آخرین اخبار سیاست خارجی

سلاح هسته‌ای ,اخبارسیاسی ,خبرهای سیاسی

آمریکا: برای عدم دستیابی ایران به سلاح هسته‌ای تلاش می‌کنیم

معاون سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در واکنش به ادعاهای رافائل گروسی مدیرکل آژانس بین المللی انرژی اتمی ایران مبنی بر اینکه ایران تا دستیابی به اورانیوم با غنای مورد نیاز…

رویترز: گروه 1+5 معافیت‌های محرمانه برای ایران در نظر گرفت / واکنش سخنگوی وزارت خارجه آمریکا



اخبار,اخبار امروز,اخبار جدید

خبرگزاری رویترز گزارش داده است که کشورهای امضاکننده برجام ایران را از برخی تعهدات این کشور در چارچوب برجام معاف کرده‌اند.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، سایت بی بی سی فارسی نوشته در گزارشی نوشته است:

رویترز در خبری در روز پنجشنبه، ١١ شهریور (١ سپتامبر)، با استناد به گزارش یک نهاد تحقیقاتی مستقر در واشنگتن به نام "موسسه علوم و امنیت بین‌المللی" گفته است که آمریکا و کشورهای گروه ١+٥ در توافقی محرمانه به ایران اجازه دادند بعضی محدودیت‌های مندرج در توافقنامه هسته‌ای - برجام - را نادیده بگیرد.

رویترز به نقل از دیوید آلبرایت، مدیر موسسه و از بازرسان تسلیحاتی سابق سازمان ملل، نوشته است که این معافیت‌ها یا "راه گریزهای قانونی" به صورت محرمانه برای ایران منظور شد و در مجموع، "به نظر می‌رسد که به نفع ایران بوده است."

از جمله معافیت‌های مورد توافق، اجازه به ایران برای نگهداری مقادیری اورانیوم غنی شده با خلوص پائین در تاسیسات هسته‌ای این کشور است که از حد مقرر در برجام تجاوز می‌کند.

معافیت‌های مورد نظر توسط کمیسیون مشترک مسئول نظارت بر اجرای برجام تصویب شد که ایالات متحده و سایر کشورهای عضو گروه ١+٥ در آن عضویت دارند.

در این گزارش آمده است که اگر این معافیت برای ایران منظور نمی‌شد، مقادیر اورانیوم موجود در بعضی از تاسیسات هسته‌ای ایران از حد منظور شده در برجام تجاوز می‌کرد و در نتیجه، مانع از اجرایی شدن برجام در ضرب‌الاجل مورد نظر، یعنی روز ١٦ ژانویه سال جاری می‌شد. توافق هسته‌ای شرایطی را برای اجرایی شدن برجام در نظر گرفته بود که از جمله شامل کاهش ذخایر اورانیوم غنی شده ایران تا حدی مشخص بود.

رویترز به نقل از یک مقام کاخ سفید، گزارش کرده که کمیسیون نظارت بر اجرای برجام و تصمیمات آن "موضوعات محرمانه‌ای" نیستند. این مقام در مورد صحت و سقم محتوای گزارش مربوط به معافیت‌های داده شده به ایران اظهار نظری نکرده است.

قرار است گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی روز پنجشنبه منتشر شود و انتظار می‌رود خشم مخالفان برجام در ایالات متحده و فشار آنان بر دولت برای توضیح در این مورد را در پی آورد. دونالد ترامپ، نامزد حزب جمهوریخواه در انتخابات ریاست جمهوری آمریکا، گفته است که در صورت پیروزی در انتخابات، خواستار مذاکره مجدد بر سر توافق هسته‌ای با ایران خواهد شد هر چند هیلاری کلینتون، نامزد حزب دموکرات در این انتخابات، از برجام حمایت کرده است.

به گفته آلبرایت، استثنائاتی که برای ایران در اجرای برجام منظور شده این خطر را در پی دارد که ممکن است جمهوری اسلامی ایران بعدا معافیت‌های بیشتری را مطالبه کند.

در این گزارش آمده است که دولت باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا، در روز ١٦ ژانویه موضوع معافیت‌های منظور شده برای ایران را، البته پس از اینکه مورد توافق قرار گرفته بود، در یک سند محرمانه به اطلاع اعضای کنگره آمریکا رساند اما از انتشار عمومی آنها خودداری کرد. رویترز به نقل از "مقام کاخ سفید" نوشته است که دولت آمریکا "به طور مستمر و جامع" اعضای کنگره را از فعالیت کمیسیون نظارت بر اجرای برجام آگاه می‌کند.

با اینهمه، سناتور دموکرات باب مندز و عضو ارشد کمیته روابط خارجی سنای آمریکا که از منتقدان برجام است، به رویترز گفته که از معافیت‌های مورد اشاره خبری ندارد و گزارشی در مورد آنها دریافت نکرده است.

یکی از معافیت‌های داده شده به ایران، نگهداری اورانیوم با خلوص ٣.٥ درصد به میزانی بالاتر از 300 کیلوگرم است که در برجام تعیین شده است. همچنین، کمیسیون نظارت بر اجرای برجام به ایران اجازه داده تا مقدار نامعلومی اورانیوم با خلوص ٢٠ درصد را "در محفظه‌های آزمایشگاهی" نگهداری کند در حالیکه براساس برجام، تمامی ذخایر اورانیوم ٢٠ درصدی ایران باید به سووخت رآکتور تحقیقاتی تبدیل شود.

رویترز تاکید دارد که امکان تایید مستقل محتوای گزارش موسسه علوم و امنیت بین‌المللی وجود نداشته است.


تکمیلی/
سخنگوی وزارت خارجه آمریکا: ایران به تعهد مندرج در برجام متعهد بوده و از سقف میزان تعیین شده برای تولید اورانیوم با غنای پایین (300 کیلوگرم) فراتر نرفته است

 

 

کالا ها و خدمات منتخب

    تازه ترین خبرها(روزنامه، سیاست و جامعه، حوادث، اقتصادی، ورزشی، دانشگاه و...)

    سایر خبرهای داغ

      ----------------        سیــاست و اقتصــاد با بیتوتــــه      ------------------

      ----------------        همچنین در بیتوته بخوانید       -----------------------