادی سازی روابط ترکیه و روسیه هم این طور گفت: ما بسیار خرسندیم که روابط دو همسایه بسیار مهم ما یعنی ترکیه و روسیه بهبود یافته و به سوی همکاری پیش می رود. ایران همواره در مورد سوریه گفت‌وگوهای ثمربخشی با ترکیه داشته است. ما بر این باوریم که تمامی طرفها برای بازگشت صلح و آرامش و مبارزه با افراطی گری در سوریه با هم همکاری خواهند کرد. ما از این همکاری جدیدی که میان دو کشور ترکیه و روسیه آغاز شده، بسیار خرسندیم.

ظریف همچنین در خصوص رفع ممنوعیت برگزاری تورهای گردشگری و پروازهای ایران به ترکیه تاکید کرد :ما همین امروز شاهد برقراری تعداد زیادی از پروازها به مقاصد مختلف ترکیه از جمله آنکارا و استانبول بودیم. بعد از اقدام به کودتا در ترکیه پرواز و مسافرت شهروندانمان به ترکیه به تعویق افتاد. دولت تمام تلاش خود را برای رفع موانع سفر ایرانیان به ترکیه انجام می دهد تا با رفع این موانع بار دیگر شاهد رونق صنعت گردشگری میان دو کشور باشیم.

وی در پاسخ به این سوال که آیا ایران در مکانیزم سه گانه ترکیه و روسیه جای خواهد گرفت، خاطرنشان کرد:ما خوشحالیم که روابط دو همسایه و دوست ما در حال بهبود است. امیدواریم این روابط در بخش همکاری های منطقه ای و مشترک در منطقه ای که در آن جای داریم، گسترش روزافزون داشته باشد. ما معتقدیم همه طرفها باید برای بازگرداندن آرامش و صلح به سوریه تلاش کنند و از این روابط و همکاری ها همواره استقبال کرده و آماده هرگونه همکاری هستیم.

در ادامه، مولود چاووش اوغلو در پاسخ به سوالی در رابطه با دیپلمات هایی ترک خارج از کشور که پس از کودتای نافرجام 15 ژوئیه به رغم دعوت دولت ترکیه هنوز به کشور بازنگشته اند،  گفت:در رابطه با این 32 نفر که بازنگشته اند، متوجه شده ایم که این افراد از طرق مختلف به کشورهای دیگر فرار کرده اند. اما هنوز اطلاعی دقیق از محل حضور آنان نداریم. البته با برخی از کشورها در ارتباط هستیم و از آنها درخواست بازگرداندن فراری ها را کرده ایم.

وی درباره روند استرداد فتح الله گولن نیز اظهار کرد: روند استرداد گولن ادامه دارد و وزرات دادگستری ترکیه در حال آماده کردن پرونده وی است. درخواست های ما از آمریکا نیز ادامه دارد و در این راستا برخی سیگنال های مثبت را نیز دریافت کرده ایم. هیاتی از آمریکا به ترکیه خواهند آمد و با مقامات کشور دیدار خواهند کرد. مقامات عالی رتبه آمریکا از جمله جان کری و جو بایدن نیز در آینده نزدیک به ترکیه سفر می کنند. پس از این دیدارها، مدارک جدید را به آنها ارائه داده و در چهارچوب توافقنامه میان ترکیه و آمریکا بر استرداد گولن تاکید خواهیم کرد. همه دنیا می داند که پشت پرده این کودتا، گولن است.

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------