آخرین اخبار سیاست خارجی

کمک ایران به حوثی ها،اخبار سیاست خارجی،خبرهای سیاست خارجی

مقام آمریکایی: ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده و از طریق آن حملات حوثی‌ها را هدایت می‌کند

مقام آمریکایی مدعی شد که ایران یک کشتی اطلاعاتی را در نزدیکی جیبوتی مستقر کرده است. به گزارش انتخاب به نقل از العربیه، فرمانده ناوگان آمریکا در گفت‌وگو با خبرگزاری…

گزارش شینهوا از پیامدهای استفاده از پایگاه نوژه همدان از سوی ارتش روسیه



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

استفاده روسیه از پایگاه هوایی همدان به منظور حمله به تروریست‌ها در سوریه نقش دو کشور را در خاورمیانه تقویت می‌کند. چنین روندی دقیقا در بحبوحه اشتباهات استراتژیک آمریکا رخ داده است.

به گزارش خبرگزاری آنا به نقل از خبرگزاری رسمی چین (شینهوا)، صبح روز چهارشنبه بمب‌افکن‌های روسیه از شهر همدان در غرب ایران برای سومین روز تروریست‌ها در سوریه را مورد حمله قرار دادند.

استفاده از پایگاه همدان برای بمباران اهدافی در سوریه چه تبعاتی خواهد داشت؟

اول، برای روسیه که از سپتامبر گذشته (شهریور 94) حملات هوایی فشرده به سوریه را آغاز کرده است، استفاده از پایگاه هوایی ایران هزینه عملیات نظامی در سوریه را کاهش می‌دهد.

اژدر کورتف، سردبیر مجله استراتژی ملی روسیه و عضو مرکز روسی مطالعات استراتژیک به شینهوا گفت: «انتخاب ایران هزینه‌ها (روسیه) را در زمینه ذخیره سوخت و نیاز به سوخت‌گیری مجدد بمب‌افکن‌ها در آسمان را کاهش می‌دهد.»

دوم، این موضوع نشانگر روابط عمیق‌تر میان تهران و مسکو است. کورتف اعتقاد دارد هنگامی که یک کشور حتی به طور موقت، به نیروهای نظامی یک کشور دیگر اجازه می‌دهد تا از قلمروش استفاده کند، این موضوع نشان‌دهنده اوج اطمینان میان آن‌ها است.

این توافق، حضور ایران در منطقه را تعمیق بخشیده و به این کشور انگیزه مضاعفی برای حل‌و‌فصل بحران سوریه می‌دهد.

اما کورتف می‌گوید بسیار زود است که از الگوی عملیات هوایی مشترک ایران و روسیه به یک راه‌حل سیاسی مشترک مشابه درباره حل بحران سوریه دست یابیم.

در همین حال، او موافق است که اگر ایران و روسیه بتوانند ضربات بیشتری به جریان‌های تروریستی وارد کنند، راه حل بحران سوریه سریعتر به دست خواهد آمد.

علاوه بر این، در پس این حرکت بی‌سابقه، «موضوعی سیاسی» وجود دارد که کورتف اعتقاد دارد علامتی به واشنگتن است مبنی بر این که ایالات متحده آمریکا تنها قدرتی نیست که می‌تواند با استفاده از پایگاه‌های موجود در کشورهای خاورمیانه، عملیات نظامی انجام دهد.

تاکنون، ایالات متحده از استفاده روسیه از پایگاه ایرانی خشنود نبوده اما اقدام مشخصی (علیه آن) انجام نداده است.

مارک تونر، سخنگوی وزارت امورخارجه آمریکا روز چهارشنبه اعلام کرد که چنین حرکتی برای کشور جنگ‌زده سوریه نمی‌تواند «سودمند» باشد و واشنگتن این موضوع را ارزیابی خواهد کرد که آیا استفاده روسیه از پایگاه نظامی موجود در ایران می‌تواند نقض قطعنامه 2231 شورای امنیت باشد یا خیر. طیق این قطعنامه، فروش، انتقال و تامین هواپیماهای نظامی به ایران ممنوع شده است.

سرگئی لاوروف، وزیر امور خارجه روسیه با رد این اتهام‌ها گفت که جنگنده‌های روسی با رضایت ایران در قالب «عملیات ضد تروریستی در سوریه و به درخواست دولت قانونی سوریه» این عملیات‌ها را انجام می‌دهد.

کورتف می‌گو‌ید: «همان‌طور که ایالات متحده آمریکا، بابت مخاصمات در خاورمیانه، جنگ داخلی و ظهور داعش و دیگر گروه‌های تروریستی مسئولیت دارد باید به این حقیقت توجه کند که ایران و روسیه عملیات‌های نظامی فعالی را به قصد از میان بردن سیاست‌های اشتباه آمریکا انجام می‌دهند.»‎

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------